Saako sairaala antaa potilaasta tietoja?
Niin, saako sairaala muka jakaa synnyttäjän potilastietoja puhelimitse "lähiomaisille"? Eli vaikken olisi ilmoittanut lähiomaisekseni muita kuin aviomieheni niin voiko sairaala silti antaa tietoja esim. äidilleni?
Tilanteeni on valitettavasti se ettei äitini ymmärrä normaaleja yksityisyyden rajoja tai omaa riittävää tahdikkuutta näissä asioissa kuten tuli huomattua kaksi vuotta sitten kun sain esikoiseni. Tällöin hän tiesi että lähdimme sairaalaan ja synnytys saattaa olla käynnissä. Ei miehen kanssa tietty siinä hötäkässä (vauva tulikin sitten vauhdilla) paljoa puhelimia katsottu eikä muutenkaan kyllä olisi ruvettu sukulaisille mitään väliaikatietoja jakelemaan. No, äitini oli soittanut osastolle ja saanut sieltä tietää hyvinkin tarkasti missä mennään ja jopa vauvan syntymä oli hänelle kerrottu puhelimessa ennen kun oltiin edes itsekään ehditty ajatella sukulaisille ilmoittamista! Lisäksi hän oli hyvin selvillä synnytyksen kulusta joka suoraan sanottuna ärsyttää koska en olisi itsekään hänelle kertonut mitään yksityiskohtia ko. toimituksesta!
Tätä kun silloin kyselin niin kuulemma lähiomaisille annetaan tietoja jos kysyvät. Kuitenkin herää kysymys, että mistäs he tietää kuka sekopää siellä luurin toisessa päässä on?? kuka tahansa hullu voisi siis saada tietoja vaan esittäytyessää vaikka äidiksi tai siskoksi. Ja toiseksi, ei kai voi olettaa että jokaisella se oma äiti on oikeasti lähiomainen!! omallakin kohdalla äiti ei todellakaan edusta henkilöä jolle ensimmäisenä haluaisin tiedotettavan terveydentilastani. Jos vaikka mieheni ei olisi päässyt synnytykseen mukaan niin hyvä ystäväni olisi tullut mukaan, ei todellakaan äiti! Siis eikai voi olla noin että aikuisen ihmisen tiedot kerrotaan automaattisesti henkilölle joka sanoo olevansa ko. potilaan äiti???!
Nyt odotan toista lasta joka voi syntyä "hetkellä millä hyvänsä" ja ottaa päähän jo valmiiksi jos sama toistuu. Enpä muistanut tätäkään asiaa kysyä viimeisellä äpoli käynnillä. Esitietolomakkeeseen pistin ainoastaan mieheni tiedot, kuten viimeksikin. Äidilleni asiasta mainitseminen on turhaa koska ei ymmärrä mikä ongelma viimeksikään oli. Koska hänelle kerrottiin niin silloin hänen oli oikeus tietääkin... huoh...
Kommentit (23)
Sun lupasi kysytään tietojen antamiselle.
Sano synnytysosaston henklökunnalle että kirjaavat potilaspapereihisi että tietojasi ei saa luovuttaa kenellekkään muulle kuin miehellesi. Kannattaa varmistaa että se tieto näkyy huomio-lehdellä heti kun potilaspaperisi aukaistaan, ettei vastaavaa enää tapahdu, Sinulla on oikeus rajata kenelle tietoa luovutetaan.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:15"]
Sano synnytysosaston henklökunnalle että kirjaavat potilaspapereihisi että tietojasi ei saa luovuttaa kenellekkään muulle kuin miehellesi. Kannattaa varmistaa että se tieto näkyy huomio-lehdellä heti kun potilaspaperisi aukaistaan, ettei vastaavaa enää tapahdu, Sinulla on oikeus rajata kenelle tietoa luovutetaan.
[/quote]
Jep näin täytyy tehdä sitten heti kun sairaalaan menemme. Luulisi että olisi heille selvä homma jo muutenkin ettei tietoja kerrota mutta eipä nähtävästi....
ap
Eivät saa lain mukaan kertoa puhelimitse mitään - paitsi jos olet alaikäinen? Ja silloinkin äitisi pitäisi tunnistautua äidiksesi ennenkuin sairaala saisi mitään tietoja sinusta antaa. Olen itse töissä yksityisellä terveydenhuollon tuottajalla ja nämä asiat otetaan hyvin vakavasti. Äidille ja isille ei saa edes kertoa onko heidän lapsensa meillä eilen - tänään - tulevaisuudessa... eihän sitä tosiaankaan voi tietää kuka siellä toisessa päässä on.
Mun äiti on alkoholisti ja lapsuuteni oli kaamea. Aikuisena välit onkin olleet viileät ja tuntuisi ihan käsittämättömältä että äitini katsottaisiin lähiomaisekseni siinä määrin että asioitani kerrottaisiin hänelle puhelimessa! Äitini soitteli (päihtyneenä) minulle, ihan omaan puhelimeeni tosin, kun olin saanut vauvan ja oli kovasti tulossa meitä katsomaan. Kielsin tulemasta vedoten valkoiseen valheeseen ettei osastolle saa tulla vierailijoita. Olisi ollut TODELLA hirveää jos hän olisi keksinyt soittaa osastolle ja sieltä hänelle olisi kerrottu tietojani tai päästetty vierailemaan.
Mikä henkilökuntaa vaivaa jos ei normaalia salassapitovelvollisuutta osata noudattaa?? Potilastiedothan ovat yksityisiä eikä näitä saa antaa ilman suostumusta kenellekään! Oikeastihan ei saisi edes kertoa että kyseinen henkilö on sairaalan kirjoilla potilaana, saati sitten että kerrottaisiin terveystietoja. Ap, missä päin on toimittu noin??
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:21"]
Eivät saa lain mukaan kertoa puhelimitse mitään - paitsi jos olet alaikäinen? Ja silloinkin äitisi pitäisi tunnistautua äidiksesi ennenkuin sairaala saisi mitään tietoja sinusta antaa. Olen itse töissä yksityisellä terveydenhuollon tuottajalla ja nämä asiat otetaan hyvin vakavasti. Äidille ja isille ei saa edes kertoa onko heidän lapsensa meillä eilen - tänään - tulevaisuudessa... eihän sitä tosiaankaan voi tietää kuka siellä toisessa päässä on.
[/quote]
no en sentään :) Päälle 30 ikää jo. Samaa mietin, että mistäs he siellä tietää että kyseessä todella on edes äiti oikeasti!
Ei saa. Ystävän mies oli leikkauksessa ja ystävä soitti sairaalaan, miten miehen leikkaus meni? Vastaus: Miehenne on synnyttäneiden osastolla :)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:23"]
Korjaa välit äitiisi ap.
[/quote]
Enpä silti haluaisi että äidilleni kerrottaisiin synnytyksestäni tietoja, oli miten läheinen hyvänsä. Kerron kyllä hänelle sitten ihan itse mikäli haluan ja mitä haluan. Eikai äitinä olo vielä itsessään riitä siihen että on oikeutettu puuttumaan aikuisten lasten elämään miten haluaa? Omalta osaltani olen kyllä yrittänyt tästäkin hänelle puhua mutta jos asenne hänen puoleltaan on tyyliin "kyllä minulla on oikeus tietää" niin milläs korjaat tilannetta?
ap
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:33"]
Mun äiti on alkoholisti ja lapsuuteni oli kaamea. Aikuisena välit onkin olleet viileät ja tuntuisi ihan käsittämättömältä että äitini katsottaisiin lähiomaisekseni siinä määrin että asioitani kerrottaisiin hänelle puhelimessa! Äitini soitteli (päihtyneenä) minulle, ihan omaan puhelimeeni tosin, kun olin saanut vauvan ja oli kovasti tulossa meitä katsomaan. Kielsin tulemasta vedoten valkoiseen valheeseen ettei osastolle saa tulla vierailijoita. Olisi ollut TODELLA hirveää jos hän olisi keksinyt soittaa osastolle ja sieltä hänelle olisi kerrottu tietojani tai päästetty vierailemaan.
Mikä henkilökuntaa vaivaa jos ei normaalia salassapitovelvollisuutta osata noudattaa?? Potilastiedothan ovat yksityisiä eikä näitä saa antaa ilman suostumusta kenellekään! Oikeastihan ei saisi edes kertoa että kyseinen henkilö on sairaalan kirjoilla potilaana, saati sitten että kerrottaisiin terveystietoja. Ap, missä päin on toimittu noin??
[/quote]
Pääkaupunkiseudun sairaalassa oli tämä vuonna 2012.
ap
EI todellakaan saa antaa tietoja! varsinkaan kun et ole ollut kuolemassa vaan synnyttämässä! mitä hittoa siellä on ajateltu edes tuolla että on kerrottu?? eikö ole ajatelleet että varmaan tuoreet vanhemmat tiedottavat ihan itse vauvauutisensa niille keille tahtovat sitten kunhan ehtivät.
Ihmettelen, ettet anna huolissaan olevan äitisi saada tietää synnytyksesi kulusta. Hän todellakin on lähiomainen.
Puolet avioliitoista päättyy eroon ja vielä useampi avoliitto. Äitiys kestää kuolemaan asti ikuisesti.
Eihän sitä tietenkään voi kenestäkään soittajasta tietää, onko hän se, joka sanoo olevansa. Vaikka ap:n miehenä voi puhelimessa esiintyä kuka vain. (Jos ei ehdi mukaan ja soittaa)
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 17:48"]
Ihmettelen, ettet anna huolissaan olevan äitisi saada tietää synnytyksesi kulusta. Hän todellakin on lähiomainen. Puolet avioliitoista päättyy eroon ja vielä useampi avoliitto. Äitiys kestää kuolemaan asti ikuisesti.
[/quote]
Äitiys on jotain joka täytyy ansaita. Se että on päkertänyt lapsen sisuksistaan ei vielä siihen riitä. T. Narsistin lapsi.
Ihmettelen, ettet anna huolissaan olevan äitisi saada tietää synnytyksesi kulusta. Hän todellakin on lähiomainen. Puolet avioliitoista päättyy eroon ja vielä useampi avoliitto. Äitiys kestää kuolemaan asti ikuisesti.
[/quote]
:D Niin olihan hänellä varmaan hirmu huoli kun oli peräti kaksi tuntia ehtinyt olla kuulematta minusta mitään. Ja tässä ajassa oli kahdesti soittanut osastolle ja kolmannella soitolla vauvamme oli syntynyt ja hänelle oli siitä kerrottu. Oltaisiin itse varmasti tunnin kuluessa itsekin ilmoitettu isovanhemmilla ja muille, mutta onhan se toki kohtuuton aika odottaa...
[/quote]
Just... se että olet puskenut lapsen itsestäsi ei tee sinusta vielä mitään hyveellistä olentoa jolla on lopunikäänsä oikeus puuttua kyseisen lapsen elämään.
T. se alkoholistin lapsi
Ihme jeesustelua osassa viesteissä. Mulla on ihan hyvät välit äitiini mutten silti halunnut jakaa synnytyskokemustani hänen kanssaan ja taatusti olisin kokenut yksityisyyteni loukatuksi jos hänelle olisi kerrottu asioitani ilman lupaani. Lapsemme syntymä oli minun ja mieheni yhteinen kokemus, ei äitini! Ja tästä huolimatta ollaan hyvissä väleissä. Voin kuvitella aloittajan ahdistuksen kun äitinsä ei selvästi kunnioita aikuisen lapsensa yksityisyyttä ja sitä että lapsen syntymä on ennen kaikkea ap:n ja miehensä asia josta sitten isovanhemmat mahdollisesti saavat olla osana. Se että tunkee itsensä väkisin osalliseksi heti syntymän hetkellä ei varmastikaan paranna välejä tyttären perheeseen.
Mitä jos vaihdettaisiin tähänkin juttuun äidin tilalle utelias anoppi niin varmasti sympatiat olisi taattu :D Kun joskus se elämää hankaloittava ihminen voikin olla oma äiti kaikesta äiti hekumoinnista huolimatta!
Nämä ovat vähän häilyviä asioita ja rajanveto on vaikeaa..nyt kun kaikilla on kännykät, se helpottaa sairaalan henkilökunnan työtä.
Mites kun olen sairaalassa töissä ja on paljon sellaisia potilaita, vanhuksia, kielitaidottomia ym. jotka eivät pysty huolehtimaan asioistaan, joku toinen soittaa ja yrittää hoitaa heidän asioitaan, pidänkö tiukasti vaitiolovelvollisuudesta kiinni enkä kerro mitään? silloin asiat kyllä jäävät hoitamatta.