Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hyvää teette soijarouheesta?

Vierailija
14.01.2015 |

Eli hyviä reseptejä mitä voi tehdä soijarouheesta. Olen koittanut tehdä siitä täytettyjä paprikoita ja "jauhelihakastiketta" ja makaronia. Olen tehnyt paketissa olevalla ohjeella, mutta tuntuu että soijasta tulee hirveän vetelää kun keitän sen ohjeen mukaan. Eikö siitä saa työstettyä jotenkin enemmän kiinteää? Voiko sitä vaikka eka vähän paistaa ja sitten antaa porista pannulla pienessä määrässä vettä. Joka kerta hirveää mössöä. Mausta kyllä tykkään mutta en koostumuksesta

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään,yök.

Vierailija
22/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaisen lihan voi korvata possulla ja broilerilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä mainittu soijarouheen ensin öljyssä paistamisen ja vasta sitten veden lisääminen on paras vinkki. Itse teen niin että kuullotan soijarouheen sipulin kanssa  ja laitan loppuvaiheessa mausteet ja valkosipulin pannulle. Kun mausteet tuoksuvat kunnolla, kaadan päälle nesteen. Tällä tavoin ja lopussa nesteeseen vielä tomaattipyreetä lisäten tehtiin lauantaina nachopellin "jauhelihatäyte".

Jos syy soijarouheen syöntiin ei ole ideologinen vaan esimerkiksi säästäminen, suosittelen käyttämään nesteenä lihalientä. Nostalgisia makuja hakevalle esimerkiksi ruskeaan kastikkeeseen tehty jauhelihakastike maistuu tarpeeksi samalta soijarouheesta tai jauhelihasta tehtynä. Nyrkkisääntönä säästän itse "oikean" lihan johonkin erityisen hyvään ruokaan, ja arkiruoat menen soijarouheella tai muilla korvikkeilla.

Vierailija
24/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lihansyöjänä korvaan usein makaronilaatikon tai bolognese-kastikkeen soijarouheella. Kevyempää, ja oikein maustettuna jopa parempaa kuin halpa jauheliha.

Suosittelen. Ei ne munat tipu jos välillä korvaa lihan muulla :)

Vierailija
25/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellä mainittu soijarouheen ensin öljyssä paistamisen ja vasta sitten veden lisääminen on paras vinkki. Itse teen niin että kuullotan soijarouheen sipulin kanssa  ja laitan loppuvaiheessa mausteet ja valkosipulin pannulle. Kun mausteet tuoksuvat kunnolla, kaadan päälle nesteen. Tällä tavoin ja lopussa nesteeseen vielä tomaattipyreetä lisäten tehtiin lauantaina nachopellin "jauhelihatäyte".

Jos syy soijarouheen syöntiin ei ole ideologinen vaan esimerkiksi säästäminen, suosittelen käyttämään nesteenä lihalientä. Nostalgisia makuja hakevalle esimerkiksi ruskeaan kastikkeeseen tehty jauhelihakastike maistuu tarpeeksi samalta soijarouheesta tai jauhelihasta tehtynä. Nyrkkisääntönä säästän itse "oikean" lihan johonkin erityisen hyvään ruokaan, ja arkiruoat menen soijarouheella tai muilla korvikkeilla.

Juuri näin, keittäminen ja vedessä lilluttaminen ei ole hyväksi. Ensin öljyssä ja mausteissa ja pikkuhiljaa nestettä, ite laitan ekaks tomaattimurskan ja lisäilen vettä tarpeen mukaan, niin että kastike ei lillu, mutta mukavasti poreilee. Sitten mausteita lisää tarpeen mukaan, mä lisään valkosipulin muhimisvaiheessa vasta esim.

Vierailija
26/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöttöporsaiden ruokaa

Usein ne ovat kuitenkin nämä koskenlaskija-pekoni-hk-lenkkejä vetelevät äijät jotka muistuttavat syöttöporsaita, eivät kasvissyöjät.

Vierailija
27/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 50% jauheliha 50% soijarouhe. Tämä menee läpi kaikissa jauheliharuoissa. Hinta ja säilyvyys on syyt.

Vierailija
28/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistan ite tummaa soijarouhetta runsaassa öljyssä sipulin ja valkosipulin kanssa aika pitkään, lisään mausteet (esim suolaton liemikuutio, nestemäinen savu) ja alan sitten vasta tehdä kastiketta. Ei mitään vettä eikä "keittämistä", mutta ehdottomasti riittävän pitkä kypsennysaika, muuten saan vatsanväänteitä.

Vierailija
29/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä söisi enää soijarouhetta, se on kamalaa ja epäterveellistä. Ja olen kasvissyöjä.

Vierailija
30/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chili sin carnea teen usein.

Vierailija
31/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouhe ei yksistään ole mikään kulinarismin riemuvoitto. Sen valmistusprosessikin on hieman epäilyttävä, mutta niin on monen muunkin raaka-aineen.

Oikein valmistettuna soijarouheesta (ja soijasuikaleista sekä soijahiutaleista) saa kyllä hyvänmakuista ruokaa. Itsellään se ei maistu juuri miltään, joten se vaatii aina sen maustamisen. Täällä on jo useampaan kertaan kerrottu, että soijarouhetta ei missään tapauksessa pidä liottaa ja keitellä, vaan se pitää paahtaa öljyssä mausteiden kanssa.

Itse käytän soijarouhetta silloin, kun se rakenteensa puolesta sopii, eli yleensä jauhelihan korvaajana tai jauhelihan jatkeena. Soijarouhe ei kuitenkaan käyttäydy kuten raaka jauheliha, joten esimerkiksi lihapullien tapaan sitä ei saa väännettyä. Soijarouhe sopii esimerkiksi kaalilaatikkoon, liha-makaronilaatikkoon, bologneseen, kaalipiirakkaan, chili sin carneen jne.

Soijarouhetta (ja muita vastaavia kuivia kasviproteiinivalmisteita, suosikkini on hernis) käytän nimenomaan hinnan, hyvän säilyvyyden ja helppokäyttöisyyden vuoksi.

Vierailija
32/32 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä edellä tuli minusta monta hyvää juttua. Itsekin yleensä kuullotan ensin pannulla sipulin kanssa ja lisään siinä muut mausteet. Yksi suosikkimausteistani on savupaprika. Siitä tulee heti lihaa muistuttava savuinen aromi. Nesteeksi lihalientä tai kasvislientä. Purutuntumaa saa pähkinä- tai mantelirouheella.

Lasagnen ja tortillatäytteen tyyppisiin ruokiin saa lisää purutuntumaa, kun lisää soijarouheeseen pähkinä- tai mantelirouheen lisäksi karkealla terällä raastettua porkkanaraastetta. Kesäaikaan pilkon joukkoon lisäksi 1-2 tomaattia. 

Perunamuusilaatikkoon olen lisännyt soijarouheeseen mantelirouhetta ja pieniä suolakurkkukuutioita, on tosi hyvää. 

Soijarouhetta siis käytän tosi paljon, ja siitä saa kyllä maustamalla tosi hyvää ruokaa. 

Soijasuikaleista en ole onnistunut saamaan kovin hyvää ruokaa. Laittakaa ihmeessä vinkkejä kehiin, jotka olette onnistuneet!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän