Kokemuksia kasvissyönnistä tai veganismista?
Kommentit (19)
Mulla sama projekti päällä. Olen viimeinkin pystynyt laihtumaan nyt viitisen kiloa suht helposti. Iho on selvästi parempi. Olo on hyvä. Maitotuotteiden lopettamisen jälkeen kammottava paksu valkoinen peite kielestä on ruvennut katoamaan pikku hiljaa vaikka yritin pitkään harjata sitä pois ilman tulosta. Sitten en enää jaksanut, mutta nyt se näköjään lähtee itsestään. MUTTA. Ei tämä ongelmatonta ole. Pierettä, pitäisi jaksaa hitaammin lisätä papuja jne. Kun suolisto on ollut pitempään huonossa kunnossa, niin voi olla että tää on sille liikaa. Kaikki olis mainioimmin mutta suoli on ärtynyt edelleen. Ja tiedostan myös että on paljon ravintoaineita joiden kanssa saa tehdä töitä. B12 tulee purkista ja D-vitamiini. Mutta jodidi, b2, omega 3...
Mä olen ollut lakto-ovovege 16 vuotta. Veganismia olen yrittänyt pari kertaa, mutta mahani kestää huonosti palkokasveja joten proteiininsaanti ei toimi ilman maitoa ja munia. Ei ole koskaan ollut ylipainoa, en sairastele edes flunssia koskaan ja ihmiset usein kommentoi miten nuorelta näytän. Jotain siis teen oikein.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama projekti päällä. Olen viimeinkin pystynyt laihtumaan nyt viitisen kiloa suht helposti. Iho on selvästi parempi. Olo on hyvä. Maitotuotteiden lopettamisen jälkeen kammottava paksu valkoinen peite kielestä on ruvennut katoamaan pikku hiljaa vaikka yritin pitkään harjata sitä pois ilman tulosta. Sitten en enää jaksanut, mutta nyt se näköjään lähtee itsestään. MUTTA. Ei tämä ongelmatonta ole. Pierettä, pitäisi jaksaa hitaammin lisätä papuja jne. Kun suolisto on ollut pitempään huonossa kunnossa, niin voi olla että tää on sille liikaa. Kaikki olis mainioimmin mutta suoli on ärtynyt edelleen. Ja tiedostan myös että on paljon ravintoaineita joiden kanssa saa tehdä töitä. B12 tulee purkista ja D-vitamiini. Mutta jodidi, b2, omega 3...
merileväuutetta= paljon mm. jodia.
on myös vegaanisia dha kapseleita.
Jouduin joskus käymään jopa lääkärissä, kun kärsin niin ikävistä vatsavaivoista vähän kokoajan. Syytä ei löytynyt, ohjeistettiin jäädä kuulostelemaan mitkä ruoka-aineet vaivaa pahentavat. Jätin lihansyönnin vuonna 2014, sen jälkeen en ole kärsinyt päivääkään vatsakivuista.
Lihansyöntiä en tosin koskaan edes arvannut mahavaivojen syyksi, jätin lihan silkasta halusta olla tukematta eläimiin kohdistuvaa loputonta vääryyttä. Ihan hyvänä kylkiäisenä sitten tuo oman fyysisen voinnin paraneminen.
En ole laihtunut, mutta en ole lihonutkaan. Olen aina ollut hoikka, arvioin kasvissyönnin kuitenkin myötävaikuttavan siihen, ettei kiloja ole kertynyt myöskään nyt 30+ iässä.
Vierailija kirjoitti:
Ilokseeni huomasin tänään että vegaamuaeen juustoon on lisätty jodidia ja b2:ta. Ei kannata ryhtyä vegaaniksi jos ei selvitä näitä. Sen voin kyllä jo sanoa että laihduttaminen ON vegaanisella helppoa. Suuri määrä kuitua vaikuttaa elimistön olotilaan PALJON. Vaikka on nälkä, se on helppoa jättää huomiotta. Ihan toisella lailla kuin ennen sekaruokaa syödessä. Nyt olen jopa jättänyt syömättä koska ei jaksata laittaa ruokaa. Kun se syöminen ei tunnu mitenkään pakottavalta tarpeelta silloinkaan kun tiedostaa että on nälkä. Kun olin ollut jonkun aikaa lähes vegaani, jätin lisätyn sokerinkin pois. Se oli käsittämättömän helppoa. Kun saisin vielä vatsan kuntoon ja varmuuden siitä että saan kaiken tarvittavan, niin en katsoi takas. Sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
merileväuutetta= paljon mm. jodia.
on myös vegaanisia dha kapseleita.
Olen ymmärtänyt että merilevän kanssa, on ollut ongelmia. On vaikea hallita sen sisältämää jodin määrää tms.
Veganismia takana viisi vuotta ja olen tehnyt paljon positiivisia havaintoja kehossani. Iho on nykyään aina hyväkuntoinen, ennen kärsin rasvoittuvasta ihosta ja finneistä. Paino pysyy helpolla kurissa ja saa syödä toosi paljon, mikä on kiva kaltaiselleni syömärille. Suolisto on pysynyt kunnossa ja sellainen "tukkoisuus" on kadonnut täysin.
Muutin ruokavaliotani pikkuhiljaa ennen totaalista veganismia. Juustoista luopuminen oli vaikeaa ja niitä pidinkin pitkään ruokavaliossani. Nyt kun olen muutaman kerran maistanut juustoa, se maistuu mielestäni todella vastenmieliseltä. Ajatuskin lihan maistamisesta etoo. Jotenkin jännä, että ensin elää liki 30 vuotta sekäsyöjänä ja sen jälkeen sopeutuu näin nopeasti totaalisen kasvisyöntiin ihan niinkin pitkälle, että entinen ruokavalio ällöttää.
En sano, että kaikkien pitäisi alkaa vegaaneiksi, mutta rehellisesti olen sitä mieltä, että meidän kehoja ei ole tehty kuluttamaan eläimiä eri muodossa näin paljon kuin nykyään länsimaissa kulutetaan. Eläintenoikeudet, ilmasto jne. viis, vaan ihan maalaisjärjellä ajatellen.
Mitä jos lopetat ap tyhmien kyselemisen ja kokeilet. Jos asia kiinnosta niin senkun vain alat vegaaniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilokseeni huomasin tänään että vegaamuaeen juustoon on lisätty jodidia ja b2:ta. Ei kannata ryhtyä vegaaniksi jos ei selvitä näitä. Sen voin kyllä jo sanoa että laihduttaminen ON vegaanisella helppoa. Suuri määrä kuitua vaikuttaa elimistön olotilaan PALJON. Vaikka on nälkä, se on helppoa jättää huomiotta. Ihan toisella lailla kuin ennen sekaruokaa syödessä. Nyt olen jopa jättänyt syömättä koska ei jaksata laittaa ruokaa. Kun se syöminen ei tunnu mitenkään pakottavalta tarpeelta silloinkaan kun tiedostaa että on nälkä. Kun olin ollut jonkun aikaa lähes vegaani, jätin lisätyn sokerinkin pois. Se oli käsittämättömän helppoa. Kun saisin vielä vatsan kuntoon ja varmuuden siitä että saan kaiken tarvittavan, niin en katsoi takas. Sama.
Tätä en olekaan tajunnut, mutta kun se tuossa avasit, niin noinhan se juuri on. Nälkä ei tule samalla tavalla kuin sekasyöjänä. Silloin nälkä oli sellainen kiljuva, lähes fyysistä pahaaoloa tuottava pakottava tarve. Nyt vegaanina nälkä ei tosiaankaan tunnu sellaiselta pakottavalta tarpeelta. Jossain kohtaa huomaa, että on nälkä ja pitäisi alkaa laittamaan ruokaa, sitten neljän tunnin päästä huomaa, ettei ole vieläkään aloittanut sitä ruoan laittoa :D
Olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta. Ei kai se liha ole mitenkään lihottavaa, joten en minä ainakaan kasvisruokavaliolla ole laihtunut. En osaa verrata entiseen, kun lihan syönnistä on niin kauan,
Joskus teininä olin kasvissyöjä eli lakto-ovovegetaristi. No niistä ajoista en paljoa muista. Nyt ihan aikuisena päätin kokeilla ihan täysvegaanina oloa, siis ihan hc vegaaniutta. Tutkin joka tuotteen ja scannailin kaupassa niitä viivakoodeja.
Huvikseni siis kokeilin juuri sen takia kun ympärilläni oli niin paljon vegaaneja ja kaikki muuttuu suorastaan ihmeelliseksi kun noudatat vegaanista ruokavaliota, näin mulle sanottiin.
No itselläni ei tapahtunut mitään. Paino ei tippunut, vaikka esim sekasyöjänä söin juustoa valtavia määriä. En ollut pirteämpi tai kokenut itseäni terveemmäksi. Krapulapizza maistui pjaskalta ilman juustoa. Vegaani hampparit oli niin kuraa, että vieläkin ne oksettaa. Karkkivalikoima oli todella ankea, vain niitä samoja vegaani namuja. Puoli vuotta jaksoin.
Sen jälkeen päätin olla "pelkkä" kasvissyöjä. Se eka pizza juustolla (vaikka kasvisversio olikin) maistui taivaalliselta, niinkuin se oltermanni leivänpäällä. Puoli vuotta jaksoin tätä ja kesälomalla maistui taas makkara ja kanavartaat.
Lopputuloksena tosiaan ei tapahtunut mitään. Eikä tapahdu vieläkään vaikka kaikkea taas syön. Ja varsinaisesti en edes pidä lihastakaan, ainakaan punaisesta, mutta juustoja rakastan. Ja pidän myös kasviksista, mutta ne korvikkeet ja soijatuotteet oli ihan hirveitä.
No tulipa sekin testattua.
Hammaslääkärini sanoi että purentaongelmat ovat hyvin yleisiä kasvissyöjillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en olekaan tajunnut, mutta kun se tuossa avasit, niin noinhan se juuri on. Nälkä ei tule samalla tavalla kuin sekasyöjänä. Silloin nälkä oli sellainen kiljuva, lähes fyysistä pahaaoloa tuottava pakottava tarve. Nyt vegaanina nälkä ei tosiaankaan tunnu sellaiselta pakottavalta tarpeelta. Jossain kohtaa huomaa, että on nälkä ja pitäisi alkaa laittamaan ruokaa, sitten neljän tunnin päästä huomaa, ettei ole vieläkään aloittanut sitä ruoan laittoa :D
Just näin. Oli yllätys miten iso ero tässä on. Olen pähkäillyt että syyn on pakko löytyä kuidun määrästä. Ja toisaalta lienee mahdollista syödä vegaanisti myös niin että efekti jää kokematta. Teen lähes kaikki ruoat itse enkä syö paljoakaan prosessoitua ruokaa. Sipsikaljavegaanina ei välttämättä saa yhtä paljon kuitua? Ja ihmisten elimistöt on myös erilaisia. Mikä toimii yhdelle ei toimi toiselle.
25 vuotta kasvissyöjänä ilman lihaa ja kalaa. Nykyään syön vegaanipainotteisesti, mutta vähissä määrin maitotuotteita ja silloin tällöin voin syödä esim.pullan, jossa kananmunaa. Itsellä syyt kasvissyöntiin ovat eettiset, joten terveydelliset hyödyt ovat sinänsä toissijaisia. Yli 40-vuotiaana ei ainakaan vielä ole mitään lääkityksiä ja flunssaa on harvoin jos koskaan.
Siitä vaan kokeilemaan, jos vegeily kiinnostaa. Aloittaa voi vaikka yhdestä kasvisruokapäivästä viikossa tai tehdä kasvisruokia silloin tällöin. Tai sitten voit tarttua suoraan vegaanihaasteeseen ja syödä kuukauden vegaanista. Mikä nyt itselle sattuu passaamaan.
Minä vain lihon ja herkuttelen, en tosin makkaralla, vaan olen sipsikaljavegaani. Vöneriä, ranskiksia ja vegaanimajoneesia kuluu. Kyllähän vegaanisen ruokavalion voi koostaa kevyesti, terveellisesti ja täysipainoisesti ja se on mielestäni yhtä helppoa/vaikeaa kuin täysipainoisen sekaruokavalionkin koostaminen. Tasapainoisesta sekaruokavaliosta onkin helppo ruveta hyvinvoivaksi vegaaniksi, sen kun etsii vanhoihin resepteihin korvaavat vegetuotteet. Mutta jos perus ravitsemus on valmiiksi retuperällä, ei vegaanius ole mikään ihmeparannus siihen.
Kasvissyönti on ihan ok mutta vegaanius on enempi elintasohifistelyä.
Ryhdyin vegaaniksi 1995. Silloin ei ollut näitä nykyisiä lihankorvikkeita, eikä sellaisia haluttu käyttääkään, vaan proteiinia haettiin ihan normaalista palkokasveista, pähkinöistä ja sen sellaisesta. Tofua käytettiin joskus. Tältä pohjalta en vieläkään osaa käyttää näitä härkiksiä ja kauriksia.
Laihduin vegaaninksi ryhtyessäni noin reilun kymmenkunta kiloa noin kolmessa kuukaudessa - olin sitä ennen normaalipainossa, sitten sen ali. siinä vaiheessa laihtuminen hidastui, muttei lakannut. Noin vuoden päästä otin ruokavalioon mukaan joitain maitotuotteita, sen jälkeen lakkasin laihtumasta.
Mitään muita ihmeellisiä vaikutuksia ei ollut. Mitään vatsa- tai suolistoäongelmia minulle ei tullut missään vaiheessa. Ei myöskään mitään "parempaa oloa", eikä huonompaakaan - mutta olossani ei alunperinkään ollut mitään vikaa, joten en sellaista vaikutusta hakenutkaan.
Proteiinin saanti ei oikeasti ole mikäään ongelma, eikä juuri muutkaan ravintoaineet - kunhan lukee muutaman kunnon kasvisruokaoppaan, ja tarkoitan nyt ravintotieteellisiä oppaita, en mitään hörhöilyä. Länsimaissa syödään muutenkin ihan liikaa proteiinia. B12 on ainoa vitamiini, mitä vegaaniruokavaliosta ei saa ja sekään ei ole ongelma jos käytää maitotuotteita tai satunnaisesti kananmunaa.
Olen tätä miettinyt, että luopuisi lihan syönnistä.
Laihtuuko, onko parempi olo?
t.ap