Onko kenelläkään valkoista syntymämerkkiä tai vastaavaa?
Meidän vauvalle imestyi noin 4-5kk ikäisenä valkoinen läntti selkään. Se on pigmeetitön kohta vauvan selässä... n.sentti kertaa sentti tai vähän alle. On ollut siinä nyt sen n.3-4kk eikä ole muuttunut mihinkään. Onko siis kenelläkään valkoisia syntymämerkkejä tms jälkiä, jotka olisivat olleet vauvaiästä asti?
Kommentit (20)
Vitiligoa pelkään ihan kamalasti.... olen käynyt kahdella ihotautilääkärillä ja molemmat sanoivat ettei olisi sitä. Tosin eivät varmasti osanneet sanoa mitä. Siksi mietin voiko se olla syntymämerkki ja ajattelin kysyä onko monella sellaisia? Onko ne siis tavallisiä
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:18"]
Vitiligoa pelkään ihan kamalasti.... olen käynyt kahdella ihotautilääkärillä ja molemmat sanoivat ettei olisi sitä. Tosin eivät varmasti osanneet sanoa mitä. Siksi mietin voiko se olla syntymämerkki ja ajattelin kysyä onko monella sellaisia? Onko ne siis tavallisiä
[/quote]
miksi pelkäät?
pelkään ihan hirveästi että se alkaisi leviämään. Pelkään miten pienen ihmisen itsetunto kestää sen.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:40"]
pelkään ihan hirveästi että se alkaisi leviämään. Pelkään miten pienen ihmisen itsetunto kestää sen.
[/quote]
HÄH? Minulla on vitiligo enkä ole koskaan tajunnut pelätä mitään tuollaista. Totta kai se leviää, mutta jos lapsesi itsetunto on kiinni siitä, onko hänellä kalpeana valkoihoisena suomalaisena selässään tai vatsassaan tai käsissään vielä vaaleampia kohtia, niin ongelmasi on todellinen elintaso-ongelma.
Joo ei oiskaan niin paha jos meidän vanhemmalla tytöllä ois, kun hän on ihan vaalea. Mutta tämä nuorempi on ruskeampi-ihoinen (vartti-intialainen)
Mutta onko kenelläkään syntymämerkkiä... englanninkielisiltä sivuilta löysin keskusteluita että olisi, mutta ajattelin kysellä täällä. Että tarkoittaako se aina jotain sairautta, vai voiko olla vaan yksi ja siinä se.
Mun pojalla on niskassa sellainen ja itselläni on sisäreidessä. Älä huoli.
Miehelläni ja pojallamme on, miehellä selässä ja pojalla mahassa. Ilmestyi pojalle vauvana ja on noin sormenpään kokoinen. Miehellä isompi. Olin itsekin huolissani vitiligosta, mutta enemmän kallistun vain valkoisen syntymämerkin kannalle, poika nyt 6v ja merkki pysynyt entisellään. Ymmärrän pelkosi vitiligoa kohtaan, koska joskus näkee rajujakin värieroja (kasvot ym).
Myös mulla on polven alla säären "sisäosassa" noin kahden peukalonpään kokoinen vaalea läikkä joka on ollut siinä niin kauan kun muistan eikä levennyt tms.. joten ainakin mun tapauksessa on syntymämerkki! N18
Minulla on jalassa pieni valkoinen syntymämerkki. Kesällä se erottuu selvemmin kun muu iho ruskettuu ja se loistaa valkeana.
Minulla on. En kylläkään ole asiaa sen tarkemmin ajatellut, kuin että on joku pigmenttiläiskä. Ei siitä ole haittaakaan ollut.
Mulla myös selässä ja sääressä vitivalkoiset, auringossa ruskettumattomat läikät jotka olleet syntymästä saakka.
Minulla on, myöskin selässä. Noin kämmeneni kokoinen. Sen huomaa selvästi vain kun ruskettuu. Pyrin laittamaan siihen kohtaan aina erityisen huolella aurinkorasvaa, kun ei se kuitenkaan rusketu ja ottaa helpommin vauriota auringosta (ihosyöpäriski, näin ainakin kuvittelen).