Voiko gynelle mennä menkkojen aikaan?
Ehkä tyhmä kysymys mutta niin! Tuli mieleen kun ensi viikolla aika ja taitaa osua menkat juuri samaan aikaan. Kun eikö se ole vähän.. Sotkuista? :D
Kommentit (21)
Olen kuullut että voi, ja itsekin oon miettinyt samaa :D
Voi. Itse olen leikkauksen jälkeen ompeleiden petettyä vuotanut pöydälle ja pitkin lääkärin takkia parisen litraa. Ne on nähneet kaiken. Pelkkä menkkaveri ei ole iso juttu.
Entä jos pitää tamponia, ja menee menkkojen aikana gynelle??
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:17"]Entä jos pitää tamponia, ja menee menkkojen aikana gynelle??
[/quote]
Eikse tamponi ole vähän tiellä? Itse olen käynyt vain kerran ja käsikopelolla meni.
Pakkohan sinne on mennä silloinkin, jos menkat ei lopu tai on muita vuotohäiriöitä.
Voi mennä, mutta papa-koetta ei kannata ottaa runsaan verisen vuodon aikana, koska veri voi haitata näytteen tulkintaa. T. Lääkäri
Mulle kyllä sanottiin papa-aikaa sovittaessa, että mielellään ei vuodon aikaan. Ei ne varmaan kieltäydy tutkimasta, mutta jostain syystä näin toivottiin.
Minä en menisi, jos ei olisi ihan pakko. :D
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:25"]
Mulle kyllä sanottiin papa-aikaa sovittaessa, että mielellään ei vuodon aikaan. Ei ne varmaan kieltäydy tutkimasta, mutta jostain syystä näin toivottiin.
[/quote]
Ja tuollahan edellisessä kommentissa tuli selitys tälle. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 20:08"]Voi. Itse olen leikkauksen jälkeen ompeleiden petettyä vuotanut pöydälle ja pitkin lääkärin takkia parisen litraa. Ne on nähneet kaiken. Pelkkä menkkaveri ei ole iso juttu.
[/quote]
Kuulostaa aika hurjalta keissiltä, kun litran vuoto on jo hengenvaarallista.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:17"]Entä jos pitää tamponia, ja menee menkkojen aikana gynelle??
[/quote]
Eikse tamponi ole vähän tiellä? Itse olen käynyt vain kerran ja käsikopelolla meni.
[/quote]
No sitä minäkin :D mutta ääh.. Oisko täällä gynejä kertomassa?!
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:17"]Entä jos pitää tamponia, ja menee menkkojen aikana gynelle?? [/quote] Eikse tamponi ole vähän tiellä? Itse olen käynyt vain kerran ja käsikopelolla meni. [/quote] No sitä minäkin :D mutta ääh.. Oisko täällä gynejä kertomassa?!
[/quote]
Eiköhän ne gynet pidä sitä vastaanottoaan maksusta jollakin lääkäriasemalla, eikä av:lla. Senkun menet gynelle menkkojen aikaan, mutta ota se tamponi pois ensin. Papaa varten joudut sit käymään toisen käynnin jos sellainen on tarvetta ottaa, monesti ei ole.
No itellä oli kerran menkat (ihan vikoja päiviä ja oli niukkaa vuotoa) ja gyne sanoi että varataan aika seuraavalla kerralla mieluummin silloin kun ei ole menkkoja. Mutta sanoi, että jos on niin epäsäännöllinen kierto ettei voi ennustella niin ei siinä sit muu auta. Mutta sains en käsityksen että mieluummin silloin kun ei ole menkkoja.
Mut kerran mulla oli menkat jo toista viikkoa ja aika runsaanakin ja sitä varten menin gynelle niin vähän eri juttu, eikä gyne sanonut mitään erityistä.
Mä kävin kohtutulehduksen jälkeen kontrollikäynnillä yliopistollisessa sairaalassa naistenklinikalla ja kuukautiset oli lopuillaan. Lääkäri sanoi, että se on oikeasti paras aika tutkimukselle. Juuri uuden kierron alussa.
Äitini on gynekologi ja hän on sanonut, että parempi olisi varata aika sille ajalle, kun ei ole menkkoja. Eri asia on sitten jos on joku toimenpide kuten kierukan laitto niin silloinhan pyydetään tulla tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa. Tai muutenkin tapauskohtaista, että just jos tulee sen takia vastaanotolle, että kun kuukautiset ei lopu monen viikonkaan päästä niin totta kai silloin sitä on menkat päällä.
Mutta jos puhutaan ihan perusterveen ihmisen rutiinikäynnistä, niin mieluummin menkattomana päivänä.
Joo ei. Vaikeuttaa tutkimista.
Uuden ajan varaus vaan. :)
Voi ja joskus pitääkin mennä. Jouduin menemään gynelle kuukautisten aikana toispuoleisen alavatsakivun takia.