Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IMETYKSESTÄ !!!!

08.09.2006 |

On se vaan jännä miten ei vieläkään tätä kaikkea osaa vaikka on jo kolmas lapsi?!

Eli ongelmana on se, että tyttö nyt 2kk+1vk ei ilmeisesti saa rinnasta tarpeeksi maitoa.

Miten voisin olla varma siitä et maito riittää?

Päivällä neiti syö 1-2h välein ja yöllä jopa 30min-1,5h unet ja taas syömään.

Annoin viime yönä korviketta ja neiti nukkui 4h pätkän...huoh..miten maito voi hiipua taas vaikka juon ja syön hyvin?

(sama ongelma 2 edellisen kanssa)

Lepo tietty jää vähille, mutta ei kait se noin paljon vaikuta?

Tyttö on saanut noin 3vk ajan joka päivä korviketta noin 20ml eli ei juuri mitään. (tämä ihan sen takia ettei unohdu pullosta juomisen taika, kun joskus voi itse olla jossakin käymässä, kuten kauppa yms.)

Mieheni syötti toissa päivänä tytön, kun olin kaupassa (100ml)ja neiti oli tyytyväinen taas sen 3h.

Kahden vanhemman lapsen kanssa olen taistellut saman ongelman kanssa ja olen luovuttanut siinä 3kk kohdalla, kun en ole raskinut lasta huudattaa ja selkeästi on ollut nälkäinen.

Huonoäiti-fiilis taas kerran alkaa pukata päälle.

Vaikka äitini/mieheni painotti sitä minulle, että huonous ei tule siitä mitä lapsi syö vaan ihan muusta.

Auttakaapa kanssa sisaret tai ainakin kertokaa kokemuksianne asiasta!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/12 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/12 |
08.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on ollut korvaamatonta apua ihmisistä, jotka oikeasti tietävät imetyksestä paljon - tutuista imetystukihenkilöistä. Valitettavasti kun imetystukea ei juuri neuvoloista saati synnäreiltä edelleenkään saa, ainakaan oikeanlaista ja -aikaista. Suosittelenkin piipahtamaan ITUn sivuilla:

http://www.imetys.fi/itu.

Siellä on hyviä artikkeleita, joiden avulla pääsee jyvälle ja lisäksi voi esim. soittaa imetystukipuhelimeen.

Yleisin perusongelma on varmaan korvikkeen tarjoaminen pullosta ilman välttämätöntä tarvetta. Silloin oma maitomäärä vähenee, kun ei ole tilausta niin paljon. Toisaalta oman maidon pumppaamiselle ja pakastamiselle ei välttämättä tunnu löytyvän oikein hyvää hetkeä, kun pieni vauva on vielä paljon rinnalla päivin-öin... Paras maitomäärän lisääjä on kuitenkin vauva tai pumppu - mitä enemmän maitoa tilataan, sitä enemmän sitä

yleensä

alkaa tulla myös. Etenkin yöimetykset on tehokkaita! Tosin silloin vauvan pitäisi jaksaa imeä tehokkaasti eikä lupsutella puoliunessa... Ja toisaalta juomisen ja syömisen lisäksi lepo on myös äidille tärkeää maitomäärän kannalta (helpommin sanottu kuin tehty, kun kyse on muusta kuin esikoisvauvasta).

Korvikkeen tarjoaminen ei auta ongelmaa, mikäli vauvasi on kasvanut hyvin ilmankin. Se toki saattaa pitää nälkää pidempään poissa, koska korvike hajoaa äidinmaitoa hitaammin ja pullosta vauva saa unisena ehkä nopeammin itsensä täyteen.

Huono-äiti-fiilikset joutavat romukoppaan - äitiys on paljon enemmän kuin yksittäiset valinnat tai tapahtumat! Sen sijaan kannattaa miettiä, kuinka tärkeältä imetys sinusta tuntuu. Jos haluat jatkaa, apua on onneksi saatavilla :) Tärkein (ja vaikein) alku lienee korvikkeesta luopuminen hiljaksiin. Esim. pulloharjoituksia voi tehdä pumpatulla äidinmaidollakin, ja vaippojen määrä + vauvan kasvu ovat parhaita mittareita oman maitosi riittävyyteen. Tsemppiä!

Vierailija
5/12 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan korviketta tosiaan vaan sen muutaman millin päivässä ja yritän saada vauvan tyytyväiseksi rinnalla, mutta ongelmana on se, että vauva jää nälkäiseksi vaikka imetän noin 15min molemmista rinnoista.

Pumppaamalla en saa herumaan juuri mitään. Olen kokeillut ainun ja aventin pumppuja ja jopa käsinkin lypsää, mutta ei tule tulosta.

Joko en osaa oikeaa taktiikkaa lypsämiseen tai sit en yksin kertaisesti tuota maitoa.

Tuntuu niin julmalta huudattaa lasta ja yrittää tarjota rintaa jota ei lopulta edes huoli.

No jospas katson ja yritän vielä tämän kk ja katson tilanteen uudelleen. Rankkaahan se on ja varmasti vie voimia kuunella pikkuisen huutoa, mutta yritän!

Kiitos vinkeistä! Lisääkin saa laittaa!

Vierailija
6/12 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Tarinasi kuulostaa kovin tutulta; meilläkin vauva viihtyi ensimmäiset 3kk lähes koko ajan rinnalla ja mietin maidon riittävyyttä. Alussa annoin juuri tuon 20ml/pvä lisämaitoa kunnes muutaman päivän jälkeen päätin, että ei se tuosta pienestä määrästä voi olla kiinni etteikö vauva olisi tyytyväinen. Lopetin lisämaidon antamisen. Vauva kasvoi koko ajan hienosti, joten uskalsin sen tehdä. Nyt maitoa tulee reilusti yli omien tarpeiden, mutta muistathan, että kaikki eivät saa lypsettyä maitoa, vaikka sitä rinnoista riittävästi tulisikin! Meillä kun on esikoinen, on tietysti helppo antaa vauvan imeä niin paljon kuin tahtoo. Monet useamman lapsen äidit, joilla on rinnalla viihtyvä vauva, kertovat saaneensa apua kantoliinasta. Kannattaa kokeilla! Meillä en rajoittanut mitenkään aikaa, muistaakseni sairaalassa sanottiin, että 30 min. /rinta, mutta lapset on tietysti yksilöitä. Mäkin sain apua tuolta imetystuki -sivuilta, käy siellä. :)

Tsemppiä ja muiste, ettei ole vain yhtä vaihtoehtoa olemassa, olet hyvä äiti joka tapauksessa!

Vierailija
7/12 |
09.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Mulla tullut maitoa alkuun ihan hirveästi, nyt lapsi 3,5 kk ja meijerit tyhjät lätkät joista lapsi yrittää imeä tosi tiuhaan. Yöllä puolen-kahdenjapuolentunnin välein herätään tissille jne. Nyt oon vastoin suosituksia alkanut antamaan imetykseen jälkeen illallla ja aamulla 4kk ikäisille tarkoitettua peruna-porkkana -velliä, mitä syö halukkaasti. Korvike ja peruna ei maistu, niitä myös kokeiltu. Silti yöunet katkonaisia joten taidan jatkaa kiinteiden opettelua jo näin etuajassa...

Vierailija
8/12 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa,että jaksat yrittää! Mutta ei se " hyvä" äitiys ole kiinni siitä imettääkö vai ei.Korostan,että minun ei ole tarkoitus arvostella ketään yms,mutta ajattelin kuitenkin kertoa oman näkemyksen imetyksestä...Synnytin heinäkuussa ja kätilöopistolla minut " pakotettiin" imettämään..minulla oli aika rankka ja pitkä synnytys ja olisin halunnut nukkua jonkin aikaa synnytyksen jälkeen,mutta ei heti piti imettää koko yö ja siitä eteenpäin..olisin halunnut pumpata ja pullosta olisi lapselle voinut antaa,mutta ei..Päästiin kotiin ja imetin sitkeästi,puoli unessa...maitoa riitti,paljon,jouduin myös pumppaa pulloon,jolloin isä pystyi syöttämään myös...2 viikkoa sitä kesti,kunnes maito loppui kuin seinään :( ei tullut pumppaamalla,eikä imettämällä..ei auttanut muu kuin antaa korviketta pelkästään ja yllätys yllätys,tyttö alkoi nukkumaan kolmen tunnin unia,ja oli erittäin tyytyväinen,silloin en enää miettinyt,että olisin jotenkin huono äiti kun en imetä...Lapseni kasvaa normaalisti ja on hyvin tyytyväinen vauva..Ei siis hyvä äitiys ole imetyksestä kiinni! Tietysti imetys on aina parempi kuin korvike,mutta ei välttämätön..

Vierailija
9/12 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanikäiset vauvat ja sama tilanne!

Meilläkin tyttö syö ympäri vuorokauden n.2h välein, aamuylt roikkuu nänni suussa ja välillä aina imaisee. Jos otan tossin pois ja koitan vaihtaa itse asentoa, alkaa kitinä tai huuto.

Minä olen tuskaillut oikeastaan vauvan koko pienen elämän tämän asian kanssa- että riittääkö mun maito. Meidän tyttö vielä kavsaa aika hitaasti, painaa nyt 4,5kg (syntyessä 3kg) ja ikää siis reilut 2kk.

Joskus (ainakin parilla imetyskerralla/pvä) tyttö inisee, kiskoo tissiä, irrottelee otettaan, kiemurtelee rinnalla. Tästä päätellen maitoa heruu ainakin todella hitaasti tai liian vähän. En tiedä.

Eilen illalla sitten 3 tunnin imetysmaratonin päätteeksi sorruin antamaan korviketta, sillä vauva tuntui nälkäiseltä. ja hupsis, sitä menikin 40ml laakista.

Olen yhtä epätoivoinen kuin sinä, en tiedä enää, mitä pitäisi tehdä. Minäkin syön ja juon ja lepään (mahdollisuuksien mukaan) ja liikun päivittäin. Usko tässä alkaa hiipua ja sekös harmittaa. Tähän päivään asti olen uskotellut itselleni, että kyllä se maito riittää, mutta nyt en tiedä enää....

Annan tissiä siis todella usein ja tyttö syö varmaan 15 kertaa päivässä! Ei voi siis olla kyse siitä, etteikö kysyntä ja tarjonta kohtaisi!

En siis voi auttaa, mutta jos yhtään lohduttaa, niin sulla on kohtalotoveri! Minäkin imetin esikoistani vain 5kk, josta 3,5kk osittain, saman ' vian' takia.

Jos kellään jotakin vinkkiviitosta, niin otan minäkin ilolla vastaan!

sitruska ja neiti 2kk

Vierailija
10/12 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä imuroinut netistä kaikennäköistä tietoa ja tuli vaan mieleen tästäkin artikkelista, että onko sulla kyseessä välttämättä se että maitoa ei tulisi vaan että sitä heruisi liikaa? Tästä sivustolta löysin aika hyvää infoa imetyksestäkin http://www.lapsiperhe.net/imetystukilista/faq/koliikki.php

Täällä 3vkon ikäinen neiti ja välillä tuntikausia rinnalla. Yhtenä iltana 5,5h..! Johon liittyi sen pituiset nukahtamiset, että kerkesin nousta muutaman kerran ylös ja muutaman minuutin päästä tyttö heräsi. Välillä sitten nukkuu aamusta iltaan ja syö lyhyesti eli pidän ihan normaalina sitä että välillä tankkaa ja tekenee maidontuotannollekin hyvää nuo tankkaukset. Välillä myös on kärtsy ja " vauhko" rinnalla mutta suurin osa syönneistä menee ihan sujuvasti.

Vierailija
11/12 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tähän ketjuun laitetut nettisivut ovat hyviä. Jotkut ovat saaneet apua myös imetysohjaajalta. Katja Koskinen -niminen kätilö tulee jopa ohjaamaan kotiin pääkaupunkiseudulla. Hinta on tietääkseni jotain 60 euroa. En tosin ole tästä hinnasta varma. Koskisesta ja imetyksestä löytyy tietoa googlesta haukusanalla Silkkipaa.

Sitten omasta kokemuksesta. Mulla lähti imetys aluksi hienosti käytniin. Pulloa ei tarvinnut edes miettiä ensimmäiseen kolmeen kuukauteen. vauva kulki aina siellä, missä minäkin ja maitoa tuntui olevan. Sitten lähempänä neljää kuukautta vauva jäi iltaisin tyytymättömäksi. Yritin imettää todella usein, mutta maitomäärä ei vain tuntunut nousevan. Ongelmana on ehkä se, että olen väkisinkin iltaisin väsynyt, ja maito ei heru kunnolla. vauva ei sitten jaksa imeä rintaa, kun heruminen on niin hidasta. Mulla on myös esikoinen, jonka hoitoa ei tietenkään voi laiminlöydä. En siis voi keskittyä pelkästään vauvaan ja imetykseen. Sukua ei lähellä auttamassa, ja ystävillä on omat pienet lapset. Miehellä taas on iltaisin usein töitä. Aloin siis antamaan vauvalle sellaiset 100 milliä maitoa pullosta iltaisin.

Näin on nyt sitten menty meillä, ja kaikki osapuolet ovat ratkaisuun tyytyväisiä. Imetän siis aina ennen tuota pulloa. Olen myös ollut tarkka siitä, että en anna pulloa muuten kuin illalla. Vauva siis edelleen kulkee aina mukanani, ja imetän häntä eri paikoissa. Tämä siis siksi, ettei imetys vain pullon takia loppuisi ihan vielä.

jaksamista sinulle, mitä sitten teetkin. Itse kyselin samasta aiheesta joku aika sitten kokemuksia tällä palstalla. Joku kirjoitti silloin hienosti, että hyvä äiti on sellainen, joka kuuntelee lapsen viestejä. Sinä tunnet lapsesi ja hänen tarpeensa parhaiten. Sanotiinpa netissä, neuvola ohjeissa, leikkipuistossatai kirjoissa mitä tahansa. Mulle tuo pullon kuvioihin tulo oli aluksi kova pala. Nyt jo hymyilyttää koko asia.

Vierailija
12/12 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuon viimeisen kappaleen tarkoitus ei ollut väheksyä saatavilla olevaa tietoa. Tuo tiedon ansiota on kohdallani se,, että pystyin itse täysimettämmään edes tuon vajaa neljä kuukautta. Halusin vain sanoa, että viime kädessä äiti kuitenkin on lapsensa paras asiantuntija. Äitiä ja äidin tuntemuksia ei saa koskaan väheksyä.