Työpaikan asenne poissaoloihin
Olen joka vuosi sairaana jonkin verran. Tai siis ei ole ollut sellaista vuotta, jolloin en ole talvella ollut sairaana, siis oikeasti hyvin kipeänä. Nyt olen ollut vuoden verran työpaikassa, jossa useampi henkilö tulee ilmeisesti osittain sairaana töihin ja kautta rantain tällaista käytöstä "ihaillaan", esim. kerrotaan, kuinka "itse en ole ollut viiteen vuoteen sairaslomalla". Tosi inha itse ilmoittaa, että on sairaana tällaisessa työyhteisössä. Jälkeenpäin saa kuulla kyselyjä "oliko pahakin sairaus" juuri sellaisella asenteella, että "olitko edes kipeä". Stressaavaa, kun pitää tuntea syyllisyyttä sairastelustaan.
Kommentit (2)
Mä olen ollut tuollaisessa työpaikassa, joka oli vielä päiväkoti. Sain yksi vuosi influenssan ja perään noro-viruksen. Olin melkein kolme viikkoa pois töistä. Ja palatessani töihin jouduin pomon puhutteluun, sillä hänellä oli kuulemma syytä epäillä työmotivaatiotani. Olin tuolloin vielä raskaana. En oikein ymmärtänyt miksi minun olisi pitänyt tulla töihin tartuttamaan työkaverit ja lapset. Olen edelleen hoitovapaalla ja tuohon duuniin en enää palaa. En halua edes tietää miten pomo suhtautuu lapsen sairasteluun.
Sano, ettet viitsi tulla töihin tartuttamaan muita. Sano, että se on mielestäsi itsekästä ja haittaa työntekoa.