Tasa-arvo. Mikä se on?
Hei olen 17vuotias naisen alku. Koen saavani tässä maassa epäreilua kohtelua. Okei sanon nyt ensiksi etten halua loukata KETÄÄÄN mutta tiedän, että joku loukkaantuu kuitenkin.
Opiskelen ensimmäistä vuotta liiketaloutta. Käyn töissä 4-5krt viikossa. Eli teen joka arkipäivä 13h päiviä. Omaa aikaa ei siis ole. Joo se on mun oma valinta käynkö töissä vai en.
Kävin mielenkiinnosta kelassa kysymässä oikeuksistani. Sanoivat, että mulla ei ole mitään oikeuksia tukiin tms. Ei edes asumistukeen. Kunnes olen täyttänyt 20vuotta. En myöskään ole oikeutettu opintotukeen/lainaan, koska vanhempani tienaavat KUULEMMA liian paljon. Ei, eivät tienaa..varsinkaan nykyisen verojen sun muitten pakollisten menojen takia. Olen siis muuttamassa pikkuhiljaa omilleni etten olisi taloudellinen taakka.
Minulla on pari tuttua jotka eivät opiskele eivätkä tee työtä. Eli lusmuilevat ja nukkuvat päivät pitkät. Mutta joka tapauksessa omaavat oman kämpän. Sossu maksaa vuokran ja antaa n. 500€/kk ruokaan sun muuhun käyttöön. Se ,että minä joka opiskelen ja teen työtä en saaa MITÄÄN edes silloin jos työt loppuisivatkin vaikka sairauden takia. Jolloin minulla ei olisi varaa vuokraan, ruokaan tms.
En ole myöskään rasisti ,mutta silti tuntuu ,että maahanmuuttajia/pakolaisia hyysätään oikeen urakalla. Kaiken maaliman maksusitoomuksia ja kämppiä annetaan tuosta vaan. Kyllä ja minä tulin kelan kopista itkukurkussa silmät turvoksissa samalla kun viereisessä kopissa olleet somalit juhlivat ja riemuitsivat. Teki mieli päästää kelan kopissa olleelle pari valittua sanaa, mutta työtähän hänkin vain tekee.
Suoraan sanottuna minä kantasuomalainen veroja maksava naisen alku en ole oikeutettu elämään täällä suomessa. En enään ihmettele miksi jotkut tekevät itsemurhia. Se ei johdu masennuksesta, yksinäisyydestä eikä muusta, se johtuu tästä valtiosta. Rahoja käytetään turhiin asioihin. Mutta sitten kun oikeesti on hätä kukaan ei ole auttamassa.
Kiitos ja kuittaus terveisin Sonja 17v.
Kommentit (30)
Kyse on siis siitä että olen kohta kaheksantoista ja pikkuhiljaa alkaa paniikkia tulemaan.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 13:31"]
Kyse on siis siitä että olen kohta kaheksantoista ja pikkuhiljaa alkaa paniikkia tulemaan.
[/quote]
Niin mistä?! Normaalista elämästä?! Silloin kannattaa jäädä kotiin vähän vielä kasvamaan.
Onko lusmuilu valinta?! Kaikillle kun ei ole sitä opiskelu ja työpaikkaa suotu.
Somali joka kinuaa rahaa phoneihin ja 48 tuuman hd telkkareihin saa kyllä haluamansa. kun minä joka kysy oikeuksistani varanvuoksi, joita ei sitten ole ennen 20ikävuotta. Ei, se ei ole tasa-arvoista. Tuntuu ihan turhalta ylipäätään maksaa veroja kun ei kerta saa edes apua sillon kun sitä tarvitaan.
Tervetuloa aikuisuuteen, jossa pahasti näyttää siltä että emme voi saada kaikkea vaan joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja. Miksi sinun pitäisi vielä palkan lisäksi saada tukiakin. Menot pitää oppia suhteuttamaan tuloihin ja jos ei johonkin ole varaa siitä luovutaan.
Voisitko selittää mitä tarkoittaa käsite" normaali elämä"?, Ja kyllä jäisin muuten kotiin, mutta se ei ole mahdollista. Ja paniikki tulee nimenomaan siitä, että jos työt loppuvatkin yhtääkkiä niin miten toimia tilanteessa ,jossa kukaan ei auta?
Näissä tapauksissa lusmuilu on valinta. opiskelivat kyllä mutta lopettivat kun huomasivat millä pääsee mukavimmin ja helpommin.
Käsititte väärin. Ei minun pidä saada palkan lisäksi tukia vaan JOS työt loppuisivat vaikka sairastumisen tms syyn takia
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 13:37"]
Somali joka kinuaa rahaa phoneihin ja 48 tuuman hd telkkareihin saa kyllä haluamansa. kun minä joka kysy oikeuksistani varanvuoksi, joita ei sitten ole ennen 20ikävuotta. Ei, se ei ole tasa-arvoista. Tuntuu ihan turhalta ylipäätään maksaa veroja kun ei kerta saa edes apua sillon kun sitä tarvitaan.
[/quote]
Älä jaksa! Sinulla ei ole mitään näyttöä! Olet vaan siinä iässä, että luulet asioiden olevan tietyllä tavalla.
Sinä olet vaan tottunut helppoon elämään ja voi olla järkytys, että kaikki ei menekään niin kuin itse luulee ja haluaa. Älä sinä, joka olet saanut ilmaisen peruskoulutuksen ja luet ilmaiseksi sitä liiketaloutta tule sanomaan mitää, että verojen maksamisessa ole mitään järkeä. Se on kunnia asia!
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 13:44"]
Käsititte väärin. Ei minun pidä saada palkan lisäksi tukia vaan JOS työt loppuisivat vaikka sairastumisen tms syyn takia
[/quote]
Kyllä nyt ollaan jännän äärellä. Miten tuhannet työttömät, sairastuneet yms. ovat tulleet toimeen kun tulot ovat tippuneet tai jääneet kokonaan tulottomiksi. Se on sitä normaalia elämään että osataan ratkoa näitä ongelmia itsenäisesti eikä odoteta jonkun pitävän kädestä kiinni. Aikuista ihmistä ei kukaan auta, aikuisuus on maailman yksinäisin rooli.
Mikä kiire sinun on muuttaa pois vanhempien luota. Eikö äiti anna olla ulkona riittävän myöhään. Heillä on kuitenkin elatusvelvollisuus sinuun niin kauan kun itse et siitä pysty huolehtimaan. Se on heidän tehtävä ei yheiskunnan.
Jos ei varaa ole niin...ei se mitään amerikantidettä ole. Silloin opitaan elämään niiden olosuhteiden kanssa, jotka on suotu.
Kuten lainaan sanojasi "älä jaksa! Sinulla ei ole mitään näyttöä, olet vaan siinä iässä, että luulet asioiden olevan tietyllä tavalla" en ole tottunut helppoon elämään, enkä myöskään ole saanut kaikkea mitä haluan. Tiedän ettei kaikki mene niinkun haluan eikä pidäkkään. Ja joo en valita ilmaisesta peruskoulusta enkä opiskelupaikastani vaan kyse on siitä, että miksi asia on niin että täällä ei ole tasa-arvoa. Miksi esim just lusmuilijat saavat sossuilta kämpän vaikkeivat tee sen eteen mitään ja kotonakin olisi mahdollista asua.Mutta minä joka olen mielestäni oikeutettu joskus saamaan hädän tullen apua, en sitä saakkaan.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 14:39"]
Kuten lainaan sanojasi "älä jaksa! Sinulla ei ole mitään näyttöä, olet vaan siinä iässä, että luulet asioiden olevan tietyllä tavalla" en ole tottunut helppoon elämään, enkä myöskään ole saanut kaikkea mitä haluan. Tiedän ettei kaikki mene niinkun haluan eikä pidäkkään. Ja joo en valita ilmaisesta peruskoulusta enkä opiskelupaikastani vaan kyse on siitä, että miksi asia on niin että täällä ei ole tasa-arvoa. Miksi esim just lusmuilijat saavat sossuilta kämpän vaikkeivat tee sen eteen mitään ja kotonakin olisi mahdollista asua.Mutta minä joka olen mielestäni oikeutettu joskus saamaan hädän tullen apua, en sitä saakkaan.
[/quote]
Missä avun tarpeessa SINÄ olet?! Sinulla on koulutuspaikka ja töitä! Ja vielä vanhemmat turvaamassa selustaa. Ei nuo sinun lusmuilijasi mitään erikoisetuja saa vaan heihin sovelletaan ihan samoja sääntöjä kuin sinunkin. Sinulla on hyvät eväät elämään! Lopeta jo se ruikutus. Olet todella onnekas. Työ ja kouluspaikka ei ole itsestäänselvyys tuhansille nuorille, kuten sinulle!
Minulla on nimenomaan kiire muuttaa vanhempien luota pois koska heillä ei ole velvollisuutta elättää minua kuin 1.5kk ja sen jälkeen olen omillani. Yritän vain etukäteen miettiä ja kysellä asioista ettei käy huonosti. Se on minusta järkevintä. En vain ymmärrä tätä että miksi yhteiskunta ei tulevaisuudessa auta vaikka maksamme siitä ja kaikista muistakin palveluista. Ketkä ovat oikeasti oikeutettuja saamaan niitä tukia tms.
Etkö lue oikeasti mitä minä kirjotan ?MONEENKO KERTAAN TÄYTYY SANOA KUIN PIENELLE LAPSELLE: Minä en TÄLLÄ HETKELLÄ ole minkään avun tarpeessa enkä toivottavasti tulevaisuudessakaan, mutta jos niin käy niin miksi en ole oikeutettu apuun mistä maksan . siinä koko homma tiivistettynä
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 14:46"]
Minulla on nimenomaan kiire muuttaa vanhempien luota pois koska heillä ei ole velvollisuutta elättää minua kuin 1.5kk ja sen jälkeen olen omillani. Yritän vain etukäteen miettiä ja kysellä asioista ettei käy huonosti. Se on minusta järkevintä. En vain ymmärrä tätä että miksi yhteiskunta ei tulevaisuudessa auta vaikka maksamme siitä ja kaikista muistakin palveluista. Ketkä ovat oikeasti oikeutettuja saamaan niitä tukia tms.
[/quote]
Mistä olet saanut tälläisen käsityksen, että heillä ei ole velvollisuutta sinua elättää?! Laki lapsen elatuksesta 3 § 2 mom jossa sanotaan, että vanhemmilla on velvollisuus osallistua 18 vuotta täyttäneen kustanuksiin ja Kelan säännössä on ihan lakiin perustuva pohja siksi 20 vuotiaan tukiin ei enää vanhempien tulot vaikuta. Ei se mitään tuulesta temmattua epätasa-arvoa ole.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 14:50"]
Etkö lue oikeasti mitä minä kirjotan ?MONEENKO KERTAAN TÄYTYY SANOA KUIN PIENELLE LAPSELLE: Minä en TÄLLÄ HETKELLÄ ole minkään avun tarpeessa enkä toivottavasti tulevaisuudessakaan, mutta jos niin käy niin miksi en ole oikeutettu apuun mistä maksan . siinä koko homma tiivistettynä
[/quote]
Mistä hitoin avusta sinä maksat?! Kuvitteletko sinä lapsikulta olevasi joku nettomaksaja?! :D
Ulkomaalaisten ja työttömien kimppuuko olisi pitänyt joukolla hyeenanlailla hyökätä haukkumaan kuinka paljon huonompia ihmisiä he ovat suhteessa sinuun. Mitali tulee postissa ja jaxuhali<3
[/quote]
Tämä on valitettavasti lammaskusipäiden palsta joten oletan että et saa ketään argumentoimaan asiasta järkevästi. Sanotaanko että mainitsemasi ongelma on aihettanut myös minulle vaikeuksia, mutta aikuisilla on pää perseessä eikä tulevaisuudesta välitetä.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 15:05"]
[/quote]
Tämä on valitettavasti lammaskusipäiden palsta joten oletan että et saa ketään argumentoimaan asiasta järkevästi. Sanotaanko että mainitsemasi ongelma on aihettanut myös minulle vaikeuksia, mutta aikuisilla on pää perseessä eikä tulevaisuudesta välitetä.
[/quote]
Pitäisikö lakeja muuttaa kun kaksi äidin ja isän pikkuprisessaa haluavat itsenäistyä, mutta eivät halua vastuutaan tuntea. Silloin ei lähdetä aikuisten maailmaan, jos odotettaan yhteiskunnan silottavan sitä tietä.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2015 klo 15:05"]
[/quote]
[/quote]
Mitä tähän sitten olisi sinusta pitänyt sanoa?! Kivittää kaikki ulkomaalaiset, työttömät ja vailla koulutuspaikkaa jääneet?!
Ihan samoilla perusteilla saa se somali ja sinä, että sen puoleen.
Kaikenlisäksi olet alaikäinen, joten vanhemmillasi on velvollisuus hoitaa asumisesi ja ruokailusi (tosin heillä ei ole velvollisuutta maksaa vuokraasi) ja sinut lasketaan heidän kuluihinsa tukia laskiessa tarvittaessa.
Omasta mielestäni vanhempien tulot eivät saisi vaikuttaa täysi-ikäisellä (mitä sinä et vielä ole), joten tuo kahdenkympin raja on typerä. Onneksi tähän on ratkaisu:
Opintotukiliitto!
1. Ota samassa tilanteessa oleva ystävä.
2. Menkää naimisiin (tai rekisteröikää parisuhde).
3. Vanhempien tulot eivät enää vaikuta ja puolison tuloilla ei ole merkitystä!
4. Ottakaa avioero, kun kaksikymmentä tulee täyteen ja pääsette normitukien piiriin.
http://www.city.fi/yhteiskunta/opintotukiliitot/3997