Kierukan vaihto pelottaa
Hormonikierukkani vaihto alkaa olla ajankohtainen mutta se pelottaa minua todella paljon. Kierukan asensi aikoinaan ihan hyvä lääkäri (julkisella) mutta kroppani vierasti toimenpidettä vahvasti. Asennus aiheutti sekä voimakasta kipua että vahvan epämiellyttävän tunteen. Kun nousin lähteäkseni niin aloin vielä voida pahoin ja pyörryin. Kokemuksesta jäi pelko. Myös esim. papa-koe on tuon jälkeen tuntunut hyvin ikävältä vaikka aiemmin se ei tuntunut missään. Koko alapää vain tuntuu menevän jotenkin lukkoon koska kroppa muistaa ikävän kierukan laiton.
Löytyykö ketään kohtalotoveria? Ja onko pelkoa pystytty jotenkin huomioimaan jos olette terveysasemalla vaihdattaneet kierukan? Mietin onko jokin rauhoittava tms. ihan turha toive. Kipulääkettä toki ottaisin joka tapauksessa (ja otin ekallakin kerralla). Huolettaa ettei pelkoani oteta tosissaan. Meinasin nytkin jo alkaa itkeä kun edes mietin koko asiaa... Siksi en ole saanut itseäni olemaan terveysasemaankaan vielä yhteyksissä. Olisi lohdullista kuulla jos joku muu on saanut voimakkaasta pelosta huolimatta vaihdon hoidettua.
Olisin kiitollinen jos ei tulisi vain "sehän on pikkujuttu, oletpa lapsellinen" -vastauksia. Kipukynnykseni ei ole mitenkään erityisen matala enkä ole muuten ikinä pelännyt lääkärillä käyntiä. Kävi vain huono tuuri tässä että kehoni niin vahvasti hylki asennusta eikä päässyt siitä yli. Muuten kierukka on sopinut minulle oikein hyvin ja auttanut kuukautisongelmissa joten siksi tarkoituksena on vain vaihtaa uuteen eikä kokonaan poistaa.
Kommentit (7)
Minä sain kuparikierukan asennukseen vain käskyn ottaa ensin ibuprofeenia. Sitten terkkarisa rauhoittavan ruiskeen... no, voitte kuvitella minne se ruikattiin. Huusin kivusta kun vempele sinne sitten saatiin, ja kun kokemus oli niin Kamala se kierukka oli yliaikaa jonkun 6 vuotta. Kyllä mulle sanottiin, että se poistaminen sattuu vielä enemmän. Kun menin neuvola lekuriin kysymään, voisiko sen poistaa nukutettuna, hän ehdotti että sterilisaatio. Suostuin ☺️
Selittäisin asian soittaessani ajanvarausta. Jos tuntuu että vähätellään niin pitää miettiä haluaako sinne ollenkaan mennä. Yksityisellä saat sitten ainakin varmasti esilääkityksen halutessasi. Se tosin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kuparikierukan asennukseen vain käskyn ottaa ensin ibuprofeenia. Sitten terkkarisa rauhoittavan ruiskeen... no, voitte kuvitella minne se ruikattiin. Huusin kivusta kun vempele sinne sitten saatiin, ja kun kokemus oli niin Kamala se kierukka oli yliaikaa jonkun 6 vuotta. Kyllä mulle sanottiin, että se poistaminen sattuu vielä enemmän. Kun menin neuvola lekuriin kysymään, voisiko sen poistaa nukutettuna, hän ehdotti että sterilisaatio. Suostuin ☺️
Sterilisaatio ei kai kuukautisiin vaikuta? Ikäkään ei kyllä vielä riitä. Ja itsellä ollut siis isona ongelmana kuukautisten epäsäännöllisyys (kierto heitteli sinne tänne 20-40 päivän välillä). Joku seitsemän vuotta jaksoin katsella ja odotella kuukautiskierron tasaantumista kunnes kyllästyin ja siirryin käyttämään hormonaalista ehkäisyä. Hormonikierukka oli valtava pelastus kun lopetti kuukautiset kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa on niin kannattaa mennä yksityiselle.
Mitä hyötyä siitä on? Siellä on samat lääkärit keikkailemassa kuin julkisellakin mutta maksat vain enemmän.
Yksityisellä saa puudutuksen halutessaan. Ei se tosin minulla juurikaan auttanut.
Jos rahaa on niin kannattaa mennä yksityiselle.