rintatulehdusko?
Onkohan mulla rintatulehdus, kun oikea rinta on mielettömän kipeä ja kainalon puoli tuntuu kovalta? Voiko tätä jotenkin kotikonstein lievittää?
Olen yrittänyt imettää tiheästi, mutta imettäminen _sattuu_ ja heruminen alkaa niin hitaasti, että vauva suuttuu eikä ole nyt vuorokauteen imenyt kunnolla tuosta rinnasta.
Jostain syystä en saa lypsämällä mitään irti. Minulla on käsiköyttöinen pumppu, joka on ollut turha ostos, kun ei irtoa mitään. Lypsmälläkään en siis juuri tilannetta saa helpotettua
Kommentit (4)
joten lisään edellisen neuvoihin kaalin lehdet. riko lehteä haarukaalla ja laita liiveihin, vaihda n. 3h välein..mulla auttoi eikä tullut kuumetta. lilluin kylvyssä j akuumassa suihkussa hieroin.. reilussa vrk:ssa helppas.
Itse olen tuhannet (ainakin siltä tuntuu) rintatulehdukset ja maitokuumeet kokenut, sillä imetyksen aikana reagoin kaikkeen stressiin rinnoilla. Nousee kova kuume, maito pakkautuu rintaan. Kaikenlaiset konstit olen kokeillut ja antibioottikuurit syönyt. Nykyään osaan " maitotalouteni" kanssa pelata ja tiedän, miten toimia. Burana auttaa sekä omaan oloon, että tulehdukseen. Lämmin suihku ja käsinlypsy (sen kovan pahkuran hierominen lämpimässä suihkussa) auttaa. Sitten imetystä tiheästi ja lepoa.
Tsemppiä rutkasti! Tuo on viheliäinen vaiva. Oma kokemus on, ettei lääkäriin kannata heti lähteä, sillä kotikonstein selviää hyvin (ei aina).
Hyviä neuvoja olet jo saanutkin, mutta lisään vielä tämän: Jos kainalon puolella on kova oahkura, ota vauva kainaloon niin että hänen leukansa on patin puolella rintaa. Vauvan imu on nimittäin tehokkaampi leuan puolella. Jos heruminen on hidasta, yritä vauvaa rinnalle silloin kun hänellä ei ole ihan hurja nälkä, esim. puolen tunnin päästä edellisestä syötöstä. Silloin hän saattaa malttaa imeä vaikkei maitoa heti tulisikaan.
Ja jos lämmin ei tehoa, kokeile kylmää! Kylmäpakkaus tms. rinnalle (kankaaseen käärittynä). Kylmä laskee turvotusta ja saattaa siksi saada maidon virtaamaan. Lisäksi kylmä saattaa hillitä tulehdusta. Ne jääkaappikylmät, rikotut kaalinlehden ovat myös todella hyvä apu!
Eli luultavasti rintatulehdus. Itse en tajunnut toimia tarpeeksi nopeasti ja sainkin kolme päivää kestävän lähes 40 asteen kuumeen sekä parin viikon antibioottikuurin. Ei ollut kivaa hoitaa vauvaa kovassa kuumeessa.
Eli rinnassa oleva tuke pitäisi saada mahdollisimman pian pois. Itse sain ohjeeksi käydä mahd usein kuumassa suihkussa, jossa kädelläsi hierot tukekohtaa esim 10 minuuttia kerrallaan. Yritä myös kivusta huolimatta heti suihkun jälkeen imettää kyseisestä rinnasta. Usein maitoa heruu silloin paremmin. Imetä kyseisestä rinnasta muutenkin usein ja koita saada se mahdollisimman usein tyhjäksi.
Toivottavasti paranee.