Jos wilmaan ilmoittaa lapsen sairastumisesta tuon "ilmoita poissaolosta" toiminnon kautta niin pystyykö huoltaja
itse jälkeenpäin mistään varmistamaan että ilmoitus on mennyt perille? Ainakaan en löytänyt mitään ja näyttää että järjestelmäkin antaisi ilmoittaa saman päivän poissaolon vaikka kuinka monta kertaa.
Lapsen opettaja merkkaa poissaolot tuntimerkintöihin joskus vasta viikonkin viiveellä joten sitäkään ei pysty tarkistamaan. Eikä paljon viesteihinkään vastaile.
Kommentit (19)
No kunhan sinne ei tule selvitettäviä poissaoloja samalla ajankohdalle, mitä väliä? Muutaman kerran olen tehnyt tuon ilmoituksen ja silti noita poissaoloselvityksiä on pyydetty, sitten olen vaan viestillä todennut, että opetelkaa käyttämään sitä järjestelmää, jonka te olette meille käyttöön pakottaneet.
otan kuvan, se todistaa viimeistään
Se on mennyt perille silloin, kun et voi lähettää uutta poissaoloa.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan vaan viestin, et lapsi poissa. Opettaja ei kerran ollu lukenu ja se oli sen ongelma.
Meillä opettaja haluaa että tuon ilmoitustoiminnon kautta laitetaan poissaolot. En tiedä johtuneeko siitä kun on niin nuiva muutenkin viesteihin vastaamaan niin ajattelee ettei tuota kautta kukaan edes odota vastausta.
En löytäny mistään kohtaa menikö perille eikä poissaolo koskaan tullut vilmaan näkyviin. Opettajasta ei kuulunu mitään ni kai se jossain sitten näkyy edes opettajalle.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no ilmeisesti minulla ei sitten mene perille koska kolme kertaa antoi lähettää uuden poissaolon, sen jälkeen sitten en enää yrittänyt, varmaan olisi antanut mennä vielä lisääkin.
Vierailija kirjoitti:
En löytäny mistään kohtaa menikö perille eikä poissaolo koskaan tullut vilmaan näkyviin. Opettajasta ei kuulunu mitään ni kai se jossain sitten näkyy edes opettajalle.
Sama juttu, ärsyttävä toiminto, olisi mukavampi laittaa ihan viestillä mutta kun opettaja haluaa että tuota käytetään.
Onko joku laittanut tuolla toiminnolla ja poissaolo näkynyt myöhemmin normaalisti selvitettynä tuntimerkinnöissä? Vai jääkö aina jos tuota käyttää niin koko poissaolo tulematta tuntimerkintöihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku laittanut tuolla toiminnolla ja poissaolo näkynyt myöhemmin normaalisti selvitettynä tuntimerkinnöissä? Vai jääkö aina jos tuota käyttää niin koko poissaolo tulematta tuntimerkintöihin.
Ei tule sinne automaattisesti, opettajan pitää itse merkitä tunnit poissaoloksi.
Vierailija kirjoitti:
Mihin asiaa pitää todistaa? Alakoulussa käytettiin tuota ilmoitusmenetelmää, nyt yläkoulussa toivoivat lv:lle laitettavan viestiä. Kumpikaan ei ole minusta ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule sinne automaattisesti, opettajan pitää itse merkitä tunnit poissaoloksi.
Onko opettajilla yleinenkin käytäntö että jos on ilmoitettu tuota kautta niin eivät sitten merkitse niitä tuntimerkintöihin? Vai onko tuolla vielä erikseen opettajalle joku oma tuntimerkintä-systeemi joka ei näy vanhemmille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, ärsyttävä toiminto, olisi mukavampi laittaa ihan viestillä mutta kun opettaja haluaa että tuota käytetään.
Wilman kautta poissaolotieto menee kaikille opettajille, jonka tunneilta lapsi on pois.
Minä otan aina kuvan nopesti kun olen poissaoloilmoituksen tehnyt. Se "viesti lähetetty" vilahtaa ruudulla. Lapsen nykyinen opettaja kuittaa poissaolot heti aamulla, joten silloin wilmaan ilmestyy vihreä merkintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin asiaa pitää todistaa? Alakoulussa käytettiin tuota ilmoitusmenetelmää, nyt yläkoulussa toivoivat lv:lle laitettavan viestiä. Kumpikaan ei ole minusta ongelma.
Eri vastaaja tässä. Minä otan kuvan itselleni, koska olen kiireinen enkä välttämättä muista, olenko tehnyt poissaoloilmoituksen. Siinä kun on se klo 12 rajana, niin joskus olen yrittänyt ruokatauolla esim. 11.30 laittaa poissaolomerkintää seuraavalle päivälle. Sehän ei onnistu. Sitten olen illalla ollut ihmeissäni, että ilmoitinko vai enkö.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Kyllä se tallentuu, vaikka antaisi tehdä uudenkin ilmoituksen.
En ymmärtänyt koko keskustelua. Kun ilmoittaa lapsensa poissaolleeksi, niin voihan sen tarkistaa siitä, että kun aamun ensimmäinen oppilasta opettava opettaja merkitsee poissaolot, myöhästymiset sun muut, niin oman lapsen kohdalla näkyy jo sen tunnin poissaolo selvitettynä, eikä punaisella. Joskus voi toki käydä niin, että kukaan ei merkkaa mitään, sillä jos luokassa on sijainen, ei hänellä tietenkään ole pääsyä wilmaan.
Alakoulussa voi varmaan lähettää opettajalle viestinkin, mutta yläkoulussa sellainen ei kannata, sillä opettajia on paljon päivän aikana, ja aineenopettaja harvoin varmaan päivän aikana ehtii mitään viestejä lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko opettajilla yleinenkin käytäntö että jos on ilmoitettu tuota kautta niin eivät sitten merkitse niitä tuntimerkintöihin? Vai onko tuolla vielä erikseen opettajalle joku oma tuntimerkintä-systeemi joka ei näy vanhemmille?
Eri kouluilla on eri käytännöt. Ei ole olemassa yleispätevää ohjetta, miten poissaolot merkitään. Jos jää vaivaamaan, on viisainta kysyä vaikkapa oman koulun apulaisrehtorilta tai rehtorilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Kyllä se tallentuu, vaikka antaisi tehdä uudenkin ilmoituksen.
Näin, sen voi tehdä ainakin kolme kertaa, varmaan useamminkin. Se ilmoitus, että viesti on lähetetty näkyy vain muutaman sekunnin ja viesti jää äkkiä huomioimatta, jos puuhaa muuta samalla.
Luotan kuitenkin siihen, että ilmoitus on mennyt. Kerran joltakin opettajalta tuli poissaolovuesti, mutta laitoin takaisin viestin, että olen laittanut ohjelman kautta poissaolon ja en viitsi enää laittaa muita viestejä, koska se saa luvan riittää. On riittänyt, opettajilla on usein omiakin lapsia ja he tietävät kyllä ongelman.
Otan aina kaikista nettitallennuksista kuvan kännykkään. Oli se sitten lapsen opintotukianomus tai rokotusbuukkaus tai wilmamerkintä tai -viesti tai mikä tahansa.
Ei tarvitse sitten kinata onko tehty vai ei.
Mä laitan vaan viestin, et lapsi poissa. Opettaja ei kerran ollu lukenu ja se oli sen ongelma.