Alkuraskaus ja verenpaine!
Kävin tänään ekassa neuvolassa ja verenpaine oli 146/89. Huh huh!! Mulla on iltasin ollut pientä pääkipua ja nyt on ollut koko aamun. Myös turvotusta on jo sormissa ja silmissä. En ole syönyt suolaista enkä rasvaista ruokaa. Aikasemmin turvotus on tullut vasta loppu ajasta, samoin verenpaineen nousu. Onko muilla ollut heti alussa tämmöstä?
Kommentit (8)
No ei terkka sanonu yhtään mitään! Sitä vaan ihmetteli että nyt jo turvotusta. Seuraava käynti vasta maaliskuun puoli välissä!! Ei edes käskenytkotona seurata paineita!! Ap
Mulla huiteli jossain 172/110 jo ennen raskautta. Nyt on lääkitys. Voi olla ihan verenpainetautikin sulla eikä liity raskauteen. Kuinka useasti olet muuten mitannut verenpainetta ei-raskaana? Meillä tämä on sukuvika, alkaa jo nuorena ilman yhtäkään riskitekijää. Itsekin syön terveellisesti ja liikun, mutta silti näin.
Mulla ei raskaana on ihan normaalit paineet. Eikä tosiaan aikasemmin ole mitattu kuin loppu aikana korkeita lukemia mutta ei silloinkaan alapaine ole ollut noin korkea! Ihmettelin vain kun en mitään seuranta ohjeitakaan saanut! Vaikka sanoin että silloinkin oli pieni päänsärky. Ja tosiaan maaliskuun puoliväliin menee seuraava käynti! Voiko raskausmyrkytys oireilla näin aikaisin? Ap
Raskauden aikana verenpaineelle voi tapahtua mitä tahansa, ilman että se on raskusmyrkytystä.
Itselläni oli ekalla kolmanneksella paineet alimmillaan 100/60. Mulla on verenpainetauti ja normaalisti syön lääkettä siihen. Tokalla kolmanneksella paineet suht normaalit ja kolmannella 160/100 lukemissa alitettiin lääkitys joka oli kuusinkertainen normaaliin annokseeni verrattuna. Silti paineet eivät juuri laskeneet. Synnytin rv43 ekana päivänä ja diagnoosi oli vaikea raskausmyrkys. Mulla ei ollut proteiinia virstassa kuin kahdesti 1+ (seursin myös kotona 2-4krt vko) eikä muitakaan myrkytysoireita.
Jos et seuraa kotona normaalistikaan verenpainetta, niin voihan olla että sulla on paineet nousseet raskuadesta johtumattomista syistä eli esim. verenpainetauti, stressi, elintavat (suola, lakritsin ja salmiakin syöminen, kofeiinipitoiset juomat). Lakritsin ja salmiakin "vaikuttava aine" muuten varastoituu elimistöön ja säilyy siellä 2-6viikkoa. Jos paineet on korkealla kannattaa jättää lakut ja salmiakit kokonaan pois muutamaksi viikoksi ja tän jälkeen mitata paineet uusiksi. Myös anis ja sen sukuiset kasvit/yrtit nostavat paineita ja mulla myös raakakaakao (en tiedä tekeekö näin kaikille).
Kahvia menee neljä kupillista päivässä. Lakuja enkä salmiakkia syö ollenkaan. Ruokakin on tosi vähäsuolaista ja vähärasvaista. Ap.
Otin tuossa yhden aikaan panadolia kun pääkipu paheni vaan ei auttanut mitään. Ap
Nostanpa jos joku vaikka lukis tämän!
Minulla alkuraskaudessa tosi alhaiset paineet. Viimeisillä viikoilla vasta tollaisia lukemia ja silloinkin huolestuttiin. Mitä neuvolassa sanottiin? Saitko verenpainelääkityksen? Juo runsaasti vettä.