Naiset! Miten kananmunat keitetään? t. Mies
Kommentit (18)
Kultu, laitat kiehuvaan veteen varovasti - esim. ruokalusikalla - munaskut yksitellen. Jos tykkkäät löysästä, se on 3 minsaa ja sellainen kiva puolikova on about 7 ja ihan kunnon kova 10 minsaa.
T. äiti
Kiehuvaan veteen 5-10 minuutiksi, riippuu kuinka kovaksi munasi haluat ;)
Kananmunat kattilaan, kylmää vettä niin että juuri peittyvät. Laita liedelle, ota aika siitä kun alkaa kiehua, anna kiehua hiljalleen. 7-8 minuutin muna jättää keltuaisen aavistuksen löysäksi, 10min on kokonaan kypsä.
Minä pistän aina kylmään veteen kananmunat. Kun vesi on hetken kiehunut, väännän hellaa pienemmälle, niin että vesi vain pulppua silloin tällöin. Noin 10 minuttia ja munat ovat valmiina. Näin keltuiainen jää pehmeäksi ja kauniin keltaiseksi, sen sijaan että siitä tulee jauhoinen harmahtava.
Kylmään veteen, vähän suolaa mukaan (estää kuulemma kuoren särkymistä) ja keittää 10 min, jos haluaa kovaksi keitetyn
Oikeaoppinen tapa: munat kattilaan, kylmää vettä päälle. Ripaus suolaa mukaan niin kuorien mahdollisesti haljetessa sisälmykset pysyy sisällä. Kattila levylle ja levy päälle, kansi kattilan päällä. Kun vesi alkaa kiehua, levy pois päältä, pidä kattila levyllä ja kansi päällä. Siitä mittaat ajan miten kiinteitä haluat. Itse pidän 7-8 min. Sitten kaada vesi pois, anna pinnan kuivahtaa hetki ja säikäytä kylmällä vedellä.
Tämä on se ns. ammattilaistapa. Keittämällä saat kumimunia.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:48"]
Kylmään veteen, vähän suolaa mukaan (estää kuulemma kuoren särkymistä) ja keittää 10 min, jos haluaa kovaksi keitetyn
[/quote]
Ehei suolaa, vaan ruokasoodaa veteen. Helpottaa kuorimista. Suolalla ei ole vedessä muuta virkaa kuin nopeuttaa kiehumispisteen saavuttamista. Kuoren kanssa suolalla ei ole mitään tekemistä.
Munan päähän pistämällä pieni reikä, jotta paine ei riko munaa. Munat voi laittaa kylmään tai jo kiehuvaan veteen. Kiehuvassa vedessä vähintään 3 minuuttia (löysä muna) tai max noin 10 minuuuttia (kova sisus).
Itse laitan kiehuvaan veteen ja pidän 10 minuuttia, sillä en voi sietää löysiä munia.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:47"]
Minä pistän aina kylmään veteen kananmunat. Kun vesi on hetken kiehunut, väännän hellaa pienemmälle, niin että vesi vain pulppua silloin tällöin. Noin 10 minuttia ja munat ovat valmiina. Näin keltuiainen jää pehmeäksi ja kauniin keltaiseksi, sen sijaan että siitä tulee jauhoinen harmahtava.
[/quote]
Kun vesi on HETKEN kiehunut? Sun hetki voi olla 10 sekuntia, mun 10 minuuttia? Vanha sanontahan kuului: mustalaisen kohta on kolome vuotta!
Enpä sano mitään, mies kun olen.
-munamestari
Minäkin laitan munat kylmään veteen, koska olen huomannut, että silloin kuori pysyy ehjänä. Munien pitäisi myös olla huonelämpöisiä eikä suoraan jääkaapista. Minuuttien laskemisen aloitan siitä, kun vesi alkaa kiehua.
Täysin kypsä keltuainen vaatii 10 min. Ja munat hajoaa herkemmin, jos ne laittaa kuumaan veteen. Suolaa ei tarvi.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:47"]
[/quote]
Kun vesi on HETKEN kiehunut? Sun hetki voi olla 10 sekuntia, mun 10 minuuttia? Vanha sanontahan kuului: mustalaisen kohta on kolome vuotta!
[/quote]
Jos se koko keittoaika on 10 minuttia, tuskin minä silloin hetkellä tarkoitan 10 minuttia taikka 3 vuotta! 2 minuttia, oisko ok?
Kiehuta vesi muoviämpärissä, ja viskele munat sitten huoneen toiselta puolelta ämpäriin. Ovat valmiita noin 2 vuorokauden kuluttua.
Numero 8 oli ainut AV:lla, joka osaa keittää munat.
T. munamies
Miksi ap kysyt naisilta? Eikö kuka tahansa ruuanlaittotaitoinen voi vastata?
Kvg