Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Punariisi ja kolesteroliarvojen vaihtelut - kokemuksia?

Vierailija
21.01.2015 |

En aio nyt keskustella siitä, pitäisikö kolesterolia alentaakseen syödä statiineja vai punariisiä ja mitkä niiden vaikutukset ovat. Elämäntapani ovat kunnossa, olen normaalipainoinen, liikun säännöllisesti, en polta, käytän kohtuullisesti alkoholia ja syön terveellisesti. Silti LDL-arvoni ovat korkeita (muuta arvot loistavia). Pahimmillaan kokonaiskolesteroli oli 8. Punariisillä se laski alle kuuteen ja pysyi siellä pitkään. Nyt arvot ovat kuitenkin pikkuhiljaa taas nousseet ja huitelevat jälleen yli seitsemässä.

Kysymys siis kuuluukin, että onko teille muille, jotka punariisillä olette saaneet kolesterolin laskemaan, käynyt samoin eli että arvot jälleen nousevat vaikka annostus pysyy samana? Olen ymmärtänyt, että punariisivalmisteiden lovastatiinipitoisuuksissa on eroja, mutta pitoisuuksia ei ole merkitty pakkauksiin. Olen jossain vaiheessa vaihtanut merkkiä, enkä osaa varmuudella sanoa, onko LDL:n nousu lähtenyt tästä vaihdoksesta.

Jos olet käyttänyt pitkään (vuosia?) jo tiettyä punariisituotetta ja se on pitänyt LDL:n kohdallaan, niin mitä tuotetta käytät? Ja jos olet käyttänyt eri tuotteita, onko niissä ollut huomattavia eroja? Nyt käytän Redasinia, aikaisemmin taisin käyttää RedRiz-merkkistä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ongelmia kilpirauhasen kanssa?

Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta singautti kaikki paitsi hyvän kolesterolin todella korkeiksi (olen kasvissyöjä, en syö maito-enkä kananmunatuotteita). Tässä nyt sitten odotellaan, että mitä tapahtuu kun syön lääkitystä vajaatoimintaan, että auttaako se myös korjaamaan nuo kolesteroliarvot kilpirauhasarvoja korjatessaan. Lääkäri jo kerkesi väläytellä kolesterolilääkitystä mutta sitä en ihan ensimmäisenä halua alkaa syödä. Olen jo vähän varalta vilkuillut berberiiniä, että jos sitä kokeilisi ensimmäiseksi jos kolesteroliarvoja ei muuten saada kuriin.

Vierailija
2/6 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne kilpirauhasarvotkin ajoittain otettu ja ovat ok. Lähinnä ihmetyttää tuo, että punariisi auttaa jonkin aikaa mutta ei pidä arvoja alhaalla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on terveys sen verran kallis asia, ettei tulisi mieleenikään alkaa luontaistuotteiden koe-eläimeksi.

30% niistä sisältää mitä sattuu rotanmyrkystä amfetamiiniin ja loppujen pitoisuudet ovat sen mukaan miten lapsilla Kiinassa on sattunut käsi vapisemaan. Kukaan ei tiedä mitä ne sisältävä ja mitkä ovat vaikuttavien aineiden määrät.

Vierailija
4/6 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt punariisivalmisteita mutta syön sitä. Minulla on laskenut kolesteroli hieman, minun tapauksessani riittävästi, ja vaikutus on säilynyt. Syön punariisiä ja kasviksia muutaman kerran viikossa.
Olen kyllä muutenkin parantanut ruokavaliota (lisäämällä kahviksia), eli vaikea sanoa mikä on tuon punariisin osuus, varmasti kokonaisuus on se mikä muutoksen on tehnyt.

Vierailija
5/6 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punariisissä on statiinia, sen takia se laskee kolesterolia. Ongelmana on, ettei sen pitoisuutta tiedetä ja määrät voi vaihdella huomattavastikin. Haittavaikutukset ovat kuten lääkkeenä saatavasta statiinista. Koska riisit myydään elintarvikkeina, ei niitä ole tarvinnut tutkia kuten lääkkeitä, hinnat eivät kuitenkaan ole riisin kilohintoja. 

Vierailija
6/6 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri ei suositellut punariisiä tuon statiinin annosvaihteluiden ja epäpuhtauksien vuoksi. Ruokavaliolla (kasviksia, öljyä, kalaa ja pähkinöitä lisäämällä) kolesteroli laski 8,8-6,4 mutta lähti uudestaan nousuun. Aloitin simvastatiinin lääkärin suosituksesta koska mulla on myös diabetes ja suvussa sydänkohtauksia ja aivohalvauksia. Nyt kolesteroli oli viimeksi 4,8. Kelakorvauksen saa myös, tulee paljon halvemmaksi kuin punariisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän