Pyritäänkö autokaupoissa vielä tänäkin päivänä koijaamaan asiakasta niin paljon kuin mahdollista?
Olisin yli kymmenen vuoden jälkeen ostamassa taas autoa; käytettyä ja hintaluokaltaan 10000-15000 tuhatta. Huijataanko vielä erityisesti yksin autokaupoilla asioivaa naista? Miten koitetaan huijata? Mihin kiinnittää huomiota? Miten pelata varman päälle?
Auto tulee käyttöön pohjoisen vaativiin olosuhteisiin, joten en halua jäädä tienpäälle. Se on näillä korkeuksilla hengenvaarallista jos joutuu luonnon armoille.
Kommentit (17)
Kyllähän ne yrittää piilotella vikoja minkä pystyvät. Tai sitten väitetään että kaikki kunnossa vaikkei olla edes testattu. Ei suoraan ehkä valehdella mutta jätetään kertomatta.
Katsastusasemien kuntotarkastus on halpa tapa auton arvoon nähden käydä tarkistuttamassa viat. 45€ autoliiton jäsenille, tuskin muille paljon kalliimpi.
Ruotsesuojaus on myös tärkeä varmistaessa että auton kori kunnossa. Jos löytyy todistus että uutena ruostesuojattu niin korin osalta voi olla varma että kunnossa.
Käden taidot ovat hävinneet monesta paikasta. Hinnoittelu pohjautuu listahintoihin, eikä todelliseen työaikaan. Listahinnat ovat stardardi-aikoja ja usein hieman yläkanttiin. Suurempi ongelma on osaamisen puuttuminen. Vikoja ei löydetä, vaikka asiakas ne huomaa. Muutaman kerran on pitänyt vaihtaa firmaa, niin viat on saatu korjattua.
Niin. Varaosat ovat usein aika kalliita, eikä omia osia saa toimittaa kuin tiettyihin merkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne yrittää piilotella vikoja minkä pystyvät. Tai sitten väitetään että kaikki kunnossa vaikkei olla edes testattu. Ei suoraan ehkä valehdella mutta jätetään kertomatta.
Katsastusasemien kuntotarkastus on halpa tapa auton arvoon nähden käydä tarkistuttamassa viat. 45€ autoliiton jäsenille, tuskin muille paljon kalliimpi.
Ruotsesuojaus on myös tärkeä varmistaessa että auton kori kunnossa. Jos löytyy todistus että uutena ruostesuojattu niin korin osalta voi olla varma että kunnossa.
Katsastusasema ei tarkasta auton korjaushistoriaa ja lue vikakoodeja.
Ne huijaa entistä enemmän ja aina kova kiire lukita kauppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne yrittää piilotella vikoja minkä pystyvät. Tai sitten väitetään että kaikki kunnossa vaikkei olla edes testattu. Ei suoraan ehkä valehdella mutta jätetään kertomatta.
Katsastusasemien kuntotarkastus on halpa tapa auton arvoon nähden käydä tarkistuttamassa viat. 45€ autoliiton jäsenille, tuskin muille paljon kalliimpi.
Ruotsesuojaus on myös tärkeä varmistaessa että auton kori kunnossa. Jos löytyy todistus että uutena ruostesuojattu niin korin osalta voi olla varma että kunnossa.
Katsastusasema ei tarkasta auton korjaushistoriaa ja lue vikakoodeja.
Kyllä luetaan vikakoodit. Korjaushistoriaa ei kukaan voi tietää ellei edellinen omistaja antanut kuitteja mukaan.
Käytettyjen autojen erikoisliikkeistä löytyy koijaria joka lähtöön. Merkkiedustusliikkeet ovat ainakin Pohjois-Suomessa paljon asiallisempia.
[/quote]
Katsastusasema ei tarkasta auton korjaushistoriaa ja lue vikakoodeja. [/quote]
Miten nuo saisi selville?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne yrittää piilotella vikoja minkä pystyvät. Tai sitten väitetään että kaikki kunnossa vaikkei olla edes testattu. Ei suoraan ehkä valehdella mutta jätetään kertomatta.
Katsastusasemien kuntotarkastus on halpa tapa auton arvoon nähden käydä tarkistuttamassa viat. 45€ autoliiton jäsenille, tuskin muille paljon kalliimpi.
Ruotsesuojaus on myös tärkeä varmistaessa että auton kori kunnossa. Jos löytyy todistus että uutena ruostesuojattu niin korin osalta voi olla varma että kunnossa.
Katsastusasema ei tarkasta auton korjaushistoriaa ja lue vikakoodeja.
"Auton kuntotarkastus pitää sisällään myös päästömittauksen ja OBD-testin."
OBD=vikakoodit
Suomi auton ostaminen on kyllä turvallisempaa kuin ulkomailta tuodun. Ulkomailta tuoduissa pitää ehdottamasti varmistua kilometrien oikeellisuudesta jollain tavalla. Myyjäliikettä se ei kiinnosta. Jos mittaria on ruuvattu niin sitä on ruuvattu yleensä paljon. Samoin auton historian selvittäminen pitäisi olla mahdollista. Näitä kolariautoista kasaan parsittuja on edelleen liikkeellä.
Omistushistoria kannattaa myös selvittää. Jos auto vaihtanut omistajaa useasti alle vuoden välein niin voi olla syytä epäillä jotain isompaa/hankalempaa vikaa. Autoliikkeen omiin kuntotarkastuksiin suhtautuisin varauksella.
Suosittelen kuntotarkastusta jos yksin on ostamassa eikä tietoa autoista ole kovin paljon. Jos myyjä ei tähän suostu, se kertoo jo kaiken, eli ei todellakaan kannata ostaa.
Voisin listata mitä itse kannattaa tarkistaa mutta en jaksa niin pitkään kirjoitusta kirjoittaa. Mutta jos pari asiaa mainitsee niin tyyppiviat hyvä googlettaa tai kysellä joltain netin autopalstalta. Ja jos aasialainen auto kyseessä, ruostevaurioriski voi olla suuri jos ei uutena suojattu ammattiliikkeessä. Kuntotarkastuksessa ne ruostevauriotkin selviävät.
Kannattaa aina vaatia alennusta jos ei uutena ruostesuojattu, tällä tavalla saadaan suojaamattomien arvo laskemaan ja useampi uuden ostaja suojauttaa.
Suosittelen jonkun autoista jotain tietävän ottamista avuksi auton valinnassa. Ensin kannattaa kartoittaa muutama sinun tarpeisiin sopiva hyvä merkki/malli. Sitten vaan netistä vertailemaan hintoja, varaustelua, kuntoa jne. Muutaman päivän surffailulla selviää tarjonta ja hintataso. Kun joku helmi löytyy niin lisätietoja saa myyjälle soittamalla. Tässä vaiheessa voi käydä katsomassa ja koeajamassa autoa,. jos liike on lähellä. Kannattaa muistaa, että moni autoliike toimittaa auton jopa veloituksetta pihaan ja hinnoissa on isoja eroja. Uudehkon hyvällä huoltohistorialla olevan Suomi auton (esim. ALD liisarin) voi uskaltaa ostaa jopa käymättä koejajolla.
10
Riippuu kaupasta. Merkkiliikkeissä ovat asiallisia eivätkä yritä huijata. Toki yrittävät puhua vaihtoauton hinnan mahdollisimman alas ja surkuttelevat kun ei voi antaa yhtään alennusta. Lopulta sitten 'soittavat pomolle' jotta saavat luvan tinkiä hinnasta muutaman satasen.
Rehellistä autokauppaa. Suosittelen!
Hommaa kännykkä, niin et jäädy sinne tien päälle yksin. Kaikki autot voivat laueta melkein koska hyvänsä.
Osta tummilta niin ei ole epäselvyyttä siitä asiasta.
No ainakin yritetään kaikenlaista: Lähdettiin katsastamaan yhtä kiinnostavaa vaihtoehtoa liikkeeseen, etukäteen sinne soittamatta. Vastassa oli kolme nuorta kundia, jotka heti valpastuivat: kaksi vanhahkoa ukkoa ja yksi vanhahko nainen (ainakin HEIDÄN näkökulmastaan) - helppo saalis! Kyselemämme auto löytyi ja saatiin lupa koeajoon. Yksi kundeista siirsi auton hallista, nyki vähän oudosti käynnistäessä, aiheutti hirveästi selittelyä. Sen jälkeen itse ajossa ei ilmennyt ihmeempää. Palattiin takaisin, auto halliin. Kun konepelti piti avata, oli taas ongelmaa ja kundi taas selittelemässä. No, ei mitään, katseltiin ja kierreltiin vielä paikalla, mietiskeltiin ja kyseltiin yksityiskohtia kundilta, joka meidän kanssa siinä notkui - JA SILLOIN! NÄYTÖS alkoi... TIEDETTIIN, että juuri tämä auto oli ollut aika pitkään jo myynnissä, mutta KAS, nyt TULI PUHELU! Toinen kundi tuli lasikopista tärkeänä, luuri korvallaan ja selitteli "soittajalle" kovin tärkeänä "juu, kyllä se vielä täällä on, tosi hyvä on, juu..." jne. loputtomiin lässynlässyn - eli joku muka juuri sillä hetkellä sattui soittamaan ja oli TOSI KIINNOSTUNUT - JUURI TÄSTÄ SAMASTA AUTOSTA! T.s. meidän olisi muka kannattanut nyt äkkiä tehdä hyvät kaupat!
NOLOA. TOSI NOLOA. Ei viitsitty sanoa yhtään mitään. Ei edes, että opetelkaa nyt PRKL näyttelemään edes vähän uskottavammin. Hymyiltiin vaan ja häivyttiin.
Tämä tapahtui pk-seudulla n. 2v sitten. Auto oli hintaluokaltaan juuri tollanen 10-15k.