Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisinpa tajunnut tämän lasta nimetessä -vinkkiketju muille

Vierailija
03.11.2021 |

Jaetaan vinkkejä muille sen perusteella, mitä on havaittu oman lapsen nimeämisen kohdalla.

Annoimme lapsellemme ikäluokassaan melko yleisen nimen, joka päättyy konsonanttiin. Nimi on tyyliä Alvar. Emme ajatelleet, että nimen kanssa olisi mitään hankaluuksia, kun nimi on sen verran yleinen.

Harmittaa, kun emme etukäteen tajunneet, kuinka usein ihmiset lisäävät i-kirjaimen nimen loppuun. Kaikki sanovat Alvari. Argh.

Kommentit (1611)

Vierailija
1461/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Wilma on tietojärjestelmä, jota käytetään kodin ja koulun väliseen viestintään. Wilma-ohjelmistoa voidaan käyttää varhaiskasvatuksesta toisen asteen oppilaitoksiin asti Suomessa. "(Wikipedia)

Miksi, oi miksi koulukin syyllistyy koulukiusaamiseen yhdennimisiä tyttöjä kohtaan?

Jabadabaduu.

Jabba Dabba Doo.

Yabba...

Vierailija
1462/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.

kannattaa googlata siitäkin näkökulmasta, merkitseekö nimi jollain vieraalla kielellä jotain. mietittiin yhtä nimeä tytölle, mutta tarkoitti eräällä hyvin yleisellä kielellä erästä haukkumasanaa. jäi tuo nimi käyttämättä, kun matkustellaan melko paljon.

Oliko Fanni. Itselle tulee kyllä se pylly mieleen aina tästä nimestä.

Mahtaako sulla muuta mielessä pyöriäkään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oon miettinyt joskus noita Jussi Hämäläinen, Vieno Huttunen, Anu Saukkonen ja muita vastaavia, että eikö ole sitten tullut vanhemmilla mieleen kaikki sananmuunnokset?

Täällä päin on eräs hieroja, jonka nimi on Pentti Hirvonen... 

Toinen on liian erikoiset nimet. Sellaiset, joita kukaan ei osaa lausua/kirjoittaa oikein tai jotka ovat muuten vaan naurettavia. 

En mäkään tajua noista kuin ton Anu Saukkosen.

Ja senkin kirjoitti väärin, pitäisi olla Anu Saukko.

https://www.kalajokilaakso.fi/artikkeli/lihavuusleikkauksen-jalkeen-oul…

Vierailija
1464/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oon miettinyt joskus noita Jussi Hämäläinen, Vieno Huttunen, Anu Saukkonen ja muita vastaavia, että eikö ole sitten tullut vanhemmilla mieleen kaikki sananmuunnokset?

Täällä päin on eräs hieroja, jonka nimi on Pentti Hirvonen... 

Toinen on liian erikoiset nimet. Sellaiset, joita kukaan ei osaa lausua/kirjoittaa oikein tai jotka ovat muuten vaan naurettavia. 

En mäkään tajua noista kuin ton Anu Saukkosen.

Ja senkin kirjoitti väärin, pitäisi olla Anu Saukko.

https://www.kalajokilaakso.fi/artikkeli/lihavuusleikkauksen-jalkeen-oul…

No, kaikki ei tajua sananmuunnoksia, munansaannoksia. Ei varmasti Pentti Hirvosenkaan vanhemmatkaan.

Vierailija
1465/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jätä mielestäsi kivaa nimeä antamatta siksi, että julkisuudessa on ollut joku silikoni-salarakas-naistenmies-sillä nimellä. Lapsen ollessa kouluikäinen ikätoverinsa eivät edes tiedä, keitä ko. julkkikset ovat. Monet julkkikset painuvat aika äkkiä unholaan. Harva muistaa, ketkä olivat jotain Idols-kilpailijoita tai BB-talon asukkaita vuonna 2005.

(Yksi poikkeus: ainoa nimi, jonka jättäisin välistä, on Adolf. Perusteluja ei tarvita.)

Mullekin tuli mieleen Adolf. Antaako kukaan enää sitä nimeä missään? 

2010 vuodesta lähtien 72 poikaa on saanut Suomessa nimekseen Adolf ja 47 nimekseen Aadolf. Aatuja onkin sitten jo yli 2000.

Vierailija
1466/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi eduskunta saisi säätää lain, ettei mitään tuotetta tai palvelua saa nimetä henkilönimen mukaan!

Sitten pitäisi säätää sellainenkin laki, jossa on listattu kaikki mahdolliset henkilönimet. Nykyään saa antaa ja annetaan niin älyttömiä nimiä, ettei niitä olisi koskaan osannut edes kuvitella esim 5 tai 10 vuotta sitten.

Vierailija
1467/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin nimeksi Anu ja kun sukunimi on Saukko, niin tajusin 15 vuoden päästä, mikä kauhean virheen oli tehnyt.

Vierailija
1468/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "miettikää mitä ulkomailla ajatellaan" on ihan hassua. Jokainen äänne varmasti merkitsee jotain jossain.

Ei nyt ihan RAPE nimeä kannata antaa ja vähän googlata jos ei ole merkityksestä varma..

Jo sanon esim oman nimeni venäläiselle hän kysyy MIKSI? Nimeni on nimittäin  Taina. Eli venäjäksi mysteeri, salaisuus.

Vierailija
1469/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteikäisen lapseni nimi on Aino. Se oli ko. vuonna tyttöjen yleisin annettu etunimi, samoin muutama seuraavana vuonna. Koskaan ei ole ollut päiväkotiryhmässä, luokassa tai joukkueessa toista samannimistä. Eli tosiaankin tuurilla mennään. Tiesin, että nimi on yeinen, mutta annoin sen silti, koska se on mielestäni kaunis nimi.[/quote]

Olen 70luvun alkupuolella syntynyt ja minun nuoruudessa Aino oli nimenä joka toisella kylän mummelilla. Minulle se edusti nuorena täydellisesti vanhan ihmisen nimeä. Parikymppisenä samoja opintoja teki myös eräs Aino niminen, silloin muistan ihmetelleeni miten ihmeessä vanhemmat ovat päätyneet tuollaiseen nimeen. En toki enää ajattele samalla lailla, Aino on oikein sopiva nimi ihan minkä ikäiselle tahansa.

Vierailija
1470/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nimi tahansa voidaan vääntää kiusaamiseksi, kuulla väärin, kirjoittaa väärin jne.

Myös nimien kaksoismerkitykset ja yhteydet esim. Tuotemerkkeihin muuttuu ajan saatossa.

Itse olen tyytyväinen omaan nimeeni. Tunnettu kaikissa ikäluokissa, mutta ei ole koskaan ollut "top10 nimi". Yhden kirjaimen erolla on muutama nimi, mutta oma nimeni on selvästi yleisin näistä, joten harvoin joutuu selittämään kirjoitusasua ja harvoin kuullaan väärin.

Omien lasten nimissä olen pyrkinyt huomioimaan samat asiat. Mielestäni olen onnistunut hyvin, tosin toisen lapsen nimi yhdistyy helposti yhteen lauluun. Ristiäisissä taas selvisi, että toisen lapsen kummisedän etunimi on sama kuin lapsen. Kummisetää oli siis aina puhuteltu lempinimellä ja ei tullut mieleenkään, että oikea etunimi olisi ollut joku muu.

Vierailija
1471/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

J ulia kirjoitti:

Älkää,hyvät ihmiset antako lapsellenne nimeksi JUUlia 2:lla UU:lla. Kauniista nimestä on vanutetty ja venytetty hirveä kammotus joka ei oo edes suomalaisessa kalenterissa.

Mua kiusattiin ton nimen takia koulussa ja muutenkin joten muutin sen.

Julia ihan yhdellä u:lla riittää, kiitos!

Juulia on mielestäni ok. Mutta nimeä JUULI en ole ikinä ymmärtänyt

Vierailija
1472/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on haaveissa useampi kuin yksi lapsi, ei ekalle kannata välttämättä antaa -ja -päätteistä nimeä. Ei solju kauniisti lapsilistaus, esim Ronja ja Toivo. Jaja.

Harmi kun en tiennyt neuvoasi. Meillä on kolme tyttöä, joiden jokaisen nimi päättyy -ja.

Laita seuraavan nimeksi Jaana.

Vierailija
1473/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukunimemme alkaa kirjaimella V. Valitsimme yhdelle lapsellemme nimen, joka alkaa kirjaimella H.

Voi sitä ylpeyttä, kun lapsi näytti käsityötunnilla tekemäänsä kangaskassia, mihin oli kirjailtu lapsen nimikirjaimet, H.V.

No, meni jo.

Mä en myöskään tajunnut miettiä nimikirjaimia. Joten yhden lapsen kohdalla nimikirjaimet ovat sanaparin lyhennelmä, mutta onneksi ei noin pahasti.

Omilla lapsilla etunimet ovat tosi yleiset ja etunimikaimoja on tullut jonkin verran hoidossa, koulussa ja harrastuksissa. Mutta toisaalta halusin selkeät suomalaiset nimet, joista ei ainakaan suoriltaan saa pahoja lempinimiä tai väännöksiä. Toinen nimi on kaikilla kansainvälisempi jos tulee tarve ettei suomalainen nimi taivu ja toimi.

Vierailija
1474/1611 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.

kannattaa googlata siitäkin näkökulmasta, merkitseekö nimi jollain vieraalla kielellä jotain. mietittiin yhtä nimeä tytölle, mutta tarkoitti eräällä hyvin yleisellä kielellä erästä haukkumasanaa. jäi tuo nimi käyttämättä, kun matkustellaan melko paljon.

Itse kohottelin kulmia, kun tuttavaperhe antoi tyttärelleen nimen Fanny. Eivät ole kovin kielitaitoisia. En viitsinyt kysyä, ovatko kuulleet, mitä esim. Briteissä tuosta nimestä tuumitaan.

Briteissä on pilvin pimein Fannyja. Samoin kuin Dickejä. 

Fanny on todella kaunis nimi. Aivan yhdentekevää, mitä se tuo briteille mieleen.

Minä olen asunut useita vuosia Britanniassa, enkä ole henkilökohtaisesti tavannut täällä yhtäkään Fannya. En ole edes välillisesti kuullut yhdestäkään nykypäivän ihmisestä, jolla olisi kyseinen nimi käytössä. Entisaikoina oli kyllä melko yleinen, mutta nykyään se yhdistetään niin voimakkaasti naisen sukuelimeen, ettei nimi ole yleisessä käytössä. Asiaa voisi todellakin verrata siihen, että Suomessa joku antaisi lapsensa nimeksi Pimppi. 

Sitten onkin jo hyvä ja korkea aika ottaa nimi siellä takaisin nimi-käyttöön mihin se kuuluukin. Onko englanti niin köyhä kieli ettei keksitä pimpille muuta nimeä.

Eli annetaan jonkun tyttöpolon nimeksi Fanny, ja sitten kun häntä kiusataan koulussa, tokaistaan vain, että on aika ottaa nimi takaisin käyttöön. Kutsuttakoon pimppiä tästä lähtien muulla nimellä?

Kaunis ajatus, mutta se ei toimi ihan noin. Fannya on käytetty eufemismina pimpille jo 1800-luvun alkupuolelta.

Vierailija
1475/1611 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että tyyppi on vauva/lapsi vain pienen hetken elämästään. Osa muotinimistä on aikuisella todella naurettavia

Kerrotko vielä, mikä "muotinimi" on aikuisella naurettava?

Pahin on varmaan Kuutti, joka tarkoittaa hylkeen poikasta. Kiva sitten olla keski-ikäisenä äijänä joku kuutti. Tai Poju.

Sitten on nämä lempinimet virallisina niminä. Esimerkiksi Hemppa ei herätä vaikkapa juristin nimenä suurta luottamusta. Voisiko olla vaikka Henri, jota sitten kotona sanotaan Hempaksi.

Kyllä kannattaa miettiä myös, miltä nimi kuulostaa aikuisen ihmisen nimenä. Lapsi ei ole lapsi ikuisesti.

Eri

Höh, aiemmin tässä ketjussa ihmeteltiin Emiliaa, jota vanhemmat sanoivat Empuksi, ja sanottiin, että olisivat sitten nimenneet lapsen saman tien Empuksi, jos kerran aikovat sitä käyttää.

Ketjun tärkein opetus: Koskaan et voi miellyttää kaikkia.

Tuo oli aika kiinnostava asia. Emilia on tytön nimi. Emppu taas lempinimi poika lapsesta (Serkun poika on nimeltään Elmeri ja häntä kutsutaan Empuksi,,) Tai ehkä se nykyään sopii niin pojille kuin tytöille, ole sitten Emilia tai Elmeri, loppumetreillä olet kuitenkin Emppu.

Vierailija
1476/1611 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toinen nimeni on Karin. Äiti oli joskus nuorena kuullut tämän nimen saksalaisella naapurillaan ja päättänyt, että jos tytön joskus saa, niin tämän nimen antaa. Minua kutsuttiin Kariniksi (lausutaan Kaarin). Kukaan ei käyttänyt ensimmäistä nimeäni, mikä on täysin suomalainen. Kun koulun aloitin, niin äitini kysyi haluanko, että minua alettaisiin kutsumaan etunimelläni. Hän tiesi etten pitänyt tästä toisesta nimestäni, ja ihan vain siksi, että se oli mielestäni liian outo ja ihmiset sanoivat Kaarinaksi. Paitsi tietysti sukulaiset ja muut läheiset. "Muutin" siis kutsumanimekseni etunimeni, vaikkakin osa sukulaisista kutsuu vieläkin Kariniksi. Ja tästä pidän🙂 Miettinyt, että nyt tuo olisi ihanan erilainen nimi😊

Vierailija
1477/1611 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi Pipsa kuulostaa monien suusta usein pimpsalta. Luulin vuosikymmeniä Esa Saarisen puhuvan ummet ja lammet pimpsan fantastisuudesta, vaikka ilmeisesti jaarittelikin Pipsa-vaimostaan. 

Vierailija
1478/1611 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että tyyppi on vauva/lapsi vain pienen hetken elämästään. Osa muotinimistä on aikuisella todella naurettavia

Kerrotko vielä, mikä "muotinimi" on aikuisella naurettava?

Pahin on varmaan Kuutti, joka tarkoittaa hylkeen poikasta. Kiva sitten olla keski-ikäisenä äijänä joku kuutti. Tai Poju.

Sitten on nämä lempinimet virallisina niminä. Esimerkiksi Hemppa ei herätä vaikkapa juristin nimenä suurta luottamusta. Voisiko olla vaikka Henri, jota sitten kotona sanotaan Hempaksi.

Kyllä kannattaa miettiä myös, miltä nimi kuulostaa aikuisen ihmisen nimenä. Lapsi ei ole lapsi ikuisesti.

Eri

Höh, aiemmin tässä ketjussa ihmeteltiin Emiliaa, jota vanhemmat sanoivat Empuksi, ja sanottiin, että olisivat sitten nimenneet lapsen saman tien Empuksi, jos kerran aikovat sitä käyttää.

Ketjun tärkein opetus: Koskaan et voi miellyttää kaikkia.

Tuo oli aika kiinnostava asia. Emilia on tytön nimi. Emppu taas lempinimi poika lapsesta (Serkun poika on nimeltään Elmeri ja häntä kutsutaan Empuksi,,) Tai ehkä se nykyään sopii niin pojille kuin tytöille, ole sitten Emilia tai Elmeri, loppumetreillä olet kuitenkin Emppu.

Minä taas en tunne yhtään poika/mies Emppua, mutta kaksi Emppu Emiliaa tunnen. Mulle Emppu on yhtä selkeästi tytön lempinimi.

Vierailija
1479/1611 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kohottelin kulmia, kun tuttavaperhe antoi tyttärelleen nimen Fanny. Eivät ole kovin kielitaitoisia. En viitsinyt kysyä, ovatko kuulleet, mitä esim. Briteissä tuosta nimestä tuumitaan.

Briteissä on pilvin pimein Fannyja. Samoin kuin Dickejä. 

Fanny on todella kaunis nimi. Aivan yhdentekevää, mitä se tuo briteille mieleen.

Minä olen asunut useita vuosia Britanniassa, enkä ole henkilökohtaisesti tavannut täällä yhtäkään Fannya. En ole edes välillisesti kuullut yhdestäkään nykypäivän ihmisestä, jolla olisi kyseinen nimi käytössä. Entisaikoina oli kyllä melko yleinen, mutta nykyään se yhdistetään niin voimakkaasti naisen sukuelimeen, ettei nimi ole yleisessä käytössä. Asiaa voisi todellakin verrata siihen, että Suomessa joku antaisi lapsensa nimeksi Pimppi. 

Sitten onkin jo hyvä ja korkea aika ottaa nimi siellä takaisin nimi-käyttöön mihin se kuuluukin. Onko englanti niin köyhä kieli ettei keksitä pimpille muuta nimeä.

Eli annetaan jonkun tyttöpolon nimeksi Fanny, ja sitten kun häntä kiusataan koulussa, tokaistaan vain, että on aika ottaa nimi takaisin käyttöön. Kutsuttakoon pimppiä tästä lähtien muulla nimellä?

Kaunis ajatus, mutta se ei toimi ihan noin. Fannya on käytetty eufemismina pimpille jo 1800-luvun alkupuolelta.

Britti-Fannyn kannattaa lähteä rapakon taakse piikomaan, siellä nimensä kun tarkoittaa pimpin sijasta persettä.

Vierailija
1480/1611 |
06.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen vinkki, että kun annatte lapsellenne nimeksi Olli, tai Olli-pekka, niin älkää antako mikäli lapselle annettava etunimi alkaa kirjaimilla Mä (esim. Mäkinen) tai Ku, (esim. kujala). Näitä tulee niin paljon vastaan että on pakko olla jotain vanhempien "hyvää" huumoria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi