Olisinpa tajunnut tämän lasta nimetessä -vinkkiketju muille
Jaetaan vinkkejä muille sen perusteella, mitä on havaittu oman lapsen nimeämisen kohdalla.
Annoimme lapsellemme ikäluokassaan melko yleisen nimen, joka päättyy konsonanttiin. Nimi on tyyliä Alvar. Emme ajatelleet, että nimen kanssa olisi mitään hankaluuksia, kun nimi on sen verran yleinen.
Harmittaa, kun emme etukäteen tajunneet, kuinka usein ihmiset lisäävät i-kirjaimen nimen loppuun. Kaikki sanovat Alvari. Argh.
Kommentit (1611)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on haaveissa useampi kuin yksi lapsi, ei ekalle kannata välttämättä antaa -ja -päätteistä nimeä. Ei solju kauniisti lapsilistaus, esim Ronja ja Toivo. Jaja.
Voi jestas taas! No kyllä on perustelut.... Ei kai kukaan mieti tällaisia oikeesti?
Entäs jos tuleekin kolmas lapsi, sitten voi luetella kauniisti: Ronja, Toivo ja Pekko
Esim yhdistelmä Aaron ja Ronja muuttuu vaan mun päässä Aaronjaksi :) ei ne siamilaiset kaksoset kuitenkaan ole mutta minkäs teet, aaron ja ronja, aaronja..
Eli ite välttäisin tuota että toisen käy noin että menee "liian kätevästi putkeen" :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna ja Minna? Kauheita boomerinimiä!
30 vuoden päästä niitä on Aino, Aada, Sofia, Olivia ja muut kivat tusinanimet.
Höpö höpö. Boomerinimiä: Ritva, Tuula, Liisa, Riitta, Pirkko, Leena jne.
Kohta noi Ainot ja Oliviat on tusinanimiä. Niitä on tusinassa 13. Sitä tuolla varmaan tarkoitettiin.
eri
Vierailija kirjoitti:
Liika erikoisuuden tavoittelu. Tiedän yhden tytön jonka nimi on luokkaa Eedea Noomi Aksiina Dorothea, ja mietin vaan että mitenköhän paljon vaivaa noin överierikoisesta nimestä mahtaa olla.
Ja sukunimin on varmasti joku Virtanen, Laine tms persoonatonta tusinatavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annoin nimeksi Jorma. Tajusin vasta 15 vuotta myöhemmin minkä virheen tein.
Etenkin jos sukunimesi on Pitkänen.
Olen tuollaisen nimiyhdistelmän omaavan ihmisen tuntenut. Rauha hänen sielulleen. En kyllä ymmärrä, mitä hänen vanhempansa ovat ajatelleet antaessaan tuon nimen. Eivät varmaan mitään, tai ollut tosi hyvä läppä.
Silloin kun Jorma-nimi oli eniten suosiossa, ei sillä vielä ollut sivumerkityksiä. Vanhempia ei voi syyttää muusta kuin kitsailusta kristallipallo-ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuollaisen nimiyhdistelmän omaavan ihmisen tuntenut. Rauha hänen sielulleen. En kyllä ymmärrä, mitä hänen vanhempansa ovat ajatelleet antaessaan tuon nimen. Eivät varmaan mitään, tai ollut tosi hyvä läppä.
Yrjö tulee kreikan kielestä Gregori eli suuri. Siitä ja pyhästä Gregoriuksesta on useita muunnoksia eri kielissä: Greorge, Grigori(us), Jori, Juri, Igor, Yrjö, Yrjänä... Siitä tulee engl. sana great. Eli The Great Britain on suuri liitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun Jorma-nimi oli eniten suosiossa, ei sillä vielä ollut sivumerkityksiä. Vanhempia ei voi syyttää muusta kuin kitsailusta kristallipallo-ostoksilla.
Jorma on ihan hyvä nim. Se tulee heprean sanasta/nimestä Jerome. Ylistää Jahvea eli Jumalaa.
Eivätköhän Annemarien vanhemmat tiedä minkä nimen ovat lapselleen antaneet, ja kuinka se lausutaan...
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tiedostaa, että osa nimistä on lähialueilla tai englanninkielisessä maailmassa vastakkaisen sukupuolen nimi.
Esim. Kari, Janne, Ana, Kim.
A-loppuiset nimet tulkitaan automaattisesti naisten nimeksi ja O-loppuiset miehen nimeksi. Lentolippu tai hotellihuone voi olla Mrs. Joonalle ja Mr. Ainolle.
Yritäpä tavata jossain indonesialaisen hotellin respassa aamuyöstä nimeä "Pirjo Hyytiäinen"...
Vierailija kirjoitti:
Joo, niitä Hannuja ja Anuja ei kannata välttämättä lähettää vaihtareiksi Ranskaan.
Ja Pascal voi pysyä Ranskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille teille, jotka perustelette "nimen voi vaihtaa sitten myöhemmin, jos ei miellytä".
Se annettu nimi jää kummittelemaan kaikkiin virkatodistuksiin ja muihin, vaikka sen vaihtaisi myöhemmin. Kun ihmisestä aikanaan aika jättää, niin tuossa virkatodistuksessa on jopa nuo vanhat nimet, myös entiset sukunimet. Eli jos haluat nimetä lapsesi Säihky Prinsessa Nuppuliinaksi, niin tuo nimi jää papereihin pysyvästi, vaikka lapsi muuttaisi myöhemmin nimensä Anna Mariaksi.
Että niin kamala nimi onkin voitu lain puittenissa ihmiselle antaa, että se jopa kuoleman jälkeen vainajaa kummittelee. Kaikkea sitä!
Anoppia oli aikoinaan kiusattu koulussa etunimestään. Senpä takia hänen kuoltuaan hautakiveen laitettiin lempinimi, josta hän piti.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin ysärin alkupuolella, itselläni kyseisenä aikana hyvinkin yleinen nimi, eli Jenni. Reilusti yli 15 vuotta meni hienosti, kukaan ei kyseenalaistanut nimen kirjoitusasua tai lausumista. Sitten erään koko ikäni lähipiiriin kuuluneen pariskunnan sukulainen sai lapsen ja hänet nimettiin Jennyksi. Siis niin, että y lausutaan yynä, eikä iinä. Sen jälkeen melkein kukaan ei enää kyseisellä pariskunnalla käydessä osannut lausua nimeäni oikein, varsinkin jos tämä melkein-kaima-lapsi perheineen oli paikalla. Valiteltiin vain, että kylläpäs on niin vaikea muistaa, että kuinkas sun nimi lausuttiinkaan, että ihan menee sekaisin kumpi on kumpi.
Eihän sitä lasta eikä hänen vanhempiaan voi nimen valinnasta syyttää, mutta ärsyttää, että sitten yhtäkkiä kukaan muu porukasta ei enää osannutkaan lausua mun nimeä, vaikka oli tunnettu todella pitkään.
Kuulostaa just siltä, että haluaisivat lausua sen Jennyn nimen Jenninä, mutta eivät kehtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassikko...
Annettiin tyttärelle nimeksi Anu ja meidän sukunimi on tyyliä Salminen. Tytär meni kouluun ja kaikki meni hyvin kunnes ensimmäisen luokan keväällä julkaistiin koulu lehti jossa oli kuva tyttären luokasta, suloiset lapset pulpeteissaan ja meidän tytär oikein eturivissä ja nimi lapussa ihan itse kirjoitettuna ANU S. Tapahtui 80-luvun lopulla.
tää on totta. Itse olin lapsena Anu K ja siitä kiitollinen. Nykyään Anu S ja ihan vapaa ehtoisesti koska halusin saman sukunimen kun lapsillani.
Siis mitä ihmettä? Sama nimi kuin lapsilla? Eikös lapset saa nimensä äidin mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Liika erikoisuuden tavoittelu. Tiedän yhden tytön jonka nimi on luokkaa Eedea Noomi Aksiina Dorothea, ja mietin vaan että mitenköhän paljon vaivaa noin överierikoisesta nimestä mahtaa olla.
Mulla on kolme nimeä ja se on ihan helevettiä kaikenlaisia kaavakkeita täytellessä, varsinkin nykyään netissä, ne ei ikinä kaikki mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. Akseli Gallen-Kallelan poika oli nimeltään Jorma.
40-50 -luvulla se annettiin 23 000 pojalle, joten eiköhän sen kaksoismerkitys ole tullut vasta myöhemmin. Minusta on typerää käyttää ihmisen nimeä kutsumanimenä jollekin muulle.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat harvinaisemman nimen, niin ainoa vaihtoehto ei ole keksiä uutta nimeä tai ottaa jotain todella harvinaista modernia nimeä.
Kalenteri on pullollaan nimiä, jotka eivät ole tällä hetkellä suosiossa. Itse bongailisin nyt 1930 ja 1940 lukujen suosittuja nimiä, jotka eivät ole vielä tulleetkaan muotiin.
Moni muukin bongailee, joten se nyt uniikki, vanha nimi on 10 vuoden kuluttua siellä kymmenen suosituimman nimen joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassikko...
Annettiin tyttärelle nimeksi Anu ja meidän sukunimi on tyyliä Salminen. Tytär meni kouluun ja kaikki meni hyvin kunnes ensimmäisen luokan keväällä julkaistiin koulu lehti jossa oli kuva tyttären luokasta, suloiset lapset pulpeteissaan ja meidän tytär oikein eturivissä ja nimi lapussa ihan itse kirjoitettuna ANU S. Tapahtui 80-luvun lopulla.
tää on totta. Itse olin lapsena Anu K ja siitä kiitollinen. Nykyään Anu S ja ihan vapaa ehtoisesti koska halusin saman sukunimen kun lapsillani.
Siis mitä ihmettä? Sama nimi kuin lapsilla? Eikös lapset saa nimensä äidin mukaan?
Sullako on äitisi sukunimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna ja Minna? Kauheita boomerinimiä!
30 vuoden päästä niitä on Aino, Aada, Sofia, Olivia ja muut kivat tusinanimet.
Höpö höpö. Boomerinimiä: Ritva, Tuula, Liisa, Riitta, Pirkko, Leena jne.
Kohta noi Ainot ja Oliviat on tusinanimiä. Niitä on tusinassa 13. Sitä tuolla varmaan tarkoitettiin.
eri
Ovat olleet tusinanimiä jo pitkään.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa nimi etukäteen ja selvitä, mitä se merkitsee. Olen muutamankin kerran törmännyt vannoutuneisiin ateistiperheisiin, jotka jaksavat kuuluttaa vihaavansa kaikkea kirkkoon liittyvää. Sitten lastensa nimet on todella raamatullisia, luokkaa Matteus ja Mirjam. Sitten jos asiaa heille ihmettelee, niin sanovat etteivät tienneet nimien merkitystä.
Minä olen ateisti ja annoin lapselleni nimeksi Luukas. Tiedän todella paljon uskonnoista, sen takia olenkin ateisti. Nimen annoin koska se on minusta kaunis.
Jeesuksesta et sitten tiedä mitään vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassikko...
Sullako on äitisi sukunimi?
Ei, kyllä mulla on ihan oma sukunimi.