Miten seurakunnissa rukoillaan sairaiden puolesta?
Olen fyysisesti sairas ihminen, kristitty kyllä. Mutta fyysiset ja henkiset resurssit ei riitä seurakunta-toimintaan. En jaksa kirkossakaan käydä. Kotona kyllä rukoilen ja luen raamattua. Mietin että minkälaiseen tilaisuuteen minun pitäisi mennä, tai kehen ottaa yhteyttä, jos toivoisin että sairauteni puolesta rukoiltaisiin? Ja kuinka huonoa olisi mennä vain "hakemaan rukousta", jos ei muuten ole itse antamassa seurakunnalle oikein mitään?
Kommentit (17)
Ota seurakunnan diakonissaan yhteyttä. Hän ohjeistaa sua.
Voit lähettää esirukouspyynnön vaikkapa sähköpostilla papille. Messussa esirukousosiossa luetaan näitä pyyntöjä, ainakin meidän seurakunnassa. Sähköpostiosoitteet usein etunimi piste sukunimi ät evl piste fi
Voit ottaa seurakuntasi pappiin yhteyttä. Jos haluat, että puolestasi rukoillaan jumalanpalveluksessa nimettömästi, voit jättää seurakuntasi kirkkoon esirukouspyyntölapun (usein kirkon takaosassa on sellainen laatikko, johon pyynnöt voi jättää) tai antaa lapun suntiolle. Voit myös lähettää s-postia.
Netissäkin on paikkoja, joihin voi jättää rukouspyyntöjä anonyymisti. Jos haluat, että joku rukoilee kanssasi, yksi mahdollisuus on etärukousmahdollisuus yhteiskristillisen healingroomsin kautta. Eri kaupungeissa on myös Healingrooms -rukousklinikoita. Vuosia sitten kävin sellaisessa ja siellä oli ihan rauhallinen ilmapiiri ja saa kertoa sen verran kuin haluaa, ei tarvitse mitenkään pitkästi kertoa elämästään vaan voi vaikka pyytää rukousta terveysasioiden puolesta ja korkeintaan sanoa etunimi. Rukoilijat ovat vapaaehtoisia eri seurakunnista.
Kiitos vastauksista. Niin joo, unohdin tämän koronatilanteen sikäli, että ei kai lähirukoilua nyt harrastetakaan. Sitä kuitenkin toivoisin, kun sairauden puolesta rukoilua ajattelen. Itse uskon, että kun rukoilija on oikeasti fyysisesti läsnä, niin siinä olisi vahvemmin myös pyhä henki, jumala, Jeesus mahdollisesti mukana. Rehellisesti sanottuna toivon, että voisi tapahtua paranemisen ihmettä. Ja vaikeampi ajatella, että sitä tapahtuisi jonkin nettirukouksen kautta. Rehellisesti pohdin tässä.
Otat vaan pappiin yhteyttä puhelimitse, sähköpostitse tai joillain seurakunnilla on eri nettialustoillakin mahdollisuuksia yhteydenottoon.
Esirukouspyyntö hakusanalla näyttää googlessa tulevan useampiakin vaihtoehtoja jonne jättää esirukouspyynnön.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Niin joo, unohdin tämän koronatilanteen sikäli, että ei kai lähirukoilua nyt harrastetakaan. Sitä kuitenkin toivoisin, kun sairauden puolesta rukoilua ajattelen. Itse uskon, että kun rukoilija on oikeasti fyysisesti läsnä, niin siinä olisi vahvemmin myös pyhä henki, jumala, Jeesus mahdollisesti mukana. Rehellisesti sanottuna toivon, että voisi tapahtua paranemisen ihmettä. Ja vaikeampi ajatella, että sitä tapahtuisi jonkin nettirukouksen kautta. Rehellisesti pohdin tässä.
Soita ja kysy kirkkoherralta olisiko jollain seurakunnan diakonilla tai papilla mahdollisuutta käydä rukoilemassa kanssasi tai sopia aika jonnekin seurakunnan tilaan.
Mietin vielä, että onko luterilaisessa kirkossa varsinaisesti sellaista perinnettä, käytäntöä, sairaiden puolesta rukoilemisesta. Katoliset, eikös heillä ole sairaiden voitelu ihan oma sakramenttinsa, ja siten luonteva tapa kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin vielä, että onko luterilaisessa kirkossa varsinaisesti sellaista perinnettä, käytäntöä, sairaiden puolesta rukoilemisesta. Katoliset, eikös heillä ole sairaiden voitelu ihan oma sakramenttinsa, ja siten luonteva tapa kirkossa.
Taitaa jokaisella sairaalalla olla sairaalapappi evlut kirkosta.
milloin ne rukoukset alkavat auttaa, kun 100 rukoilee yhden puolesta vai jos miljoona rukoilee koko maailman puolesta. onko joku suhdeluku olemassa? miksi ette usko omiin rukouksiinne? ilmeisesti ei ole tullut sitä parempaa elämää vaikka olette sitä rukoillut. voisiko olla mahdollista että osoite on väärä ehkä veikkasitte tyhjää arpaa ja herkut valuu naapuriseurakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
milloin ne rukoukset alkavat auttaa, kun 100 rukoilee yhden puolesta vai jos miljoona rukoilee koko maailman puolesta. onko joku suhdeluku olemassa? miksi ette usko omiin rukouksiinne? ilmeisesti ei ole tullut sitä parempaa elämää vaikka olette sitä rukoillut. voisiko olla mahdollista että osoite on väärä ehkä veikkasitte tyhjää arpaa ja herkut valuu naapuriseurakuntaan.
”Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.” Matt. 18:20
Jumala on rukouksia kuuleva Jumala.
Puhu Hänelle ja kerro mien vaikeaa sinulla on. Pyydä Häntä johdattamaan sinua ja parantamaan. Atamaan pahat teot anteeksi.
Isä meidän rukous löytyy netistä. Kun siinä sanomme: "anna meille meidän joka päiväinen leipämme", alkukielellä se kattaa kaikki tarpeemme.
Myös Jesaja 53: 7 sanoo:
Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi,
meidän kipumme hän sälytti päällensä.
Jeesus kuoli meidän syntiemme ja sairauksiemme vuoksi kauhistuttavan ristin kuoleman.
Kun vetoamme hänen täytettyyn työhönsä, hän kuulee meitä.
Joissakin seurakunnissa on rukous piirejä, jonne voi joko mennä ja pyytää rukousta tai sitten jättää esim. kirjallisen rukous pyynnön.
Rukoilin äsken puolestasi, Ap. Rukoukset kyllä kuullaan, vaikka ne tapahtuisivat etänä. Voimia sinulle, muistathan, että seurakuntaan voi aina olla yhteydessä. Papit ja diakoniatyöntekijät tekevät myös kotikäyntejä.
T. Pappi
Samalla tavalla kuin missä tahansa muualla. Ilman mitään vaikutusta.
Miksi mennä rukoiltavaksi seurakuntaan?Kotona jos rukoilee, on kaikista paras. Ei se rukoilu tarvitse mitään ihmeellistä hovia ympärilleen.