Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Periytyvä silmien väri

Mami93
04.11.2021 |

Mun miehellä on edellisestä suhteesta kaksi lasta ja olen ihmetellyt kun molemmat vanhemmat on ruskeasilmäsiä ja tummahiuksisia niin molemmat lapset on sinisilmäsiä ja toinen lapsista on vielä blondi. Nyt meille on miehen kanssa syntynyt vauva ja vauva on tumma ja ruskeasilmänen kuten isänsä vaikka minä olen vaalea ja sinisilmänen. Eli kuinka todennäköistä on että 2 tummahiuksista ja ruskeasilmäistä saa sinisilmäset ja vaaleahiuksisen lapsen?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta linkistä näkee miten silmien väri periytyy. Suomalaisilla lapsilla on usein vaaleat hiukset lapsena, vaikka vanhemmat olisivatkin tummahiuksisia. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/minka-variset-silmat-lapsesi-voi-sa…

Vierailija
2/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii 6,25% mahdollisuus saada ruskeat silmät 🤔 ja molemmat on sinisilmäsiä. Sitä ihmettelen kun mummu ja pappakinon ruskea silmässä että kuinka kaukaa suvusta voi sinisilmäisyys periytyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 6,25%mahdollisuus saada siniset silmät ei ruskeat

Vierailija
4/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän useamman lapsen perheen jossa vanhemmilla ja lapsilla yhtä lukuunottamatta ruskeat silmät. Yhdellä on siniset silmät ja hän on toinen kaksosista. 

Vierailija
5/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä laskea sadasosia perimän todennäköisyydestä, kun ette te niitä lapsia  kuitenkaan sadoittain tee?  Täysin yhdentekevää pohdiskelua käytännön kannalta. Jos et tiennyt, niin hedelmöittyneessä munasolussa on 50 % äidin perimää ja 50 % isän perimää, joilla taas on niin ikään 50 % perimää kummaltakin vanhemmalta jne. Ihmisille on joskus hirveän vaikea ymmärtää, että se, mitä sinä omin silmin näet toisessa ihmisessä, ei ole sama asia kuin se, mitä geenejä se ihminen perimässään kantaa, koska aina osa geeneistä on väistyviä.

Joku silmienväri periytyy vieläpä aika monimutkaisesti usean geenin vaikutuksesta, mutta pelkistetysti voi todeta että kyllä, ruskeasilmäiset vanhemmat voivat molemmat kantaa sinisilmäisyyden geenejä, ilman että se ilmenee mitenkään muuten kuin juuri noin, että lapsi sitten sattuu saamaan molemmilta vanhemmilta ne sinisilmäisyyteen vaikuttavat geenit. Lapsi ei ole vanhempiensa välimuoto, eikä ole olemassa mitään ajallista tai sukupolvilla määriteltävää rajaa, että kuinka kaukaa joku ominaisuus voi periytyä. Mitäpä itse lottoat, monenko tuhannen vuoden takaa omat geenisi ovat peräisin?

Vierailija
6/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä laskea sadasosia perimän todennäköisyydestä, kun ette te niitä lapsia  kuitenkaan sadoittain tee?  Täysin yhdentekevää pohdiskelua käytännön kannalta. Jos et tiennyt, niin hedelmöittyneessä munasolussa on 50 % äidin perimää ja 50 % isän perimää, joilla taas on niin ikään 50 % perimää kummaltakin vanhemmalta jne. Ihmisille on joskus hirveän vaikea ymmärtää, että se, mitä sinä omin silmin näet toisessa ihmisessä, ei ole sama asia kuin se, mitä geenejä se ihminen perimässään kantaa, koska aina osa geeneistä on väistyviä.

Joku silmienväri periytyy vieläpä aika monimutkaisesti usean geenin vaikutuksesta, mutta pelkistetysti voi todeta että kyllä, ruskeasilmäiset vanhemmat voivat molemmat kantaa sinisilmäisyyden geenejä, ilman että se ilmenee mitenkään muuten kuin juuri noin, että lapsi sitten sattuu saamaan molemmilta vanhemmilta ne sinisilmäisyyteen vaikuttavat geenit. Lapsi ei ole vanhempiensa välimuoto, eikä ole olemassa mitään ajallista tai sukupolvilla määriteltävää rajaa, että kuinka kaukaa joku ominaisuus voi periytyä. Mitäpä itse lottoat, monenko tuhannen vuoden takaa omat geenisi ovat peräisin?

Geenit eivät kyllä väisty mihinkään vaan alleelit ovat joko dominantteja tai resistenttejä. Todennäköisyys sille että kaksi ruskeasilmäistä (mutta sinisiin silmiin johtavia alleleja kantavat) saisi kaksi sinisilmäistä lasta peräkkäin on luokkaa 1/100000

Vierailija
7/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geenit eivät kyllä väisty mihinkään vaan alleelit ovat joko dominantteja tai resistenttejä. Todennäköisyys sille että kaksi ruskeasilmäistä (mutta sinisiin silmiin johtavia alleleja kantavat) saisi kaksi sinisilmäistä lasta peräkkäin on luokkaa 1/100000

Höpsis. Jos molemmilla vanhemmilla on peittyvänä sinisilmäisyysgeeni, perusbiologian mukaan todennäköisyys joka lapsen kohdalla on 25 prosenttia.

Todellisuudessa periytyminen on paljon monimutkaisempaa. Esim. Williamilla ja Katella 2/3 lapsista on ruskeasilmäisiä, vaikka kumpikaan vanhemmista ei ole.

Vierailija
8/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta älkää nyt pilatko AP:n hyvää teoriaa siitä, että miehellänsä ei oikeasti olisi lapsia edellisestä liitosta vaan hänen lapsi olisi se ainoa oikea lapsi miehelle.

Vierailija
9/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillani on molemmilla ruskeat silmät. Isällä punaiset hiukset ja äidillä mustat..

Minulla ja toisella pikkuveljelläni on tummanruskeat hiukset ja ruskeat silmät

ja toisella pikkuveljellä vihreät silmät ja vaaleanruskeat hiukset.  Samaisella vihreäsilmäisellä veljellä on yksi lapsista melko lailla minua muistuttava sekä väreiltään  että piirteiltään. Meitä luullaan vieläkin joskus äidiksi ja tyttäreksi kun liikumme yhdessä

Kyllähän tuo silmien värin periytyminen siellä peruskoulun biologiantunnilla käytiin läpi eikä tuossa meidän perheenkään tilanteessa mitään ihmeellistä ole. 

Vierailija
10/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mun äidin vanhemmat oli molemmat sinisilmäisiä. Äidillä on vihreät silmät, siskollaan on siniset silmät. Mun isä oli sinisilmäinen, äiti siis vihreäsilmäinen. Ollaan vihreäsilmäisiä veljen kanssa.

Vierailija
11/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mun äidin vanhemmat oli molemmat sinisilmäisiä. Äidillä on vihreät silmät, siskollaan on siniset silmät. Mun isä oli sinisilmäinen, äiti siis vihreäsilmäinen. Ollaan vihreäsilmäisiä veljen kanssa.

Muistaakseni vihreäsilmäisyys lasketaan sinisilmäisyydeksi. On vain sen muoto. 

Vierailija
12/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo nöyrimmät pahoitteluni että tein kirjoitusvirheen ja jätin ajatuksissani sanan alleeli pois lauseesta. Korjaan tämän ligvistisen virheeni ja totean:

--koska aina osa geenien alleeleista on väistyviä. [...]

Toivottavasti nyt pystyt tulkitsemaan viestin varsinaisen sisällön.

Vierailija
13/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kommer sinisilmäistä serkkua vaikka molemmat vanhemmat ruskeasilmäisiä.

Vierailija
14/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pienenä ihan vaaleat hiukset. Nyt 37-vuotiaana tumman ruskeat. En ole koskaan värjännyt niitä. Myös isälläni ja veljelläni mennyt hiusten värin suhteen samoin. 

Vierailija
15/15 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni vihreäsilmäisyys lasketaan sinisilmäisyydeksi. On vain sen muoto. 

Se on vanhaa tietoa. Vihreäsilmäisyys on nykytiedon valossa itseasiassa melko monimutkainen asia. Vihreäsilmäisellä voi olla sekä sini- että ruskeasilmäisen alleeleja eikä se periydy samalla kaavalla kuin sini- ja ruskeasilmäisyys.

Tuon yhden linkatun artikkelinkin tieto on vanhentunutta. Vihreäsilmäinen ja sinisilmäinen voivat saada ruskeasilmäisen lapsen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi