Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AUTTAKAA: keuhko-oireet, ei astmaa eikä vikaa pef:ssä

Vierailija
24.01.2015 |

Olen jo noin viiden vuoden ajan kärsinyt kummista keuhko-oireista. Minulla on tosi voimakasta limaisuutta ja tarvetta 'kurkun selvittelyyn' jatkuvasti. Ääni lähtee helposti, vähintään pari kertaa viikossa ääni on tosi käheänä. Lisäksi minulla on ollut hengenahdistustuntemuksia (en tosin ole varma ovatko oikeasti hengenahdistusta koska en ole koskaan sellaista tietääkseni kokenut. Tuntuu kuitenkin siltä, että hengittäminen on vaikeata, ihan kuin joku istuisi rinnan päällä, tuntemus yleensä iltasella). 

Pef-mittaukset tehty useampaan kertaan, tulos on noin 20% huonompi kuin ikäiselläni/kokoisellani normaalisti. Avaava lääke ei vaikuta tulokseen. Spirometria tehty nyt kolme kertaa, ei mitään erityistä paitsi siinäkin vähän huonommat tulokset kuin keskiarvo. Käytin 3 kk:n jakson hoitavaa astmalääkettä, mutta silläkään ei ollut vaikutusta spiron tulokseen. Kuitenkin limaisuus tuntui aavistuksen helpottavan. Nyt lääke lopetettu kuukausi sitten, viikko sitten ulkoilin viikonloppuna kahtena päivänä tunnin verran reippaasti kävellen. Tämä viikko sitten kärsitty: verenmaku tuntuu suussa, ääni lähtee ja limaa tulee tosi paljon. Eli liikunta pahensi taas oloa.  Ulkoilusää ei ollut mitenkään erityisen kylmä, nollakeli taisi olla. Mistä ihmeestä tämä johtuu???? En oikein nykyään pysty liikkumaan reippaasti sillä limannousu häiritsee niin paljon. 

LÄäkärin mukaan tulokseni eivät anna syytä epäillä astmaa eikä keuhkoahtaumaa. Mutta mitäs sitten?! Olen normaalipainoinen ja vasta 36 vuotias. Ei kai tämä ihan normaaliakaan voi olla? Voiko kyseessä vaan ympäri vuoden jatkuva allergia? Mutta miksi ihmeessä liikunta huonontaa oloa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En teidä, mulla samanlaista, ravasin tutkimuksissa peräti 7 vuotta ja syytä vaan ei löydetty. Symbicort auttaa vähän mutta niinhän se auttaisi terveelläkin.

Vierailija
2/9 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia (esim. maito), sarkoidoosi, sydämen vajaatoiminta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoitko?

Mulla toi oli jatkuvaa kun poltin. Kaksi kk ollut nyt polttamatta, ja krooninen keuhkoputkentulehdus poissa. ennen mulla oli juuri tota, että vähääkään jkos hengästyin ulkona, tulin "kipeaksi" eli keuhkot tukkoon. Luultavasti mulla on ylireagoivat keuhkot joten vältän hengästymistä ulkona vieläkin.

Vierailija
4/9 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko oireet voi tulla altistuksesta home- ja kosteusvaurioista sekä allergiaoireista, oletko ajatellut ko. asioita?

Vierailija
5/9 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kilpirauhasongelmat voivat aiheuttaa hengenahdistusta sekä äänen käheyttä.

Vierailija
6/9 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuollaista aiheuttaa vatsan happovaivat eli käytännössä lievä närästys. En yleensä tunne mitään vatsan poltetta, eikä happoa nouse suuhun asti, mutta kurkkuun asti kyllä missä se aiheuttaa turvotusta ja ärsytystä ja sitä kautta hengenahdistusta. Tajusin tämän kun kerran vähän "kostean" juhlimiskaudne jälkeen närästys paheni sen verran että jouduin hakemaan siihen lääkekuurin. Kas kummaa, kuurin ajan kaikki hengenahdistus ja käheys olivat poissa! Mulla siis tosiaan ongelman aiheuttaa mahanesteen nouseminen ylös mahalaukusta.

Vierailija
7/9 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteet aiheuttaa limaisuutta, myös viljat. Itse jätin maidon pois ruokavaliosta, niin johan astmaoireet helpotti.

Vierailija
8/9 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Hengenahdistus minulla tuli rintarangan fasettilukoista. Toi "virkayskä" ja kröhinä on vaivana töisdä jossa varmaan liian kuiva ilma.

Vierailija
9/9 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja edellisillä, vielä lisään ahdistuksen mietittävien listaan. Mulla on astma, mutta parin vuoden ajan olen saanut hengenahdistuskohtauksia, joihin ei avaava tehoa. Onneksi lopulta selvisi, että kyseessä on krooninen stressireaktio ja siihen liittyvä ahdistus. Liikunta pahentaa, olen aivan uupunut koko päivän tunnin reippaan lenkin jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä