Miten suhtaudut ulkosuomalaiseen?
Onko sinulla ystävä/sukulainen muuttanut ulkomaille? Mitä ja minkälaisia kuulumisia haluat kuulla heiltä? Kaikki yhteydenpitokeinot ajateltuna. (puhelut, kirjeet, skype, face...)
Mikä ärsyttää ja mikä on mielenkiintoista?
Kommentit (8)
Ulkosuomalaisia on paljon enemmin kuin kantasuomalaisia. Tämä väite perustuu siihen että vuosien saatossa Suomesta on muuttanut niin valtava määrä väkeä että niillä ihmisillä voisi perustaa parikin uutta valtiota.
Ulkosuomaliset ovat unohtaneet miksi lähtivät Suomesta ja haikailevat jotain 30 vuotta vanhaa Suomea aitan polulla astelevine emäntineen ja kauniine järvimaisemineen sekä rehellisyyttä ja ahkeruutta jotka muistavat kuuluvan suomalaiseen luonteeseen. Kaikki nämä ovat menneet eivätkä palaa.
He lukevat lehdestä hienosta järjestelmästämme jossa on ilmainen terveydenhuolto kaikille ja huippu koulutus. Totuus on toinen mutta ei mene perille.
Ei minua juuri liikuta. Yhteydenpito jää kyllä siinä kohtaa. Toki yritetään ja suunnitellaan että juu pidetään yhteyttä mutta se vain jää. Ei mikään ärsytä, ei mikään kiinnosta. Välimatka tekee välinpitämättömäksi lopulta.
Itseäni ahdistaa ja mietityttää, että mitä kehtaa kertoa omasta arjesta. Ympäristö poikkeaa radikaalisti entisestä suomalaisesta elämästämme, mutta se normi arki on ihan samaa vanhaa. Sama p.... eri paketissa, mutta kuvia ei ilkeä laittaa. Tuttava hehkuttaa Espanjan turistirantoja viikon lomaltaan. Laita siihen sitten kuva arjesta, lapset valtameren aalloissa koulun jälkeen. Meille luksusta olisi lumi ja lapin maisemat. Ikävä ei ahdista ja vuosien kuluessa olemme sopeutuneet tänne. Arki on arki, oli lunta tai hiekkaa. Suomesta vain kuuluu joko vähättelyä ja sitten yli-ihannointia, vaikka ihan tavallista arkea elelemme.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 07:38"]
Turhien kysely niissä ärsyttää.
[/quote]
Itse vasta tänne muuttaneena ulkosuomalaisena kysyn, että mitä turhia me kyselemme? Uutiset Suomesta tuli joka päivä, samoin säätiedotukset. Enemmän täältä päin tuli sepustuksia säästä ja muusta turhasta. Tiedonjano koski ystävien ja sukulaisten vointia yms henkilökohtaista.
Mä olen itse ulkosuomalainen ja mua lähinnä ärsyttää välillä Suomessa asuvien sukulaisten ihmettelyt "Ai onks sielläkin joulu?" "Mitä? Eikö siellä juhlita juhannusta?!" En tiedä sitten mikä minussa ärsyttää muita, vaikea sanoa.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 09:25"]
Itseäni ahdistaa ja mietityttää, että mitä kehtaa kertoa omasta arjesta. Ympäristö poikkeaa radikaalisti entisestä suomalaisesta elämästämme, mutta se normi arki on ihan samaa vanhaa. Sama p.... eri paketissa, mutta kuvia ei ilkeä laittaa. Tuttava hehkuttaa Espanjan turistirantoja viikon lomaltaan. Laita siihen sitten kuva arjesta, lapset valtameren aalloissa koulun jälkeen. Meille luksusta olisi lumi ja lapin maisemat. Ikävä ei ahdista ja vuosien kuluessa olemme sopeutuneet tänne. Arki on arki, oli lunta tai hiekkaa. Suomesta vain kuuluu joko vähättelyä ja sitten yli-ihannointia, vaikka ihan tavallista arkea elelemme.
[/quote]
Mä aina sanon, että maito on maitoa, se on vaan erilaisessa purkissa., koska arki on arkea, ihan sama missä maassa sä sitä elät.
itse kaipaan myös talvea ja lunta. Lapset eivät ole koskaan luistelleet eivätkä hiihtäneet.
Itseäni ärsyttää huomattavasti se, että eräs ulkosuomalainen tuttavani aina Suomessa ollessaan haukkui Suomea. Nyt jenkeissä ollessaan vaan kirjoittelee, ettei jenkeissä mikään toimi ja tämäkin on niin paljon paremmin Suomessa (minkä kyllä saatan hyvin uskoa).
Minusta on myös jokseenkin kyseenalaista, että ulkosuomalaiset saavat äänestää Suomen vaaleissa. Eiväthän he voi olla kovinkaan perillä Suomen yhteiskunnallisista asioista. Ja jos lähtee pois, niin ei pitäisi enää olla oikeutta vaikuttaa kotimaan vaaleissa.
Turhien kysely niissä ärsyttää.