Tautitapausten määrä kasvaa rokotuskattavuuden lisääntyessä
Olen kyllästynyt rokottamattomien ihmisten haukkumiseen ja syyttelyyn tyyliin ”rokottamattomat vaarantavat muiden terveyden”.
Ensinnäkin: rokotus on henkilökohtainen valinta ja henkilökohtainen suoja, jolla voit yrittää ehkäistä taudin tarttumista itseesi tai pienentää vakavamman tautimuodon kehittymistä. Rokote ei anna 100% suojaa eikä se siis estä sinua saamasta tautia eikä tällöin myöskään tartuttamasta tautia eteenpäin.
Nyt kuitenkin monet (ilmeisesti rokotetut) käyttäytyvät ihan kuin he olisivat rokotteen ottamisen myötä velvoitteensa tehneet ja voivat nyt elää huoletonta elämää. Tämä näkyy mm. maskien ja turvavälien vähentymisenä kaupoissa. Itse vältän yhä isoja tapahtumia ja pienemmissäkin paikoissa pyrin pitämään etäisyyttä muihin. Esim. kaupassa ja kirppiksellä käytän maskia ja käsidesiä, ja valitsen hyllyvälin jossa ei ole juuri ketään sekä ohitan pöydät joita joku on jo katselemassa (palaan myöhemmin siihen pöytään). Sitä vastoin monesti juuri kirppiksellä joku änkeää juuri siihen samaan pöytään jota olen itse katsomassa, vaikka seuraavat 10 pöytää olisi tyhjinä - ja ilman maskia, tietenkin. Samoin kuulen ja näen todella yskäisiä ja nuhaisia ihmisiä samoissa paikoissa, avoimesti yskimässä (ilman maskia tai maskin kanssa) eikä aikomustakaan poistua sivummalle tai varoa muutenkaan muita. Ajatus tuntuu olevan jotain tyyliin: ”Kun minulla nyt kerran on se rokote niin eihän minulla voi olla koronaa ja vaikka olisikin niin onpahan muiden ongelma jos heillä ei ole rokotetta”. Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän sitä totuutta että myös rokotettu voi sairastua ja tartuttaa siinä missä rokottamatonkin. Tätä tietenkin tuetaan sillä että ohjeistuksen mukaan rokotetun ei tarvitse oireisena enää edes hakeutua testiin.
Uutisten mukaan suurin osa todetuista tautitapauksista ja sairaalahoitoa vaativista potilaista olisi rokottamattomia. Toisaalta esimerkiksi Husin alueella yli kolmannes sairaalan koronapotilaista on saanut tuplarokotuksen. Kuinka moni rokotettu tällä hetkellä sairastaa ja levittää sitä tietämättään tai tahallaan koska testiin ei tarvitse hakeutua? Joku asia ei täsmää kun tautitapausten määrä kasvaa rokotuskattavuuden lisääntyessä.
Kaikki me haluaisimme että voisimme palata normaaliin elämään ilman koronaa, mutta rokote ei tuota asiaa yksin mahdollista. Viruksen muuntautumiskyvystä, rokotteen tehosta ja henkilöiden yksilöllisistä ominaisuuksista johtuen koronasta on todella vaikea päästä eroon. Jos taudin voi sairastaa monta kertaa, on sitä mahdoton myöskään rokotteella ehkäistä (vrt. esim. vesirokkovirus). Myöskään työpaikoille suunnitellut koronapassit eivät auta mitään, jos rokottamaton oireeton ei pääse töihin mutta oireiset rokotetut ihmiset voivat passin avulla käydä tartuttamassa muita. Korona saada hallintaan vasta kun siihen kehitetään tehokas ja nopeasti vaikuttava lääke, joka on kaikkien saatavilla. Siihen asti ihmisten täytyisi rokotteesta huolimatta välittää muistakin ihmisistä mm. maskien ja turvavälien käytöllä sekä miettimällä onko sinne kirppikselle pakko lähteä jos on järkyttävä nuha-yskä päällä.
Kommentit (2)
Nyt on tilanne, että tautia on ilmeisesti liikkeellä enemmän kuin arvataankaan, koska oireettomia tai vähäoireisia ei testata.
Ravintoloissa saa edelleen vapaasti bilettäjät levittää tautia, koska pässinpää ravintoloitsijat vaativat passia vasta keskiyöllä, vaikka ei se korona sellainen ole, joka alkaa levitä tiettyyn aikaan vuorokaudesta.
Sitä saa mitä tilaa, eli uusia rajoituksia.
Ja meiltä poistettiin rajoitukset jo 70 prosentin kattavuudella, vasta 80 prosenttia olisi edes pari kuukautta pitänyt taudin vähän kurissa.
Ruotsisakin eilen Tegnell julisti uuden aallon alkaneeksi ja niillä oli aika hyvä tilanne välillä. Nyt mennään taas.
Totta helvetissä se määrä kasvaa, koska rokotettujen määrä kasvaa, eikä rokote ole 100-prosenttinen suoja. Monelta on jo alkanut rokotteen teho vähentyä ja olisi kiire 3 piikille niillä, jotka rokotettiin alkuvuodesta.
Jos kaikki on rokotettuja, paha helposti leviävä epidemia silti sairastuttaisi joitakin ja silloinhan kaikki hoidossa olevat olisivat rokotettuja, se ei tarkoittaisi, että rokotteista ei ole ollut hyötyä. Kuitenkin valaosa sairaaloissa on edelleen niitä, joita ei ole tuplarokotettu, vaikka heitä on alle 20 prosenttia.
Virossa, jonka sairaanhoitoa voidaan verrata omaamme, on vähemmän rokotettuja ja sieltä nyt aletaan roudata potilaita meille hoitoon, koska meidän 80 prosenttinen rokotemäärä on estänyt sairaaloita joutumasta tilanteeseen, että potilaat pitäisi jättää kuolemaan, Virossa rokotettuja on kai alle 60 prosenttia.