Onko muilla teinejä, jotka käy koulussa ja harrastuksissa, mutta ei muuten missään?
Ei siis iltaisin ikinä mene mihinkään kavereiden kanssa, vaan on aina kotona. Outoa, kun kuopus on tällainen vaikka muut sisarukset ovat kyllä pyörineet kylillä tuon ikäisenä. Hyvähän se on kun ei tarvitse huolehtia, mutta jääköhän tuo jostain paitsi.
Kommentit (12)
Meillä on kaksi lasta. Molemmat viettävät vapaa-aikansa mieluiten netissä. Toinen tapaa kavereitaan silloin tällöin. Käyvät syömässä, leffassa tai soittelemassa. Tämä ei kuitenkaan ole mitään viikottaista.
Toinen ei nykyään koskaan näe kavereitaan livenä koulun ja harrastusten ulkopuolella. Paras kaveri harrastaa niin aktiivisesti, että hänellä ei ole koskaan aikaa kavereille. Toinen hyvä kaveri muutti. Muut entiset kaverit pyörivät nykyään sellaisissa porukoissa, ettei meidän tyttöä kiinnosta ja hyvä niin.
Oikein hyvinvoivilta nuorilta tuntuvat.
Meillä oli kaksi poikaa just tuollaisia.
Kävivät koulussa ja palloiluharkoissa. Ei missään muualla.
Kunnes sitten lukiossa alkoi eka vuoden jälkeen sosiaalinen elämä, erityisesti vanhojen tanssien jälkeen. Kaverit oli silloin jo täysi-ikäisiä ja saivat ostaa kaljaa. Mökkibileitä, abivuonna baariin. Nuoremmalla pojalla alkoi lukion käynti sitten tökkiä koska yöelämä kiinnosti turhan paljon ja yo-paperit oli alakanttiin koulumenestykseen nähden.
Molemmat nyt kuitenkin yliopistoissa eri puolilla maata, että odota vain.
Joo, mulla on tällainen 17v. Tosin tänä syksynä on alkanut liikkua vähän enemmän, kun vaihtoi joukkuetta ja sai uusia kavereita. Mutta aika vähän edelleenkin, kun on kuitenkin suurimman osan vuorokaudesta poissa kotoa: joko lukiossa tai treeneissä tai siirtymässä paikasta toiseen.
Meillä on myös kotona viihtyvää sorttia oleva teini. Käy koulussa, treeneissä ja lopun aikaa piirtelee ja lukee kotona.
Asiaa on tutkittukin, ja nuoret viihtyvät paremmin kotona nykyään kuin parikymmentä vuotta sitten. Syystä että vanhemmat ovat kiinnostuneempia nuorten elämästä, saattavat seurata vaikka samoja sarjoja ja kuunnella samoja bändejä kuin teini-ikäiset lapsensa.
Oon myös aatellut itse että koulupäivät on aika raskaita kun tunneilla on aikamoinen mölinä. Ihan senkin takia voi teini haluta olla illat rauhassa kotona.
Meiltä löytyy tällainen teini. On aina ollut kavereiden kanssa iltaisin varsin vähän, kun kaikilla on ollut harrastuksia mutta yläasteelle mentyä ei enää käy kavereiden kanssa oikeastaan lainkaan. Netissä pelaa mutta ei tahdo nähdä livenä, kun meno on sellaista uhoilua ja kännäilyä, mopojen virittelyä ja uhkarohkeita temppuja.
Olen hänestä kyllä ylpeä. Pärjää koulussa kivasti (numerot kaseja ja ysejä ja kymppejä), on urheilullinen ja suunnittelee uraa koodaamiseen liittyen.
Minulla. Olen kasvattanut lapseni sellaisiksi. Ympäriinsä hengaamalla joutuu vain huonoille teille. Haluan esimerkiksi, että lapseni ovat täysin päihteettömiä myös teineinä. Kunnon teini ON kotona.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on myös kotona viihtyvää sorttia oleva teini. Käy koulussa, treeneissä ja lopun aikaa piirtelee ja lukee kotona.
Asiaa on tutkittukin, ja nuoret viihtyvät paremmin kotona nykyään kuin parikymmentä vuotta sitten. Syystä että vanhemmat ovat kiinnostuneempia nuorten elämästä, saattavat seurata vaikka samoja sarjoja ja kuunnella samoja bändejä kuin teini-ikäiset lapsensa..
Kyllä suurempi syy on some. Siellä ne kaikki teinit on, eikä niinkään juttelemassa vanhemmilleen.
Taitaa suurin osa nuorista olla tuollaisia nykyään. Sosiaaliset suhteet hoidetaan ruudun kautta omassa huoneessa.
Korona-aikaan aika monella on tuollaisia teinejä.
Meillä on tällainen teini, sillä erotuksella ettei hän käy harrastuksissakaan. Pelaa tietokoneella, laittelee mopoa, käy ajelemassa, mutta ei kokoonnu mihinkään mopoporukoihin.
Jo vuosia sitten alkoivat kavereiden kanssa pelaamaan yhdessä online pelejä, eivät halunneet mennä toistensa koteihin pelaamaan kun sitten joutuisi vierestä katsomaan kun kaveri pelaa ja odottamaan omaa vuoroa. Mielummin pelaavat yhtä aikaa, jokainen omassa kodissaan.
Hyvä kun ei tarvitse olla huolissaan missä on ja koska tulee tai missä porukoissa pyörii. Ei kaikkien tarvi jonneilla pitkin kyliä.
Toiset vaan tykkää olla kotona, itse olin myös tuollainen enkä kokenut jääväni mistään paitsi. Tai en tiedä, mistä olen jäänyt paitsi.