Oletteko muuttaneet ruokavaliotanne raskauden ajaksi?
Ja jos olette, niin millaisia muutoksia olette tehneet?
Kommentit (11)
Syön normaalistikin melkotasapainoisesti, eli juurikaan en ole muuttanut ruokavaliotani. Tietenkin ruokarajoitukset esim. juustojen ja medium-lihan suhteen ovat käytössä. Joitain mielitekoja on myös ollut, esim. appelsiineja syön aika paljon enemmän näin raskaana ollessa.
Olen, en enää syö kuten silloin kun treenasin kovaa ja laihdutin.
Enpä juuri. Alkoholia en juo muutenkaan tai syö kiellettyjä ruokia. Makeutusaineiden käytön minimoin niin että silloin harvoin kun join limsaa niin ostin sokeroitua lightin sijaan.
Perus alkoholista luopumisen lisäksi en ole tehnyt merkittäviä muutoksia, vaikken mitenkään superterveellisesti syönytkään ennen raskautta. Juustoista yms ei ole tarvinnut lopua, kun en niitä ennen raskauttakaan syönyt juuri lainkaan. Kahvi on ehkä ainut, aiemmin saattoi mennä pannullinen, nyt en juo kahvia edes päivittäin.
Kiinnitän huomiota jodin saantiin. Syön siis merikalaa ja jonkin verran kelptabletteja. Ja totta kai nyt yritän muutenkin pitää ruokavalion monipuolisena.
Jätin alkoholin ja energiajuomat pois.
Medium-lihaa, juustoa ja maksaa söin harvakseltaan kuten ennenkin. Samoin graavikalaa.
Salaatit pesin huolellisemmin ja tarkistin aina että kana on kypsää ennen kuin syön.
Jätin graavikalat sekä kylmäsavustetut ja vakuumipakatut lihat ja kalat. Pehmeitä juustoja syön vain kuumennettuna uunissa. Vähensin sokerin ja valkoisten jauhojen käyttöä Lisäsin hedelmiä ja kasviksia.
Esikoista odottaessa ainoastaan alkoholi ja tupakka jäi pois, ja ruokaillessa käytin tervettä järkeä. Jos ruoka oli seissyt pöydässä koko kuuman kesäpäivän, se sai jäädäkin siihen seisomaan ilman että otin lautaselleni. Söin juustoja jne. normaalisti.
Kuopusta odottaessa voin niin huonosti pitkälle yli puolivälin raskautta että olin tyytyväinen jos sisällä pysyi edes vesi.
Muutin aika paljonkin. Minulla oli raskaushepatoosi. Söin sappea rasittamatonta ruokaa..
Olen jättänyt pois alkoholin, kun normaalisti joisin puna- tai kuohuviiniä silloin tällöin. Olen myös luopunut pehmeistä juustoisa, joita nyt huomaan syöneeni aika paljon. Kahvia ei tee niin paljoa edes mieli, jos ennen meni puoli pannua päivässä niin nyt menee 1 kuppi. Syön säännöllisemmin ja tarkkailen sitä, että ruokavalio olisi monipuolista ja kasvispainotteista.
Neuvolan kolmisivuiset ohjeet eivät muuten ihan valtavasti minua koskettaneet, sillä en muutenkaan syö maksaa tms. Inkivääriä tai muita mausteita, mitä siellä listalla on, olen kohtuuden rajoissa (esim. joulupipareissa) syönyt. Määrät mitä niistä saa, ovat todella pieniä.