Siis miten vaikeeta on osata yhdyssanoja?
Oikeesti, usein kun facebookkia selailen niin varsinkin n.20-vuotiaat naiset eivät handlaa niitä ollenkaan. Siinä sitten yrittävät luennoida älykkäitä ajatuksia mutta suomenkieli on niin perse edellä puuta että pakarat on verillä..
Ettekö ikinä tarkasta oikeinkirjoitusta kun koitatte olla vakuuttavia?
Kommentit (29)
Yhdyssanavirheitä löytyy paljon myös mammaikäisiltä. Ja sille, joka sanoi ettei niinku jaxa kirjottaa hei oikein ku tää on vaan niinku tämmönen epävirallinen palsta hei eikä mikään äidin kielen koe, jos ihminen osaa kirjoittaa niin ei siihen tarvitse erikseen kiinnittää huomiota kirjoitti sitten viestiä mammapalstalle tai työsähköpostia.
Minun on vaikeaa ottaa vakavasti ihmistä jonka teksti vilisee kielioppivirheitä. Typoja sattuu kaikille silloin tällöin, mutta kun yhdyssanat ovat miten sattuu eikä välimerkkejä osata käyttää niin kyllä ihmisestä saa tyhmän kuvan.
tästä aiheesta on puhuttu täällä ennenkin, kirjoitin silloin viestiketjuun vastaukseski että joillekin se vain on niin vaikeaa, kuten minulle. Monissa ketjusissa joihin olen ottanut kantaa ammattini puolesta, on ensin arvioitu oikeinkirjoitukseni ja sen jälkeen annettu tuomio etten ole korkeakouluun voinut päästä tällä kielitaidolla. Se on todella raskasta kun tuntuu aina kun kirjottaa että olisi tyhmä, kun ei vain oikeasti ymmärrä milloin ne sanat kuuluu yhteen, ei auta erilaiset säännöt joilla niitä voi testata. En oikeasti kuule ero sillä onko esimerkiski hunajapurkki yhdys sana (taitaa olla:D) ja tsetaamalla sen; hunajakin purkki hunajapurkkikin, en kuule eroa. minulla on paha lukihäiriö, en ymmärrä tai kuule sanoissa eroja, en tiedä kirjoitetaanko täällä täällä vai täälä, koska en vaan kuule sitä eroa. miksi se on joillekin niin hankalaa, sitä voi ihmetellä, mutta älkää aina tuomitko huonosti kirjoittavia ihmisiä automaattisesti tyhmiksi. minä esimerkiski pystyn derivoimaan päässäni, laskemaan useamman murtoluvun kertolaskuja päässäni ja muistamaan piin desimaalilukuja enemmän kun olisi tarve.. se että ihmiset kirjoittavat väärin varmasti harmittaa niitä keille virheet sattuvat silmään helposti, mutta ei se virheiden tekijästä tyhmää tee..
Niin kuin ja itse asiassa on muuten monilla kans aina väärin.
Itse en sinänsä välitä onko muilla kirjoitusvirheitä, vaikka kirjoitankin työkseni ja äikkä oli aina tietysti 10 ja kirjoitin laudaturin siitä yllättäen.
Tärkeintä on se, että voi ilmaista itseään, ja en esim. pidä lukihäiriöisten pilkkaamisesta.
Taitava provo. Juuri sopivasti virheitä aloituksessa.
Itsekkään en ole mikään suomen kielem taituri ja myös mulle sattuu varmasti virheitä mutta pakko sanoa että jotenkin se aina vähän hämmästyttää että miten jotkut kirjoittavat erikseen esim. Ruokatauko, suihkukaappi, vessajono yms.yms. Hyvin usein käytettäviä sanoja :-o
No ymmärrän et jos vakavissaan asiatekstiä kirjottaa niin ne yhdyssanat täytyy olla oikein. Mutta mua VITUTTAA näillä palstoilla ym. Pyörivät kielipoliisit jotka vikisee pikkuvirheistä. Täällä tai esim facebookissa on ihan sallittua kirjoittaa mitenkä tykkäät. Se on sitten lukijan ongelma ja tehtävä lukea, ymmärtää ja tulkita. Kielipoliiseilla taitaa olla vaikeuksis ymmärtää joitain ei-kieliopillisia ilmauksia tai luetunymmärtämisessä ovat hyvin rajoittautuneita jos pelkkä yhdyssanojen väärinkirjoitus estää ymmärtämästä pointtia. Pikkumaista. Ärsyttävää. No ehkä kaikkea ei kielipoliisin tyyliselle tyypille jaksa selittääkään.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 16:29"]Yhdyssanavirheitä löytyy paljon myös mammaikäisiltä. Ja sille, joka sanoi ettei niinku jaxa kirjottaa hei oikein ku tää on vaan niinku tämmönen epävirallinen palsta hei eikä mikään äidin kielen koe, jos ihminen osaa kirjoittaa niin ei siihen tarvitse erikseen kiinnittää huomiota kirjoitti sitten viestiä mammapalstalle tai työsähköpostia.
Minun on vaikeaa ottaa vakavasti ihmistä jonka teksti vilisee kielioppivirheitä. Typoja sattuu kaikille silloin tällöin, mutta kun yhdyssanat ovat miten sattuu eikä välimerkkejä osata käyttää niin kyllä ihmisestä saa tyhmän kuvan.
[/quote]
Pistä sinäkin pilkut paikoilleen, älä morkkaa muita.
Mietin joskus itsekin, että mikseivät aikuiset ihmiset osaa kirjoittaa :D
T. 14- v