Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeinen masennus - miten ennaltaehkäistä uuden vauvan kanssa?

Vierailija
21.01.2015 |

Mielelläni kuulisin vinkkejä ja neuvoja ja kokemuksia...

Oma tilanteeni on, että meille syntyy keväällä neljäs lapsi. Kaksi ensimmäistä raskautta ja vauva-aikaa meni ilman mitään ongelmia, mutta kolmannen kohdalla uuvuin ja masennuin. Masennustani hoidettiin keskusteluavulla (tosin vähänlaisesti ja "vain" masennukseen erikoistuneen sairaanhoitajan kanssa, varsinaista terapeuttia en tainnut tavata ollenkaan) ja lääkityksellä. Lääkkeet erityisesti tuntuivat auttavan ja nyt, neljä vuotta myöhemmin olen mielestäni toipunut kyllä kuntoon. Lääkkeiden ottamisenkin lopetin toista vuotta sitten.

Nyt meille tosiaan on tulossa suunnitellusti neljäs lapsi, mutta loppua kohden olen alkanut pelkäämään että masennukseni uusii. Pelko tulee tavallaan tyhjästä, sillä kaikki on tällä hetkellä hyvin, olen rehellisesti puhunut neuvolassa edelliskerran masennuksesta ja lähipiirikin pitää minua silmällä. Mutta jännitän silti. Paljon.

Haluaisinkin nyt kuulla teiltä jotka olette sairastaneet masennusta ja hankkineet tai hankkimassa lisää lapsia, että mitkä keinot koitte parhaiksi tavoiksi ehkäistä masennusta? Hormoneilla ja aivoaineilla on oma merkityksensä, sitä en kiellä, mutta koitko että oli joitain asioita joista huolehtimalla tai joita tekemällä pidit itsesi seuraavalla kerralla kunnossa?

kiitos!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi