Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisen äidin kuuluu kärsiä

Vierailija
16.01.2015 |

Suomalaisen äidin kuuluu kärsiä. Suomalaisen äidin kuuluu:

- synnyttää alateitse

- imettää vaikka sattuisi

- valvoa yöt vauvan kanssa, sillä onhan isä töissä

- kotihoitaa lapsi 3-vuotiaaksi

- unohtaa harrastukset kun lapset ovat pieniä

- syödä vain terveellisesti

- uhrata kaikkensa lapsenteon alttarille

Tai muuten olet huono äiti. Näin täällä koviten väittävät he, jotka ovatkin tainneet juuri tajuta sen, että joku muu on ehkä päässytkin helpommalla. Se, jos mikä vituttaa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on nyt niin loppuunkulunut aihe että jos siirryttäis seuraavaan. Jonkin asteista mustavalkoisuutta koko juttu.

Vierailija
2/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:44"]

- synnyttää alateitse

Tai muuten olet huono äiti. Näin täällä koviten väittävät he, jotka ovatkin tainneet juuri tajuta sen, että joku muu on ehkä päässytkin helpommalla. Se, jos mikä vituttaa.

[/quote]

Ja jos on useampia lapsia, niin KAIKKI lapset pitää hoitaa YKSIN 3-vuotiaiksi, laittaa KAIKILLE terveellistä ruokaa, valvoa KAIKKIEN kanssa. Samalla pitää kuitenkin pitää huolta, että talous kestää KAIKEN ja kun töihin menee, pitää tienata hyvin ja tehdä kaikkensa työnantajan eteen, silti pitäen PERHEESTÄ huolta, sillä lapset ovat vain HETKEN aikaa pieniä. Esimerkiksi toisinaan jopa 15 vuotta. Sellainen hetki.

Mutta sitten lapset pitää tavallaan hemmotella ihan pilalle, eikä heiltä saa vaatia mitään joustamista KENENKÄÄN eteen, ei omien vanhempien, kavereiden, sukulaisten, ylipäätään minkään. Toisaalta pitää joissakin ihme asioissa nillittää aivan hulluna. Lasten pitää pitää turpansa kiinni, kunnes saa alkaa puhua. Toisaalta pitää napista painaen osata olla "tarpeeksi sosiaalisia", mikä tarkoittaa jotakuinkin sitä, että pärjää ypöyksin maailmassa noin 8-vuotiaasta alkaen. Perhepedissä normaali suomalainen lapsi nukkuu tietysti 15-vuotiaaksi asti, koska kaikki normaalit lapset pelkäävät pimeää/mörköjä. Harrastuksia pitää/ei pidä olla. Ja niin edelleen... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:47"]

Tää on nyt niin loppuunkulunut aihe että jos siirryttäis seuraavaan. Jonkin asteista mustavalkoisuutta koko juttu.

[/quote]

Ja ensimmäinen "en ole laisinkaan kiinnostunut aiheesta, mutta kommentoin silti" -tapaus ehti paikalle. 

Vierailija
4/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:50"]

[/quote]

Ja ensimmäinen "en ole laisinkaan kiinnostunut aiheesta, mutta kommentoin silti" -tapaus ehti paikalle. 

[/quote]Kommentoin aihettakin kuitenkin. Ap peräänkuuluttaa harmaansävyjä, muutta lankeaa samaan ansaan, vastaanväittäjät leimataan jo ennen kommenttia.

Vierailija
5/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:53"]

[/quote]

[/quote]Kommentoin aihettakin kuitenkin. Ap peräänkuuluttaa harmaansävyjä, muutta lankeaa samaan ansaan, vastaanväittäjät leimataan jo ennen kommenttia.

[/quote]

En minä peräänkuuluta mitään. Kunhan kerron miltä meno näyttää.

ap

Vierailija
6/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että yhteiskunnan vaatimukset ovat eräänlainen henkisen kasvun areena. Ne selviävät voittajina, jotka onnistuvat irroittamaan itsensä niistä. Kaikkien "pitäisi" olla enemmän tai vähemmän täydellisiä, mutta ihmisen itsensä tehtäväksi jää tajuta että kukaan ei ole täydellinen.

Vierailija
7/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:57"]

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

"Tai muuten olet huono äiti. Näin täällä koviten väittävät he, jotka ovatkin tainneet juuri tajuta sen, että joku muu on ehkä päässytkin helpommalla." Sun omaa tekstiäs. Vai unohditko jo?

Vierailija
8/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, minun ohjenuorani on ollut "ellun kanat"-meininki. Pärjäävät/pärjäsivät koulussa hyvin, kukaan ei ole lihava tai mielenterveysongelmainen ja kaikki osaavat keskustella ja perustella kantansa ja lukevat paljon.

Mitä sitä muuta voi odottakaan.

Vierailija
9/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn elämä vaikuttaa kovin kurjalta ja mustavalkoiselta. Hyväksy itsesi vaikket noihin kaikkiin kykenisikään. Eikä se ole sulta pois, jos joku muu onnistuu noissa paremmin.

Itse noudatan ap:n esinerkkilistaa, mutta ei tuollainen elämä minulle mitään kärsimystä ole vaan päinvastoin, ihanaa elämää. Älä laita sanoja toisten suuhun.

Vierailija
10/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tutulta kuulostaa. En halua äidiksi tällaisessa kulttuurissa. En ymmärrä, miksi kukaan viitsii.

Vierailija
11/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, noinhan tässä on tullut jo vuosia elettyä ja olen kyllä elämästäni nauttinut:) 

Ei se lastenhoito meille kaikille pakkopullaa ole.

Vierailija
12/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja omaa järkeä saa yhä käyttää kun se mikä sopii yhdelle ei sovi kaikille. Lapset ovat erilaisia ja perheet ovat erilaisia joten ihan sama mitä muut tekee tai ei tee niin ei hetkauta ainakaan minua.

Vierailija
13/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja silti tämä on maailman paras maa olla äiti. Kamalassa maailmassa elämme.

Vierailija
14/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:57"]

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

"Tai muuten olet huono äiti. Näin täällä koviten väittävät he, jotka ovatkin tainneet juuri tajuta sen, että joku muu on ehkä päässytkin helpommalla." Sun omaa tekstiäs. Vai unohditko jo?

[/quote] Missä minä tuossa peräänkuulutan mitään harmaita sävyjä? Kerron vain miltä asiat näyttävät minulle.

ap

Vierailija
15/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:13"]

Ja silti tämä on maailman paras maa olla äiti. Kamalassa maailmassa elämme.

[/quote]

Suomessa ei ole perheverotusta, joten äideillä ei ole oikeaa valinnan mahdollisuutta työelämän ja kotiäitiyden välillä.

Vierailija
16/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe mitään tällaista pakkoa, mutta taidan ollakin aika omapäinen. Olen neljän lapsen äiti. Arvostan äitiyttäni, ja se on mielestäni tärkein tehtäväni, vaikka olen myös akateemista koulutustani vastaavassa työssä. Onneni on, että minulla on myös hyvä mies, joka tekee osuutensa. Minulla on siis mahdollisuus myös esimerkiksi harrastaa.

Olen imettänyt kauan, mutta se onkin mielestäni ollut helppoa alkukuukausien pienten vaikeuksien jälkeen. Synnytykseni ovat olleet normaaleja, jaolen ottanut kaiken mahdollisen kivunlievityksen. En ole näissä kärsinyt mitenkään kohtuuttomasti. Yövalvominen oli rankkaa, mutta mieheni antoi minulle sitten lepoaikaa kyllä päivisin. Syön enimmäkseen terveellisesti, koska pidän itsestäni ja pidän terveellisestä ruuasta. Otan kohtuudella kyllä alkoholiakin.

Perhe-elämä on enimmäkseen hauskaa, tällä hetkellä helppoakin, koska nuorin on jo leikki-ikäinen. Hänellä on hoitopaikka, muut lapset ovat koulussa. En koe uhranneeni kaikkeani lastenteon alttarille. 

Mieheni ja minun suhteessa on huumoria ja seksiä, tukemista - toki joskus riitojakin. Lapsista on suuri ilo. Pidän elämästäni. 

Vierailija
17/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- synnyttää alateitse

[/quote]

Käyttää kestovaippoja vauvalla ja opettaa kuivaksi viimeistään heti kun lapsi osaa istua, tehdä kaikki soseet itse, hankkia vauvalle väh. kolme kehittävää taideharrastusta (+tietty uinti) viim. noin 1-vuotiaana, lopettaa alkoholin käyttö kunnes lapsi pääsee ripille (vähintään), pysyä max viiden metrin päässä lapsesta ensimmäiset 4 vuotta....

Vierailija
18/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsimyksen voi valita, se on vain ymmärrettävä.  Kärsineet naiset laittavat lapset kärsimään kostoksi, sitten lapset pyytävät rahaa vedoten syyllisyyteen.  Katkaiskaa hyvä tavaton kärsimyksen kierre.

Ihmetyttää jollei keski-ikäisetkään voi valita läheisriippuvuuden ja vapauden välillä.

Vierailija
19/19 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- synnyttää alateitse

[/quote]

Alatiesynnytys on edelleenkin se "normaali" tai yleisin tapa synnyttää.

Imetys sattuu aika montaa imettäjää - itselläkin joka kerta noin 3-4 viikkoa oli hammasta purren-imetystä verestävien nännien ja jälkisupistusten takia.

Valvoa ei vauvan takia välttämättä tarvitse, jos vauvat ovat hyviä nukkumaan kuten meillä kaikki ovat olleet. Jos joskus valvotuttaa, ainakin meillä on vanhempainloman aikana lomalainen hoitanut arkena yöheräilyt ja viikonloppuisin ja lomilla työssäkävijä on puolestaan jeesannut univelkojen kuittaamisessa, koska työssäkävijän on huonompi nuokkua työnsä ääressä päivisin.

Kotihoitaa 3-vuotiaaksi ei tarvitse tehdä, jos ei halua. Siitä on aivan turha paineita ottaa, että niin "pitäisi" tehdä tai on paska vanhempi.  

Käytännössä harrastuksista on helpoin tinkiä silloin, kun on muuta kiirettä.  Joku lempparijuttu olisi kuitenkin hyvä yrittää pitää ohjelmassa, että olisi joku henkireikä.

Terveellinen syöminen on tietysti hyvä kaikille, mutta ei mielestäni tässäkään asiassa pidä mikään terveysnatsi olla. Herkut on välillä ihan paikallaan.

"Uhrata kaikkensa lapsenteon alttarille": WTF? 

Ihminen asettaa itselleen vaatimukset ihan omassa päässään;  jos niistä ahistuu, kannattaa muuttaa niitä. Ei kannata tehdä elämäänsä liian vaikeaksi. Itselle kannattaa olla armollinen, ei kannata raataa vaan tehdä vain välttämätön, jättää ne kaapinpäälliset hoonaamatta ja tyynynliinannyörit kihartamatta, käyttää ostopalveluja, luoda tukiverkkoja ja hyödyntää niitä.

Tuli mieleen, että onkohan ap vähän väsy?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan