Miksi näen toistuvasti unia, että olen lapsuudenkodissani?
Olen 50v ja muuttanut sieltä pois yli 30 vuotta sitte. Äitini muutti pois 5 vuotta sitten ja talossa on vuokralainen.
Näen usein unta, että olen talossa, puuhailen omiani, kutsun vieraita ja sitten tajuan, että mitä jos vuokralainen tuleekin kotiin??
Viime yönä pidin siellä synttärit ja seuraavana päivänä kävin siivoamassa ja sitten vuokralainen tuli kotiin. Sopersin jotain, että kävin tarkistassa, toimiiko joku laite ja luikin pakoon.
En ole koskaan nähnyt unia siitä talosta, jossa asuin exäni kanssa melkein 20 vuotta.
Kommentit (13)
Mä näen aika usein unta, että olen isovanhempieni talossa, joka on myyty jo melkein 20 vuotta sitten. Unissa on kuitenkin ihan nykyaika, eli olen aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Mä näen aika usein unta, että olen isovanhempieni talossa, joka on myyty jo melkein 20 vuotta sitten. Unissa on kuitenkin ihan nykyaika, eli olen aikuinen.
Minäkin elän unissa nykyaikaa, en lapsuutta.
Niin minäkin näen. Tai että olen koulussa, armeijassa, opiskelemassa, ekessa työpaikassa, Se on ihan normaalia.
Itse näen usein vastaavaa unta kuin ap, paikkana mummolani joka nykyään serkkuni omistuksessa.
Olen tai olemme koko perheeni unessa siellä ikään kuin lomailemassa ja juurikin samoin kuin ap. ykskaks tajuan että serkkuni ei tiedä että olemme siellä ja mitäs jos hän ykskaks tuleekin.
Todellisuudessa en siis ole käynyt talossa pariinkymmeneen vuoteen. Sitä ennen lapsena ja nuorena viettänyt siellä aikaa paljonkin.
Olen miettinyt myös mistä nämä unet itselläni kertovat.
Minä sekä minua muutaman vuoden nuorempi pikkusiskoni näemme molemmat todella usein unia, jotka sijoittuvat lapsuudenkotiimme.
Asuimme vanhassa omakotitalossa joka kieltämättä oli narisevine portaineen lapselle ja teinille hieman "kuumottava" paikka asua. Oli mukavaa asua omakotitalossa; oli oma piha, oma sauna jne, mutta silti tuntuu, että jotain ahdistavaa tunnetta se paikka aiheutti meissä molemmissa. Lisäksi sinä aikana kun asuimme siellä, tapahtui perheellemme paljon ikäviä ja raskaita asioita.
Usein unet jotka sijoittuvat tuohon taloon, ovat painajaisia tai vähintään ahdistavia ja epämiellyttäviä.
Toinen paikka joka toistuu unissani usein, on isovanhempieni entinen talo samalta seudulta. Sekin oli vanha talo jossa kuuli ties mitä erikoisia ääniä, hämyisä alakerta, nariseva ullakko jne. Siellä käydessäni ei koskaan tapahtunut mitään ikävää, tykkäsin kyllä käydä siellä ja koin oloni turvalliseksi. Jostain syystä silti tuo(kin) talo palaa uniini jatkuvasti.
Sielunvihollinen yrittää varasta sisäisen valosi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin näen unia mummulasta. Välillä näihin uniin on ihan kamala herätä, kun on niin kova ikävä...
Minäkin olen jumahtanut unissani lapsuudenmaisemiini Helsinkiin vaikka olen asunut jo kymmeniä vuosia muualla. En tiedä linkittyykö tämä jotenkin siihen, että lapsuuteeni liittyy traumoja, jotka ovat edelleen käsittelemättä. Jos sitä joskus pääsisi terapiaan niin ehkä selviäisi siirtyisivätkö unetkin uusiin maisemiin kun vanhat asiat saisi käytyä kunnolla läpi.
En ole ikinä nähnyt unta nykyisestä asunnostani jossa olen asunut 10 vuotta. Edellisistä asunnoista ehkä kerran. Mutta lapsuudenkodista näen usein unta ja kun unessa matkaan kotia kohti se on aina se lapsuudenkoti.
Jotkut ovat sitä mieltä, että unet muodostuvat sattumanvaraisesti muistin sisällöstä, mutta omien unieni perusteella olen taipuvainen ajattelemaan, että unessa tiedostamaton voi tarkoituksellisesti käsitellä jotain menneisyyden kokemusta.
Olen nähnyt unia, jotka sijoittuvat jopa varhaislapsuuden kotiini, josta muutimme pois ollessani 4. Olen niissä unissa ollut nuori aikuinen.
Silloin tällöin olen nähnyt unia, joissa olen salaa jonkun toisen kotona tämän ollessa poissa. Esim. kerran olin lapsuudenystäväni perheen omakotitalossa. En edes ollut juuri ajatellut tuota ystävää pariin vuosikymmeneen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Sun pitää mennä käymään siellä!
T. Stephen King
Talot heijastaa unessa omaa minuutta, jokin menneisyydessä persoonaan vaikuttanut joka koettaa saavuttaa tietoisuuden, unet yrittää ratkoa ongelmia.