Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verojen välttäminen ja matkakulut

Vierailija
18.01.2015 |

Asun puolisoni kanssa eri paikkakunnalla töiden vuoksi. Etäisyys on pitkä, satoja kilometrejä. Kuljen usein omalla autolla tuota väliä, mutten pysty näin ilman avioitumista laittamaan kuluja verotukseen työmatkakuluiksi, koska emme ole naimisissa eikä meillä ole perhettä.

Onko muuta keinoa hyödyntää tätä tilannetta veromielessä tai muuten? Miten olette tehneet?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi saada hyödyttyä!?!

Vierailija
2/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmotat osoitteesi sinne puolison asuntoo ja väität kullkevasi päivittäin sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettohyöty on maksimissaan noin 2000€ vuodessa, joten minkälaisia vääryyksiä olet tuon rahan eteen valmis tekemään?

Ehkä menette naimisiin, niin kotimatkoista tulee verotuksessa vähnennyskelpoisia.

Vierailija
4/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onnistuuko tuo, mitä kolmonen ehdotat, kun minulla on vuokra-asunto kuitenkin tuolla toisella paikkakunnalla? Ts. tarkastetaanko tällaista?

Vierailija
5/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa vaatia sen yhteisen lapsen ja aviopuolison. Minä saan vähentää, vaikka lapset on jo aikuisia, kun tilanteen alkaessa oli alaikäinen. Olen siis kulkenut näin jo vuosia. Jos ei oltaisi naimisissa tai muuttaisin kirjani tänne, niin sitten en saisi vähentää. Kolmosen vinkki ei ap:n tapauksessa auta. Onhan tämä tilanne vähän epäreilu, mutta minkäs teet. Muista kuitenkin, että se verovähennys ei kovin suuri kuitenkaan ole. Esim. kun asumiskuluista saa vähentää 2750 euroa/vuosi, niin ei se rahana ole noin paljon, vaan tuo summa vähennetään verotettavista tuloista. Minun tuloillani se on muutama kymppi/kk. Mutta saahan sillä yhden matkan maksettua. 

Vierailija
6/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiinmenoa pitäisin parhaana ratkaisuna, sillä vuokra-asunnon voisi myös vähentää? Jos mies siis suostuu.

Vierailija
7/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:37"]Taitaa vaatia sen yhteisen lapsen ja aviopuolison. Minä saan vähentää, vaikka lapset on jo aikuisia, kun tilanteen alkaessa oli alaikäinen. Olen siis kulkenut näin jo vuosia. Jos ei oltaisi naimisissa tai muuttaisin kirjani tänne, niin sitten en saisi vähentää. Kolmosen vinkki ei ap:n tapauksessa auta. Onhan tämä tilanne vähän epäreilu, mutta minkäs teet. Muista kuitenkin, että se verovähennys ei kovin suuri kuitenkaan ole. Esim. kun asumiskuluista saa vähentää 2750 euroa/vuosi, niin ei se rahana ole noin paljon, vaan tuo summa vähennetään verotettavista tuloista. Minun tuloillani se on muutama kymppi/kk. Mutta saahan sillä yhden matkan maksettua. 
[/quote]

Mitä ihmettä..? Miksi pitäis olla naimisissa tai lapsia?? :D muuttaa vain kirjat. Sillä ei oo väliä montako asuntoa on vuokralla.

Vierailija
8/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiinmeno hyödyttäisi itseäni asunnon ja matkojen kautta jonkin verran päälle 2000 e, mikä jo mielestäni kannattaisi. Voisin esim sijoittaa tuon ilmaisen rahan. Mutta edelleen tietoja kaipasn, että onko muita keinoja?

Vierailija
9/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh? Mulla työmatka 150km/pvä asun mieheni kanssa toisella paikkakunnalla kun työt. Vähennän kilometrit verotuksessa? Ei olla naimisissa? :0

Vierailija
10/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla matka ois noin 250 km per suunta, joten en tiedä hyväksyiskö verottaja 500 km per päivä matkoja? Ainakin kuulostaisi epäuskottavalta? -ap

Vierailija
11/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:40"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 08:37"]Taitaa vaatia sen yhteisen lapsen ja aviopuolison. Minä saan vähentää, vaikka lapset on jo aikuisia, kun tilanteen alkaessa oli alaikäinen. Olen siis kulkenut näin jo vuosia. Jos ei oltaisi naimisissa tai muuttaisin kirjani tänne, niin sitten en saisi vähentää. Kolmosen vinkki ei ap:n tapauksessa auta. Onhan tämä tilanne vähän epäreilu, mutta minkäs teet. Muista kuitenkin, että se verovähennys ei kovin suuri kuitenkaan ole. Esim. kun asumiskuluista saa vähentää 2750 euroa/vuosi, niin ei se rahana ole noin paljon, vaan tuo summa vähennetään verotettavista tuloista. Minun tuloillani se on muutama kymppi/kk. Mutta saahan sillä yhden matkan maksettua.  [/quote] Mitä ihmettä..? Miksi pitäis olla naimisissa tai lapsia?? :D muuttaa vain kirjat. Sillä ei oo väliä montako asuntoa on vuokralla.

[/quote]

Ei riitä. Suora kopio verottajan ohjeista: Perheellisen henkilön vakituinen asunto on asunto, jossa hän asuu yhdessä puolisonsa tai alaikäisen lapsensa kanssa. Puolisoita ovat aviopuolisot ja ns. verotukselliset puolisot (mm. yhdessä asuvat henkilöt, joilla on yhteinen lapsi; ks. tuloverolaki 7 §). Se, pidetäänkö henkilöitä puolisoina, ratkaistaan verovuoden lopun tilanteen mukaan. Alaikäisellä lapsella tarkoitetaan lasta, joka ei ennen verovuoden alkua ole täyttänyt 17 vuotta.

eli joko lapsi tai avioliitto, tai molemmat, mutta avoliitto ei kelpaa. 

Vierailija
12/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:06"]Mulla matka ois noin 250 km per suunta, joten en tiedä hyväksyiskö verottaja 500 km per päivä matkoja? Ainakin kuulostaisi epäuskottavalta? -ap
[/quote]

Halvimman kulkuneuvon mukaan hyväksyy, jos sinulla EI ole asuntoa työskentelypaikkakunnalla. Toki voit yrittää veropetosta, mutta se on rikos, josta tuomitaan vankeuteen.

Vierailija
13/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja hyväksyy ainakin minun tapauksessani oman auton käytön, yksi matka/viikonloppu, tai siis kysyin ja sanoivat, että näin pitkällä matkalla hyväksytään todelliset kulut, varsinkin kun junayhteydet on huonot. Molemmissa päissä on kyllä matkustaja-asema, mutta silti menee läpi. Syy on se, että junalla joutuisin lähtemään töistä jo kahdelta, vaikka työaika on 8-16 ja matkalla on useita vaihtoja. Autolla säästän ajassa yli kolme tuntia. Busseja ei kulje välillä suoraan, eikä niin, että olisi vaihtoyhteyttä. Mutta minä olen naimisissa, joten siksi mulla menee läpi. 

Vierailija
14/14 |
18.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan lapseton ja avioton samassa tilanteessa? -ap