Vanhuksen jääkaappi ja pakastin täynnä päiväysvanhaa ruokaa
Miten suhtautuisitte, jos vanhuksen jääkaappi ja pakastin olisivat täynnä kaikkea päiväysvanhaa? Pakasteessa esim. jauhelihoja vuodelta 2020. Jääkaapissa avattuja nakkipaketteja lokakuulta jne. Tiedän, että ko. hlö on koko ikänsä ollut sellainen että ei halua heittää mitään pois ja tiedän senkin että hänellä on teräsvatsa, mutta samalla myös huono ruokahalu ja ruoka ei oikein tuppaa maistumaan. Ei kai jos se on vanhaa jo tehdessä! Toki tiedän että esim. munat, hapanmaitotuotteet ja tietyt säilykkeet säilyvät pitkäänkin, mutta kyllähän nyt lihan kanssa pitäisi olla tarkka. Pitäisikö puuttua vai antaa olla?
Kommentit (9)
Isäni on samanlainen. Säästää vanhat ruoat, syö 2vk. sitten tehtyä ruokaa. Syynä nuukuus, ei dementia. Ei heitä mitään pois.
Luulen (tai toivon), että osa kamasta on vaan unohtunut jääkaappiin. Vaikeahan sitä on pitää järjestyksessäkään, jos joka puolella on aivan täyttä.
Usein ne päiväykset on vielä painettu niin pienellä tekstillä, ettei vanhus välttämättä näe niitä lukea. Voithan huomauttaa, että päiväykset ovat menneet ohi ajat sitten, ja kysyä saako ruuat panna pois. On kyllä mahdollista, että riita siita tulee.
Ohis.. Mä sain yhdeltä naapurin vaarilta 18 VUOTTA vanhaa ruokaa. Hänellä oli ollut saman rotuinen koira kuin mulla. Kun koira oli kuollut, niin mies oli laittanut pakastimeen sen ruuat. Hän tarjosi niitä mulle ja suostuin kohteliaasti, kun luulin koiran kuolleen hiljattain. Oli iso yllätys, kun kotona avasin pussin niin siellä oli lähes 20 vuotta sitten vanhentuneita Saarioisen laatikkoruokia ja koiranmakkaroita.
Vaikka ostetaan uutta niin käytetään aina ensimmäisenä vanhimmasta päästä pois. Rasvainen jauheliha säilyy pakastimessa 3kk ja vähärasvainen puoli vuotta. Meillä käytetään lihatuotteet kolmen kuukauden sisällä.
Kerran vuodessa siivoon pakastimesta ja muista kaapeista vanhentuneet ja käyttämättömäksi jääneet kompostiin. Ei sitä paljoa yleensä tule.
Naapureitten ruokia en uskaltaisi ottaa. Jos vaikka on sähköt katkennut tai laite hajonnut niin mistä sen tietää onko ruoka päässyt pilaantumaan jos päiväys ele vielä mennyt. Ei kaikki ole niin tarkkoja.
Miten ihmeessä vanhan ruoan syömisestä ei tule kipeäksi? Tottuuko maha sitten jotenkin niihin bakteereihin siten, että eivät vaikuta?
Kypsentämällä uudestaan, tulee terveellistä 98% varmuudella.
Ei heikoille huonoa!
Ostatte niille suurennuslasin joululahjaksi .
Puutu