Mikä tekee ruuasta salaatin?
Esim. merenherkkusalaatti ei välttämättä sisällä juuri/lainkaan kasviksia ja pastasalaatti voi olla myös lämmintä. Joku ruoka taas voi kulkea nimellä "kylmää pastaa mozzarellan ja tomaattien kanssa" tjsp, miksei se sitten ole pastasalaatti?
Mikä siis on syy että ovat salaatteja? Vai onko se vaan ihan vaan reseptin keksijän päätettävissä että hei, tämä on salaatti ja tämä ei?
Kommentit (11)
Minusta taas salaattiin ei kuulu mitään hiilaripitoista.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:36"]Minusta taas salaattiin ei kuulu mitään hiilaripitoista.
[/quote]
No entäs Caesar-salaatin krutongit?
Aivan mahdoton määritellä. Samoin kuin se, missä kulkee keiton ja muhennoksen ero, eli paljonko lientä pitää/saa olla. Entä mikä tekee paistoksesta tai gratiinista laatikon?
Jos siinä on yksi suolakurkkuviipale niin se on salaattia. Esimerkiksi pyttipannusalaatti.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:04"]
Jos siinä on yksi suolakurkkuviipale niin se on salaattia. Esimerkiksi pyttipannusalaatti.
[/quote]
niinku seljanka on toiselta nimeltään kalakeittosalaatti ja stroganof on nautakastikesalaatti?
Just niin sen täytyy mennä.
Toinen pohdittava asia on, voiko pihvi olla muuta kuin naudanlihaa. Sitä kun sana beef tarkoittaa.
Samaa miettinyt joskus. Kyllä se taitaa niin mennä että reseptinieksijän päätettävissä. Liukuva raja.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:12"]
Just niin sen täytyy mennä.
Toinen pohdittava asia on, voiko pihvi olla muuta kuin naudanlihaa. Sitä kun sana beef tarkoittaa.
[/quote]
Beef tosiaan tarkoittaa naudanlihaa, mutta pihviä se ei tarkoita. Pihvi on englanniksi steak.
Minä ajattelen että se että se on kylmää ja siinä on ainakin jotain raakoja kasviksia. Kyllä minä sanoisin pastasalaatiksi ehdottomasti sellaista että on kylmää pastaa mozzarellan ja tomaattien kanssa. Itse asiassa varsin perus-pastasalaatti tuollainen onkin.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 11:12"]Just niin sen täytyy mennä.
[/quote] Patty tai steak, mites olis?
Mä määrittelisin että salaatin, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (esim. lämmin perunasalaatti), pitäisi olla pääsääntöisesti kylmää ja sen ainesten pitäisi sisältää jotakin kasvista, hedelmää tai ylipäänsä jotakin ns. vihreäksi laskettavaa, jonka ei ole pakko olla nimenomaan joku salaattilajike.