Olisinpa tajunnut tämän lasta nimetessä -vinkkiketju muille
Jaetaan vinkkejä muille sen perusteella, mitä on havaittu oman lapsen nimeämisen kohdalla.
Annoimme lapsellemme ikäluokassaan melko yleisen nimen, joka päättyy konsonanttiin. Nimi on tyyliä Alvar. Emme ajatelleet, että nimen kanssa olisi mitään hankaluuksia, kun nimi on sen verran yleinen.
Harmittaa, kun emme etukäteen tajunneet, kuinka usein ihmiset lisäävät i-kirjaimen nimen loppuun. Kaikki sanovat Alvari. Argh.
Kommentit (1611)
Vierailija kirjoitti:
Sellainen vinkki, että kun annatte lapsellenne nimeksi Olli, tai Olli-pekka, niin älkää antako mikäli lapselle annettava etunimi alkaa kirjaimilla Mä (esim. Mäkinen) tai Ku, (esim. kujala). Näitä tulee niin paljon vastaan että on pakko olla jotain vanhempien "hyvää" huumoria.
Voi näitä vinkkejä. Näitä kun lukee niin mitään nimeä ei voi lapselle antaa :(
Minun mielestäni ihminen jonka sukunimi on Mäkinen voi oikein hyvin laittaa pojalle nimeksi Olli. Jos se jotakin random ihmistä vaivaa, niin eiköhän se ole vain hänen päänsärkynsä, kun jaksaa jostain noinkin pienestä asiasta vetää herneen nenään.
Pienet on huolet sellaisen ihmisen elämässä.
Tässä ketjussa yksikään nimi ei ole sellainen jonka voi lapselle antaa. Aina on jotakin vikaa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.
kannattaa googlata siitäkin näkökulmasta, merkitseekö nimi jollain vieraalla kielellä jotain. mietittiin yhtä nimeä tytölle, mutta tarkoitti eräällä hyvin yleisellä kielellä erästä haukkumasanaa. jäi tuo nimi käyttämättä, kun matkustellaan melko paljon.
Itse kohottelin kulmia, kun tuttavaperhe antoi tyttärelleen nimen Fanny. Eivät ole kovin kielitaitoisia. En viitsinyt kysyä, ovatko kuulleet, mitä esim. Briteissä tuosta nimestä tuumitaan.
Briteissä on pilvin pimein Fannyja. Samoin kuin Dickejä.
Fanny on todella kaunis nimi. Aivan yhdentekevää, mitä se tuo briteille mieleen.
Minä olen asunut useita vuosia Britanniassa, enkä ole henkilökohtaisesti tavannut täällä yhtäkään Fannya. En ole edes välillisesti kuullut yhdestäkään nykypäivän ihmisestä, jolla olisi kyseinen nimi käytössä. Entisaikoina oli kyllä melko yleinen, mutta nykyään se yhdistetään niin voimakkaasti naisen sukuelimeen, ettei nimi ole yleisessä käytössä. Asiaa voisi todellakin verrata siihen, että Suomessa joku antaisi lapsensa nimeksi Pimppi.
Sitten onkin jo hyvä ja korkea aika ottaa nimi siellä takaisin nimi-käyttöön mihin se kuuluukin. Onko englanti niin köyhä kieli ettei keksitä pimpille muuta nimeä.
Eli annetaan jonkun tyttöpolon nimeksi Fanny, ja sitten kun häntä kiusataan koulussa, tokaistaan vain, että on aika ottaa nimi takaisin käyttöön. Kutsuttakoon pimppiä tästä lähtien muulla nimellä?
Kaunis ajatus, mutta se ei toimi ihan noin. Fannya on käytetty eufemismina pimpille jo 1800-luvun alkupuolelta.
Tämä on ihan turhaa jauhamista tuosta Fanny nimestä. Suurin osa normaaleista ihmisistä ei ajattele sitä naisen sukuelimenä (vain pervot ja koulukiusaajat)
Suomessa hyvinkin yleisenä nimenä oleva Impi tarkoittaa "koskematonta neitoa/neitysttä" eli pervon mielikuvituksen omallvalle sitä, ettei työötä ole korkattu ja pantu. harva kuitenaan näin ajattelee Impi nimisestä ystävästään/äidistään/sisarestaan.
Paula tarkoittaa nauhaa tai ansaa, mutta kuinka moni sitä ajttelee, kun tulee vastaan ihminen jolla tuo nimi on.
Jos joku haluaa laittaa lapselleen nimeksi Yrjö niin ei kukaan ole siihen mitään svastaan sanomaan, vaikka itselle siitä oksennus mieleen tuleekin. Varmasti tuo joka pojalleen tuon nimen antaa, ajattlee nimestä ihan toisella tavalla.
Muistan yhden Yrjö papan, johon tutuistuin työni puolesta. Pappa oli tosi ylpeä, kun hänen lapsenlapsensa vai oliko peräti lapsenlapsen lapsi sai nimeksi Yrjö. Tästä on nyt aikaa muutama vuosi.
Nimestä tulevat huonot mielikuvat on vain ihmisen omassa päässä olevia ja koulukiusaaja tyyppiset ihmiset sitten ilkeän luonteensa takia alkavat pilkata ja ilkkua toisen nimeä. Täälläkin ihan aikuiset ihmiset arvostelevat ja haukkuvat etuminiä jotka on ihan tavallisia, mutta omissa rumissa mielikuvissaan niistä väännetään vaikka mitä asia yhteyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oon miettinyt joskus noita Jussi Hämäläinen, Vieno Huttunen, Anu Saukkonen ja muita vastaavia, että eikö ole sitten tullut vanhemmilla mieleen kaikki sananmuunnokset?
Täällä päin on eräs hieroja, jonka nimi on Pentti Hirvonen...
Toinen on liian erikoiset nimet. Sellaiset, joita kukaan ei osaa lausua/kirjoittaa oikein tai jotka ovat muuten vaan naurettavia.
En mäkään tajua noista kuin ton Anu Saukkosen.
Ja senkin kirjoitti väärin, pitäisi olla Anu Saukko.
https://www.kalajokilaakso.fi/artikkeli/lihavuusleikkauksen-jalkeen-oul…
Tuo että vääntelee toisten nimiä "sanamuunnoksina" niin kertoo vain tuon vääntelijän alhaisesta älykkyydestä.
Kukaan normaali älyllä varustettu ihminen ei vääntele toisten nimiä.
Olen muutaman tuollaisen "sanamuunnoksia" nimistä vääntävän ihmisen tavannut ja yhdenkään järki ei ole kovin kirkkaana loistanut.
Eihän kukaan fiksu/järkevä ihminen tee tuollaista.
Ja vielä jaksaa ihmetellä,ettei nimen antaja ole moista typeryyttä tiennyt/huomannut.
Ja sen lisäksi, että tuollaista harastava ihminen on typerä hän on myös ilkeä ja pahansuopa.
Vierailija kirjoitti:
Minun toinen nimeni on Karin. Äiti oli joskus nuorena kuullut tämän nimen saksalaisella naapurillaan ja päättänyt, että jos tytön joskus saa, niin tämän nimen antaa. Minua kutsuttiin Kariniksi (lausutaan Kaarin). Kukaan ei käyttänyt ensimmäistä nimeäni, mikä on täysin suomalainen. Kun koulun aloitin, niin äitini kysyi haluanko, että minua alettaisiin kutsumaan etunimelläni. Hän tiesi etten pitänyt tästä toisesta nimestäni, ja ihan vain siksi, että se oli mielestäni liian outo ja ihmiset sanoivat Kaarinaksi. Paitsi tietysti sukulaiset ja muut läheiset. "Muutin" siis kutsumanimekseni etunimeni, vaikkakin osa sukulaisista kutsuu vieläkin Kariniksi. Ja tästä pidän🙂 Miettinyt, että nyt tuo olisi ihanan erilainen nimi😊
Se Karin on myös etunimesi.
Mulla on itselläni suht hirveä toinen nimi ja muutin maahan, jossa ei ymmärretä koko konseptia monesta etunimestä. Suurimmalla osalla on vain yksi etunimi, joten joka hiton paikassa on nuo mun molemmat nimet, koska niin on virallisissa papereissakin. Pitää joskus jaksaessaan virallisesti muuttaa vain yksi etunimi käyttöön. Eli viesti menneisyyteen omille vanhemmilleni: antakaa vain yksi nimi. Ei ehkä kauhean yleispätevä neuvo..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että tyyppi on vauva/lapsi vain pienen hetken elämästään. Osa muotinimistä on aikuisella todella naurettavia
Kerrotko vielä, mikä "muotinimi" on aikuisella naurettava?
Pahin on varmaan Kuutti, joka tarkoittaa hylkeen poikasta. Kiva sitten olla keski-ikäisenä äijänä joku kuutti. Tai Poju.
Sitten on nämä lempinimet virallisina niminä. Esimerkiksi Hemppa ei herätä vaikkapa juristin nimenä suurta luottamusta. Voisiko olla vaikka Henri, jota sitten kotona sanotaan Hempaksi.
Kyllä kannattaa miettiä myös, miltä nimi kuulostaa aikuisen ihmisen nimenä. Lapsi ei ole lapsi ikuisesti.
Eri
Höh, aiemmin tässä ketjussa ihmeteltiin Emiliaa, jota vanhemmat sanoivat Empuksi, ja sanottiin, että olisivat sitten nimenneet lapsen saman tien Empuksi, jos kerran aikovat sitä käyttää.
Ketjun tärkein opetus: Koskaan et voi miellyttää kaikkia.
Tuo oli aika kiinnostava asia. Emilia on tytön nimi. Emppu taas lempinimi poika lapsesta (Serkun poika on nimeltään Elmeri ja häntä kutsutaan Empuksi,,) Tai ehkä se nykyään sopii niin pojille kuin tytöille, ole sitten Emilia tai Elmeri, loppumetreillä olet kuitenkin Emppu.
Minä taas en tunne yhtään poika/mies Emppua, mutta kaksi Emppu Emiliaa tunnen. Mulle Emppu on yhtä selkeästi tytön lempinimi.
Emppu Vuorinen on ainakin nightwishin (ex?) Kitaristi. Minun tuntemiani Emilioita sanotaan Emmiksi.
Nimi, joka annetaan narsistisen vanhemman jatkeena ja vääntyy helposti lausuen muuksi. Eli hyvin samanlainen mitä vanhemman nimi ja vain kirjain lisätty. Tietenkin lapsen nimi viittaa aikuiseen, koska hän on hänen omaisuutta eikä yksilö kuten nimi Janni sen jo kertoo.
Annettiin vuonna 2006 pojalla nimeksi Leo. Silloin oli harvinainen nimi, nykyään suosituin.
Harmittaa, että pojalle tulikin tusinanimi, mutta mistäpä näitä etukäteen tietää. Ainakin on ikäluokassaan ainoa saman niminen koko lukiossa.
Oikeastaa mikään nimi ei sovi annettavaksi lapselle tämän ketjun mukaan.
Nimi ei saa olla sellainen, että sille amerikkalaiset nauraa tai englantilaiset ymmärtää rivoksi.
Nimi ei saa olla täti-ihmisillä oleva nimi, mutta ei myöskään sellainen joka juuri nyt on monella taaperolla. Nimi ei saa olla uniikki eikä erikoinen , mutta ei myöskään massanimi,.
Tarkkaan täytyy miettiä mitkä nimikirjaimet lapsen nimestä tulee, ettei joku vaan saa jotakin pervoa lapsen nimikirjaimista mieleensä (?)
Ei saa loppua konsonanttiin, koska ihmiset kuitenkin laittaa nimen perään i:n, eikä saa olla ja-loppuinen, koska jos lapsi saakin sisatuksen , lukee toisen nimen lopussa jo valmiiksi ja ja sitten joutuu sanomaan kaksi kurtaa peräkkäin ja (ja se on paha) eli siis Kaija ja Leena. kauheasta.
Eikä missään nimessä nimi saa olla sellainen, että se maapallon toisella puolella pääsiäissaarilla tarkoittaakin jotakin. Hui kamalaa.
Nimi ei saa myöskään suomeksi mielellään tarkoittaa mitään (kuten Anna, muuten joutuu koulussa kiusatuksi.
Luontonimet on kalmalia, osa nimistä on muuten vaan kamalia, osa nimistä on väärältä aikakaudelta ja osa menee kuitenkin sekaisin jonkun muun nimen kanssa jne jne......
Niin ja sitten pitää vielä tietää kaikki sanamuunnokset joita nimestä voi keksiä. :O
Vierailija kirjoitti:
Viola, emme tosiaan tienneet että nimi viittaa violate-sanaan ja etenkin naisiin kohdistuvaan väkivaltaan :(
Viola-juusto.6o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen vinkki, että kun annatte lapsellenne nimeksi Olli, tai Olli-pekka, niin älkää antako mikäli lapselle annettava etunimi alkaa kirjaimilla Mä (esim. Mäkinen) tai Ku, (esim. kujala). Näitä tulee niin paljon vastaan että on pakko olla jotain vanhempien "hyvää" huumoria.
Minun mielestäni ihminen jonka sukunimi on Mäkinen voi oikein hyvin laittaa pojalle nimeksi Olli. Jos se jotakin random ihmistä vaivaa, niin eiköhän se ole vain hänen päänsärkynsä, kun jaksaa jostain noinkin pienestä asiasta vetää herneen nenään.
Tässä ketjussa yksikään nimi ei ole sellainen jonka voi lapselle antaa. Aina on jotakin vikaa .
Miksi ihmeessä haluaisit oantaa lapsellesi nimen Mälli Okinen
? Tai joku Simo Hovari? Eikö mielestäsi voi antaa mitän nimeä jos ei saa antaa suollaista törkeää nimeä? Ei ole olemassa kuin tällaisia nimiä? Esim. Pekka tai Jarkko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oon miettinyt joskus noita Jussi Hämäläinen, Vieno Huttunen, Anu Saukkonen ja muita vastaavia, että eikö ole sitten tullut vanhemmilla mieleen kaikki sananmuunnokset?
Toinen on liian erikoiset nimet. Sellaiset, joita kukaan ei osaa lausua/kirjoittaa oikein tai jotka ovat muuten vaan naurettavia.
Tuo että vääntelee toisten nimiä "sanamuunnoksina" niin kertoo vain tuon vääntelijän alhaisesta älykkyydestä.
Olen muutaman tuollaisen "sanamuunnoksia" nimistä vääntävän ihmisen tavannut ja yhdenkään järki ei ole kovin kirkkaana loistanut.
Ja vielä jaksaa ihmetellä,ettei nimen antaja ole moista typeryyttä tiennyt/huomannut.
Ja sen lisäksi, että tuollaista harastava ihminen on typerä hän on myös ilkeä ja pahansuopa.
Itse asiassa päinvastoin. Kielellinen nokkeluus on yhteydessä korkeaan älykkyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten verbaalisesti lahjakas.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaa mikään nimi ei sovi annettavaksi lapselle tämän ketjun mukaan.
Nimi ei saa olla sellainen, että sille amerikkalaiset nauraa tai englantilaiset ymmärtää rivoksi.
Nimi ei saa olla täti-ihmisillä oleva nimi, mutta ei myöskään sellainen joka juuri nyt on monella taaperolla. Nimi ei saa olla uniikki eikä erikoinen , mutta ei myöskään massanimi,.
Tarkkaan täytyy miettiä mitkä nimikirjaimet lapsen nimestä tulee, ettei joku vaan saa jotakin pervoa lapsen nimikirjaimista mieleensä (?)
Ei saa loppua konsonanttiin, koska ihmiset kuitenkin laittaa nimen perään i:n, eikä saa olla ja-loppuinen, koska jos lapsi saakin sisatuksen , lukee toisen nimen lopussa jo valmiiksi ja ja sitten joutuu sanomaan kaksi kurtaa peräkkäin ja (ja se on paha) eli siis Kaija ja Leena. kauheasta.
Eikä missään nimessä nimi saa olla sellainen, että se maapallon toisella puolella pääsiäissaarilla tarkoittaakin jotakin. Hui kamalaa.
Nimi ei saa myöskään suomeksi mielellään tarkoittaa mitään (kuten Anna, muuten joutuu koulussa kiusatuksi.
Luontonimet on kalmalia, osa nimistä on muuten vaan kamalia, osa nimistä on väärältä aikakaudelta ja osa menee kuitenkin sekaisin jonkun muun nimen kanssa jne jne......
Niin ja sitten pitää vielä tietää kaikki sanamuunnokset joita nimestä voi keksiä. :O
Sananmuunnoksia ei tarvitse erikseen tietää. Ihan riittää, että kokeilee. Jos ei itse osaa, niin kysyy vaikka kaverilta. Suurin osa kuitenkin ne osaa. Ja ne muuten yleensä huomaa saman tien. Ei tarvitse erikseen väännellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.
kannattaa googlata siitäkin näkökulmasta, merkitseekö nimi jollain vieraalla kielellä jotain. mietittiin yhtä nimeä tytölle, mutta tarkoitti eräällä hyvin yleisellä kielellä erästä haukkumasanaa. jäi tuo nimi käyttämättä, kun matkustellaan melko paljon.
Itse kohottelin kulmia, kun tuttavaperhe antoi tyttärelleen nimen Fanny. Eivät ole kovin kielitaitoisia. En viitsinyt kysyä, ovatko kuulleet, mitä esim. Briteissä tuosta nimestä tuumitaan.
Briteissä on pilvin pimein Fannyja. Samoin kuin Dickejä.
Fanny on todella kaunis nimi. Aivan yhdentekevää, mitä se tuo briteille mieleen.
Minä olen asunut useita vuosia Britanniassa, enkä ole henkilökohtaisesti tavannut täällä yhtäkään Fannya. En ole edes välillisesti kuullut yhdestäkään nykypäivän ihmisestä, jolla olisi kyseinen nimi käytössä. Entisaikoina oli kyllä melko yleinen, mutta nykyään se yhdistetään niin voimakkaasti naisen sukuelimeen, ettei nimi ole yleisessä käytössä. Asiaa voisi todellakin verrata siihen, että Suomessa joku antaisi lapsensa nimeksi Pimppi.
Sitten onkin jo hyvä ja korkea aika ottaa nimi siellä takaisin nimi-käyttöön mihin se kuuluukin. Onko englanti niin köyhä kieli ettei keksitä pimpille muuta nimeä.
Antaisitko pojallesi nimeksi Jorma? Ihan sama asia, sehän on vain nimi.
Kyllä vaan, jos se olisi itselle mieluinen tai suvussa kulkeva nimi.
Annoimme pojalle nimen Jeremy...ymmärrätte varmaan, että emme ajatelleet tätä erään aikuisviihdetähden nimeksi ennen kuuluisia oikeudenkäyntejä...ja kyllä, saamme joskus kuulla tästä. Lapsi sentäs saanut olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä haluaisit oantaa lapsellesi nimen Mälli Okinen
? Tai joku Simo Hovari? Eikö mielestäsi voi antaa mitän nimeä jos ei saa antaa suollaista törkeää nimeä? Ei ole olemassa kuin tällaisia nimiä? Esim. Pekka tai Jarkko?
Uskotko jos sanon, että kaikilla ei ole yhtä likainen mielikuvitus, eikä tule mieleenkään väännellä nimiä noin.
Tuo on jotenkin lapsellista ja vähä-älyisten touhua tuollainen.
Jos lapseni nimi olisi Olli Mäkinen, niin hän olisi Olli Mäkinen, eikä Mälli.
Miten ihmeessä täysijärkiset(?) ihmiset edes miettivät jotakin noin typerää?
Taidat olla koulukiusaaja ? Sinunlaisesi juuri pilaavat tavalliset nimet noilla oudoilla höpötyksillään .
Vierailija kirjoitti:
Annettiin vuonna 2006 pojalla nimeksi Leo. Silloin oli harvinainen nimi, nykyään suosituin.
Harmittaa, että pojalle tulikin tusinanimi, mutta mistäpä näitä etukäteen tietää. Ainakin on ikäluokassaan ainoa saman niminen koko lukiossa.
No minua pyydettiin lapsen kummiksi kymmenisen vuotta sitten. Äiti sitten kertoi että tytön nimi on tällainen tosi harvinainen ja kertoi mistä se nimi on keksitty. No sitten seuraavana vuonna kun Iltasanomissa oli edellisen vuoden suosituimmat etunimet niin eikös tää nimi ollut TOP 5 joukossa. En ole koskaan kehdannut kysyä äidiltä harmittaako että nimi olikin yleinen eikä harvinainen.
*Annettava sukunimi siis.