Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esiteinit, nukkumattomuus=hermot menee

Vierailija
20.01.2015 |

Meillä mennyt illat ihan mahdottomiksi kahden esiteinin kanssa. Kumpikaan ei mene enää ikinä ajoissa nukkumaan. Prkl etten jaksa enää yhtäkään näitä iltoja/öitä. EDELLEEN yläkerrasta kuuluu askelia, kun käydään vessassa, juomassa jne jne. Vanhempi pojista tulkuttaa vielä parhaimmassa tapauksessa vastaan! >:( Ja meillä pidetään todellakin kuria ja lapset ei hypi silmille. Nyt alkaa olla hermo niin kireällä tämän touhun kanssa, että kohta menetän joko lopullisesti hermoni tai lähden kävelemään!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös sama ralli. Koko ajan ravaavat vessassa. Ovat jääneet kiinni useasti kännykän käytöstä vessassa ja sen vuoksi heillä onkin herätyskello ja öinen kännykkäkielto. Siitä huolimatta se jano iskee yöllä.

Vierailija
2/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä, että kilpailevat siitä kuka jaksaa valvoa pisimpään. Sitten ovat aamulla väsyneitä. Jotenkin tuntuu uskomattomalta että fiksulla lapsella voi olla syyn ja seurauksen ymmärrys nihkeää.

Eniten ärsyttävät kyllä lasten viestittelyryhmät jotka päräyttelevät puhelimia äänettömälläkin ollessaan 24/7.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ottakaa ne älykännyt ois lapselta joka niitä väärinkäyttää, eli plärää niitä jatkuvasti viestitellen kavereille keskellä yötä. Tavallinen herätyskello sängynviereen niin herää aamulla kouluun itsenäisesti, mutta kännykkä kokonaan pois lapsen makuuhuoneesta yäksi jos ei kerran osaa olal sillä leikkimättä.

Ja jos olisi oikeasti kunnon kuri, ei lapset tollasta showta vetäisi. Kunnon kuri on sitä että sängystää hypätään keskellä yötä yöös vain jos on vessahätä, eikä sielläkään juosta ennen unta viiden minuutin välein. Muuten pysytään sägyssä ja valot pois kunnes uni tulee, virikkeet veke sieltä sängystä. 

Ja kunnolla illalla ulkoilua ja liikuntaa sille esiteinille että nukuttaa illalla. Ihmekös ettei uni tule jos koko aika tuijottellaan vaan kännykkää/telkkua/tietokoneen näyttöä eikä tehdä kunnolla ruumille rasitetta.

Tiesitehän että kaikki näytt, läppärit/kännykkät, kaikkien käyttö tulee lopettaa ihan viimestään tuntia kahta ennen nukkumaan menoa, että aivot ehtii rauhoittua. Muuten aivot käy ylikierroksella, on vaikea nukahtaa ja nukkuu huonolaatuista unta. Näin ihan aikuisellakin helposti, saatika lapsella!

Vierailija
4/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen: kerropa tuo myös muiden vanhemmille. Itse järkytyin kun näin lapseni luokkakaverin kirjoitelleen vielä klo 3.30 viestejä.

Vierailija
5/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken taas pärähti. Kävin lapsen huoneessa ja laitoin kännykän lattialle koristetyynyn päälle. Lapsi tarkastaa jokaisen pärähdyksen, prkl.

Puhuin lapselle kuinka uni on tärkeää kasvun ja kehityksen kannalta sekä ehkäisee keskivartalolihavuutta. Minä olen elävänä esimerkkinä yöt valvoneesta ihmisestä. Mahaa on vaikka syön iltapalan klo 20-21 välillä ja sen jälkeen aamupala seuraavana päivänä.

Pitääpä esitellä läskejä huomenna päivänvalossa jos vaikka viesti menisi paremmin perille.

Vierailija
6/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhelin pärise kun ottaa netin yöksi pois päältä! Itsekkin teen näin että saan unta:-) ei ketään viestittele sitten ryhmiinkään enää kun ei tule vastauksia:) mutta itsekin juuri teini iästä kasvaneena se kännykkä ja ne kaverit oli vaan niin tärkeitä ettei malttanut nukkua, viis siitä että aamulla oli väsynyt. :/

Vierailija
7/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ryhmät pystyy hiljentämään yksitellen. :)

Vierailija
8/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä pois yöksi.

Vierailija
9/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä on esiteinit? 12v?

Vierailija
10/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi se kännykkä on siellä huoneessa? Puhelimet pois!

Vierailija
11/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitäää? Miksi ne puhelimet ovat huoneessa öisin? Meillä luurit tuodaan parkkiin klo 20 joka ilta. Puhelin äänettömälle. Eihän se 13-v lapsia miellytä, mutta voi, voi, minä päätän. Meillä lapset menee nukkumaan viimeistään klo 22. Useimmiten 21.30 tulee pyyntö mennä peittelemään.

Se, että muut saat pitää puhelinta on minulle aivan sama. Uni on kaikkein tärkein!

Vierailija
12/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä AP:lle pari ratkaisua ongelmaan

A) Pakota lapset pysymään sängyssä, valot pois, puhelin pois ymsC. Tunnin välein lupa mennä vessaan ja samalla voi juoda vettä

B) Hommaa tenaville unilääkkeet

C) Mitä se edes sua haittaa että ne valvoo, kyllä ne parissa vuodessa oppii että kannattaa nukkua vähän enemmän ettei päivällä väsytä. 

Vierailija
13/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 06:20"]

Siis mitäää? Miksi ne puhelimet ovat huoneessa öisin? Meillä luurit tuodaan parkkiin klo 20 joka ilta. Puhelin äänettömälle. Eihän se 13-v lapsia miellytä, mutta voi, voi, minä päätän. Meillä lapset menee nukkumaan viimeistään klo 22. Useimmiten 21.30 tulee pyyntö mennä peittelemään. Se, että muut saat pitää puhelinta on minulle aivan sama. Uni on kaikkein tärkein!

[/quote]

Onko sulla joku alistus fetissi jota purat lapsiisi? No harvassa taitaa olla aikuiset miehet joita voi noin tiukassa kurissa pitää, mutta onneksi meidän mamma ratkaisi ongelman lisääntymällä. Omille lapsille kun saa tehdä periaatteessa mitä vaan. Puhelimet parkkiin? Pakotatko miehesikin viemään autonsa joka ilta klo 20.00 jonnekin sun valvomaan parkkiin ettei vaan pääse käymään vieraissa?  Mua oksettaa.

Vierailija
14/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten melatoniini? Ei ole varsinainen unilääke, mutta siinä on samaa unihormoonia, mitä kropassa on muutenkin. Pikkusisko nukkuu nyt melatoniinin kanssa, mutta minulla on oikeasti vahvat lääkkeet käytössä, koska ilman niitä valvon helposti kuuteen aamulla ja herätys on 6:30. Joskus ennen lääkkeitä oli ihan normaalia, että vedin kaksi koulupäivää alle puolen tunnin unilla ja kolmantena vuorokautena yksinkertaisesti nukahdin väsymyksestä ja sit taas 2vrk putkeen.

t. 17v

Vierailija
15/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 21 ja ravaan yöllä vessassa tai juomassa. Jos suuta kuivaa pahasti tai on pissi tai kakkihätä niin helpommin sitä nukkuu ku hoitaa ne alta pois.

Vierailija
16/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:14"]

Olen 21 ja ravaan yöllä vessassa tai juomassa. Jos suuta kuivaa pahasti tai on pissi tai kakkihätä niin helpommin sitä nukkuu ku hoitaa ne alta pois.

[/quote]

No joo, ehkä se hätä ei kuitenkaan ole 15 minuutin välein?! Minusta tuolla toiminnalla vaan pitkittävät edelleen sitä ettei tarvi alkaa nukkumaan. Sitten muka kuiskitaan ja kikatetaan "hiljaa", ihan niinkuin ei kuuluisi alakertaan. Ja miksi minua häiritsee tämä?! No siksi, että ovat aamulla kuin nukkuneen rukouksia ja sen takia tietenkin äreitä ja huonokäytöksisiä. Sekä myös siksi ettei tässä talossa ole enää koskaan sekuntin hetkeä, että voisit nauttia hiljaisesta talosta ja omasta rauhasta. Saatikaan, että makuuhuoneessa voisi harrastaa enää ikinä mitään mihinkään kellonlyömään. Pieniä asioita, joista tulee jatkuessaan todella suuria!

Vierailija
17/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:14"]

[/quote]

No joo, ehkä se hätä ei kuitenkaan ole 15 minuutin välein?! Minusta tuolla toiminnalla vaan pitkittävät edelleen sitä ettei tarvi alkaa nukkumaan. Sitten muka kuiskitaan ja kikatetaan "hiljaa", ihan niinkuin ei kuuluisi alakertaan. Ja miksi minua häiritsee tämä?! No siksi, että ovat aamulla kuin nukkuneen rukouksia ja sen takia tietenkin äreitä ja huonokäytöksisiä. Sekä myös siksi ettei tässä talossa ole enää koskaan sekuntin hetkeä, että voisit nauttia hiljaisesta talosta ja omasta rauhasta. Saatikaan, että makuuhuoneessa voisi harrastaa enää ikinä mitään mihinkään kellonlyömään. Pieniä asioita, joista tulee jatkuessaan todella suuria!

[/quote]

Noh, kohta ne muksut eivät tuohon aikaan vielä ole kotonakaan ja äiti saa ihan omassa rauhassa miettiä missä hemmetissä ne kakarat luuhaa?

Vierailija
18/18 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyssä iässä koittaa aika jolloin lasta ei voi laittaa petiin ja unten maille tiettyyn aikaan ja odottaa siitä alkavan täysi hiljaisuus ja vanhempien oma aika. Lapsiki varttuu ikään jossa kokoaikaisten käskyjen ja ohjeiden vastaanottaminen alkaa ärsyttää. On myös luonnollista että nukkumaanmenoaika siirtyy teini-ikään mennessä myöhemmäksi. Kukapa teistä ei olisi teininä valvonut myöhään?

Omille lapsille sanon että talossa täyshiljaisuus esim. klo 22:30, sitä tulee kunnioittaa. Jos haluaa kukkua myöhään, saa sen tehdä jos ei häiritse muita kohtuuttomalla tavalla. (Esim. vessassakäyntiä nyt ei voi kieltääkään.) muistuttaisin että unen määrä on suoraan verrannollinen vireystilaan aamulla. Nukkumaanmenosta ei kuitenkaan tule kehittää mitään stressaavaa aikataulutettua suoritusta, vaan jokainen käykööt nukkumaan kun tuntee itsensä väsyneeksi, kunhan antaa muiden nukkua. Hyvä opettaa lapselle vastuuta itsestään tuossakin mielessä.