Mersun pakettiauto on poliisien mielestä huono
Mercedes-Benz Viton käyttökelpoisuus poliisin valvonta- ja hälytystoiminnassa Oulun poliisilaitoksella
https://www.theseus.fi/handle/10024/506814
Kommentit (14)
Tuskimpa tuolla on mitään merkitystä siviilikäytön kannalta. Poliisikäyttö on sen verran erikoista touhua, ettei siihen hommaan varmasti kenenkään autonvalmistajan kannata käyttää kovin suuresti resursseja, niitä ei kumminkaan mene niin paljoa, että poliisikäytön muutosinvestoinnit koskaan maksaisivat itseään takaisin.
Ja jos joku auto tehtäisiin poliisien unelmien mukaiseksi, sillä ei varmaan tekisi siviilikäytössä mitään.
Ford Transit oli poliisin luottoauto 70 luvulla, olisiko Fordista mesen korvaajaa?
Transportterista ei ole valituksia kuulunut!
Miksi ennen poliisilla oli henkilöautoja, mutta nykyisin enimmäkseen pakettiautoja? Juoppokuljetuksia niin paljon? Jenkeissä taitaa vieläkin olla isoja porrasperäisiä poliisiautoina, ehkä jokunen katumaasturikin. Taitavat tulla niillä ihan hyvin toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Tuskimpa tuolla on mitään merkitystä siviilikäytön kannalta. Poliisikäyttö on sen verran erikoista touhua, ettei siihen hommaan varmasti kenenkään autonvalmistajan kannata käyttää kovin suuresti resursseja, niitä ei kumminkaan mene niin paljoa, että poliisikäytön muutosinvestoinnit koskaan maksaisivat itseään takaisin.
Ja jos joku auto tehtäisiin poliisien unelmien mukaiseksi, sillä ei varmaan tekisi siviilikäytössä mitään.
Näinkö ihan oikeasti kuvittelet, ettei niitä käytetä poliisikäytössä missään muussa maassa kuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Transportterista ei ole valituksia kuulunut!
Transporter on käteen sopiva, hyvä työpaikka istua ja liikkua. Volkkareiden ongelma on turbo, se leviää n 50-80 tuhannen kilometrin jälkeen. Työpaikallani on 6 Transporteria (tai no yksi on caravelle, mutta sama auto bussivarustuksella), niillä on nyt ajettu 70-110tkm. Uskokaa tai älkää, neljään autoon on vaihdettu turbo, yhteen tuli isompi remppa kun kuski ei tajunnut ulinasta, että nyt on jotain vialla. Huvittavinta oli että tohon caravelleen, on vaihdettu turbo kahdesti, mittarissa 110tkm). Toki se on eniten tien päällä.
En yhtään ihmettele, jos poliisi etsii aktiviisesti vaihtoehtoa Volkkareille, todella huonolaatuista tavaraa, vaikka miten olisi miellyttävä istua ja olla, mutta kun moottori temppuilee. Turbo-ongelmien lisäksi ad-Blue-pissa jäätyy -15 asteessa, meillä autot ovat ulkona ja kyllä niitä joulu-helmikuussa pitää sulatella ennen kuin lähtee reissuun, vaikkei se virallisesti mitään haittaa vaikka pissaa ei aina oisikaan, saastuttaa vaan enemmän.
Miehelläni oli Vito muutaman vuoden ajan ja voi jestas, miten surkea auto. Siinä ei ollut kuin vikaa toisensa perään. Kaikkein surkein auto mitä tässä huushollissa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ennen poliisilla oli henkilöautoja, mutta nykyisin enimmäkseen pakettiautoja? Juoppokuljetuksia niin paljon? Jenkeissä taitaa vieläkin olla isoja porrasperäisiä poliisiautoina, ehkä jokunen katumaasturikin. Taitavat tulla niillä ihan hyvin toimeen.
Ei näy Saappeja maisemissa, ei. Onhan tuohon kaappiautoon kätevä sulloa se juoppo, ennenhän oli mustamaija sitten erikseen.
No vitot nyt on. Sprinter on jo parempi, toki vähän isompi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ennen poliisilla oli henkilöautoja, mutta nykyisin enimmäkseen pakettiautoja? Juoppokuljetuksia niin paljon? Jenkeissä taitaa vieläkin olla isoja porrasperäisiä poliisiautoina, ehkä jokunen katumaasturikin. Taitavat tulla niillä ihan hyvin toimeen.
Jenkeissä niissä autoissa pitää olla tehoja takaa-ajoja varten. Helikopteri lentää taivaalla ja autoilla ajetaan kohde kiinni. Suomessa harvemmin on takaa-ajoja. Tyypillinen keikka on humalaisen kuljettelu.
Ei pakettiauto ole mikään optimaalinen poliisi auto isoissa kaupungeissa tai maanteillä. Kömpelö koppi joka on heti kyljellään kun tulee oikea keikka. Amerikoissa auton pitää olla näppärä ja nopea takaveto millä vetää mutkassa sivuluisua samalla kun toisella kädellä laittaa tulikuumaa luotia kriminaalin autoon.
Kato siellä poliisi käyttää voimaa ja tavallinenkin ihminen saa puolustaa omaa henkeä aseella.
Amerikassa poliisilla on myös univormu eikä haalarit.
Suomessa poliisilla on potkupuku Enstex haalari ja pakettiauto. Poliisi ajaa sitten mopojen perässä ja kirjoittaa keskiluokalle ylinopeussakkoja kesäisellä tyhjällä moottoritiellä.
Suomen poliittisen poliisin kulkuneuvoksi sopisi talvella liukuri ja kesällä rollaattori.
Ratkaisuna olisi aseistetut vartijat, jotka hakisivat kuljetettavat. Poliiseille vapaammin eri henkilöautoja.
Niin se on katsastustilastojenkin mukaan. Hyvin harva mersun paku pääsee katsastuksesta läpi ilman mittavaa remonttia.