Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista on asua opiskelija-asunnossa solussa

Vierailija
16.01.2015 |

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä helvettiä ainakin siinä vaiheessa kun yksi solulainen tuo soluun asunnottoman poikakaverinsa. Suihkussakäyntiä varten pitää hankkia kylpytakki jne.

Vierailija
2/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu itsestäsi.

Asuin opiskelijasolussa Tampereella Hervannassa. Se oli hyvin rauhallista. Samassa solussa asui kolme ihmistä ja yhden meistä koira. Näin näitä ihmisiä ohimennen aamulla tai illalla, mutta en edes joka päivä. Sitä koiraa kyllä näin, sillä oli tapana tulla mun huoneeseen jos istuin siellä lukemassa. Se oli kai yksinäinen. Kukin kokkasi keittiössä ja yleensä söi huoneessaan (keittiö oli aika pieni ja ankea). vessapaperit ostettiin vuoron perään, muuten kaikilla oli kaikki omat kamansa. Ei ollut mitään melu- tai päihdejuttuja, tosin mulla oli tapana viettää iso osa viikonlopuista poikaystäväni luona. Teekkareitten pommari-illat kyllä huomasi, mutta ei se aiheuttanut mitään isoa ongelmaa, väki melusi lähinnä lähtiessään iltakuuden -seitsemän maissa.

Asuin solussa myös Englannissa. Se oli vähän hankalampaa. Yhteisöllisyyden olettamus oli suurempi. Melu- ja päihdehaittojakin oli enemmän. Keittiö oli isompi, ja siksi monet ihmiset myös söivät siellä ja siitä seurasi sitten sotkua kun eivät aina siivonneet jälkiään kovin nopeasti. Se siivous oli muutenkin vähän ongelma kun ne kakarast oli kai juuri päässeet äitiensä komennosta. Toisaalta siellä oli omat kylppärit joka makuuuoneeseen ja solussa vain se yhteinen keittiö. Niinpä sitä saattoi mennä omaan huoneenseensä, vetää oven kiinni ja pysyä siellä. Ihan ok siis sekin lopulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan mukavaa ja edullista, mä tykkäsin itse. Solusta yksiöön muuttamisen jälkeen kaipaisin joskus niitä aikoja, oli mukavan seurallista asua jonkun kanssa ilman että omasta rauhasta tarvitsi kokonaan luopua. Riippuu tietenkin todella paljon solukämppiksestä, mutta valtaosa on tietenkin ihan normaaleja opiskelijoita. Lisäksi usein tulee viikonloput vietettyä muualla joten se ei ole niin kokoaikaista.

Vierailija
4/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle osui tosi hyvät kämppikset ja meistä tuli hyvät ystävät. Kaiholla muistelen sitä aikaa. Yhdessä toisessa kämpässä asuin melkein kokoajan yksin, koska kämppistä ei juuri näkynyt. Eka 3 hengen ja toka 2 hengen asunto.

Vierailija
5/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua sanoa, että riippuu itsestäsi. Ei sitä kuitenkaan voi olla vastuussa törppökämppiksen toilailuista vaikka kuinka vapaamielinen ja pitkäpinnainen olisi. 

Vierailija
6/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 09:52"]

Täyttä helvettiä ainakin siinä vaiheessa kun yksi solulainen tuo soluun asunnottoman poikakaverinsa. Suihkussakäyntiä varten pitää hankkia kylpytakki jne.

[/quote]

Mutta voiko solussa asuvaa kieltää olemastakaan siellä poikaystävänsä kanssa? Ei minun mielestäni. Tietenkään poikaystävä ei varsinaisesti voi asua toisen soluhuonessa mutta kyllä siellä yöpyä saa ja kukaan ei varmaan voi määrittää kuinka monta yötä on vielä "sallittua" yöpyä tyttöystävällään... Mulla oli aikoinaan tilanne, jossa asuin solussa Helsingissä ja poikaystävä asui Oulussa. Aina välillä poikaystävä sitten tuli mun luokse Helsinkiin ja saattoi yöpyä mun soluhuoneessa parikin viikkoa. Mun toisella kämppiksellä oli siitä naama ihan mutrussa, toiselle se oli ihan ok. Mä olen sitä mieltä, että jos maksan soluhuoneestani vuokraa niin kyllä mulla on oikeus majoittaa sinne vieraitanikin ja elää ns. normaalia elämää. Onneksi sittemmin vuokrattiin poikaystävän kanssa yhteinen yksiö ja muutettiin samaan kaupunkiin.

Vierailija
7/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 09:52"]

[/quote]

Mutta voiko solussa asuvaa kieltää olemastakaan siellä poikaystävänsä kanssa? Ei minun mielestäni. Tietenkään poikaystävä ei varsinaisesti voi asua toisen soluhuonessa mutta kyllä siellä yöpyä saa ja kukaan ei varmaan voi määrittää kuinka monta yötä on vielä "sallittua" yöpyä tyttöystävällään... Mulla oli aikoinaan tilanne, jossa asuin solussa Helsingissä ja poikaystävä asui Oulussa. Aina välillä poikaystävä sitten tuli mun luokse Helsinkiin ja saattoi yöpyä mun soluhuoneessa parikin viikkoa. Mun toisella kämppiksellä oli siitä naama ihan mutrussa, toiselle se oli ihan ok. Mä olen sitä mieltä, että jos maksan soluhuoneestani vuokraa niin kyllä mulla on oikeus majoittaa sinne vieraitanikin ja elää ns. normaalia elämää. Onneksi sittemmin vuokrattiin poikaystävän kanssa yhteinen yksiö ja muutettiin samaan kaupunkiin.
[/quote]

Kyllä voi kieltää. Maksat vain sinun oikeudesta asua siellä, ei ole verrattavissa tavalliseen kämppään. Hoasin säännöissäkin kielletään ylimääräisten ihmisten majoittaminen soluissa, toki tätä katsotaan vähän läpi sormien eikä voida valvoa. Mutta riitatilanteissa voidaan vieraat kieltää.

Vierailija
8/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 2 vuotta 3 hengen solussa ja se oli silloin ok. Ekat kämppikset oli mua vanhempia ja opintojen loppuvaiheessa, viettivät paljon aikaa muualla ja meillä oli ihan eri rytmit. Toisista kämppiksistä toinen oli illat töissä ja vapaat aina poissa, toinen taas oli usein aina kotona ja välillä kutsui kavereita mutta bileitä ei ollut. Kämppikset ei olleet mitään kovin seurallisia mikä oli ok, koska itsekin viihdyin omissa oloissani.

Siivousvuorot sovittiin mutta niistä ei kylläkään pidetty kiinni koska oltiin perussiistiä porukkaa ja kukin siivosi jälkensä. Oltiin peruskilttejä humanisteja :) Soluasuminen oli kyllä ihan hyvä vaihtoehto hetken mutta olin kyllä iloinen kun sain pienen yksiön.

Vierailija
9/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeaa on. Viereisessä huoneessa voi olla tyyppi, joka luukuttaa yötä myöten stereoista saatananpalvontaheviä ja toisessa huoneessa tyyppi joka polttaa jatkuvasti kannabista sisällä tai siten kämppäkavereina on jotain muita häiriintyneitä friikkejä. Lievimmilläänkin joudut kuuntelemaan öisin sitä suoraa huutoa ja ulinaa joka syntyy, kun kämppiksenä oleva ghanalaisneekeri survoo jotain muijaa valtavalla kyrvällään läpi yön.

Vierailija
10/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu itsest ja toisaalta kämppäkavereista. Ja siitä, millainen solu on kyseessä. Itse asuin aikoinaan kolmen tytön solussa Hervannassa, ja homma pelitti aika hyvin. Mutta aina siihen kolmeenkin mahtui yksi "outo": ensin eräs tyttö, joka ei puhunut sanaakaan muille ja linnoittautui lukkojen taakse kotona ollessaan, sitten eräs pakolaisleirillä ikänsä asunut namibialaistyttö, joka oli kyllä oikein mukava muuten, mutta tottunut leireillä siihen, että joku "muu" aina siivoaa ja organisoi. Oli vähän turhauttavaa joutua vääntämään rautalangasta kaikkia perusasioita, mm. sitä, että joo: hänen pitää joskus imuroida ja joo, toisten ruokia ei syödä jääkaapista, vaan hänen pitää ostaa omat ruokansa itse. (ja nyt en syyllistä häntä, vaan TOAS ei ollut mitenkään ohjeistanut tulijoita, mikä oli minusta aikalainen moka)

Paljon riippuu kyvystä sietää erilaisuutta ja neuvotella kompromisseja. Jos itse on neuroottisen siisti, ei varmaan jaksa olla solussa ja sietää muiden hutilointia. Ja toisaalta muita ei voi komennella, asioista päätetään yhdessä.

Oma tekijänsä on asunto. Onko keittiö riittävän iso ja onko siellä riittävästi säilytystilaa. Hyvä olisi, että kaikille asukkaille olisi oma kaappi, ja jääkaapin olisi hyvä olla kunnollisen kokoinen.

Rohkeasti soluun vaan - jos kämppis on selkeästi häirikkö, hänet saa kyllä valittamalla ulos solusta.

Vierailija
11/16 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:05"]

Hassua sanoa, että riippuu itsestäsi. Ei sitä kuitenkaan voi olla vastuussa törppökämppiksen toilailuista vaikka kuinka vapaamielinen ja pitkäpinnainen olisi. 

[/quote]

Idea onkin juuri siinä, että tajuatko että et todellakaan ole vastuussa siitä toisesta, vaan voit vetää oven perässäsi kiinni ja välittää vain omista asioistasi. Vaikka teillä on sama ulko-ovi, te ette ole samaa perhettä. Jos solukämpän vuokralaisista yksi myy huumeita ja toisella on kusipää poikaystävä, niin se ei ole sun ongelma, sun ei tarvi siitä välittää.

Voin kokemuksesta kertoa, mulle nimittäin kävi Englannissa juuri niin, että viereisen huoneen asukas jäi kiinni huumekaupasta. Olin asiasta etukäteen vähän huolissani, mutta kun ne poliisit tuli, niin kyllä ne tiukasti pysyivät siellä sen tytön huoneessa penkomassa, minä en edes nähnyt niitä. Koska kyse ei todellakaan ollut mun ongelmasti, meille ei edes puhuttu asiasta, paitsi mitä se tyttö itse kertoi kun sen vuokrasopimuksen purku astui voimaan.

Vierailija
12/16 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:05"]

[/quote]

Idea onkin juuri siinä, että tajuatko että et todellakaan ole vastuussa siitä toisesta, vaan voit vetää oven perässäsi kiinni ja välittää vain omista asioistasi. Vaikka teillä on sama ulko-ovi, te ette ole samaa perhettä. Jos solukämpän vuokralaisista yksi myy huumeita ja toisella on kusipää poikaystävä, niin se ei ole sun ongelma, sun ei tarvi siitä välittää.

Voin kokemuksesta kertoa, mulle nimittäin kävi Englannissa juuri niin, että viereisen huoneen asukas jäi kiinni huumekaupasta. Olin asiasta etukäteen vähän huolissani, mutta kun ne poliisit tuli, niin kyllä ne tiukasti pysyivät siellä sen tytön huoneessa penkomassa, minä en edes nähnyt niitä. Koska kyse ei todellakaan ollut mun ongelmasti, meille ei edes puhuttu asiasta, paitsi mitä se tyttö itse kertoi kun sen vuokrasopimuksen purku astui voimaan.

[/quote]

Mutta täällä yhteiset tilat on yhteisellä vastuulla. Olen joutunut maksamaan kämppiksen muuton jälkeen niiden siivouksesta oman osuuteni.

Vierailija
13/16 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/16 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villiä lesboseksiä.

Vierailija
15/16 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu solusta ja kämppiksestä\-sistä. Jos pystyy jutteleen ja sopiin yhteisistä säännöistä, niin ei pitäs olla sen kummempaa. Tiän yhen tapauksen jossa kämppiksistä tuli ystäviä.

Vierailija
16/16 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiän yhen tapauksen jossa kämppiksistä tuli ystäviä.

SEPÄ ROHKAISEVAA

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi