Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kieli- ihmiset, miksi sanotaan Suomessa, Saksassa- mutta toisaalta Venäjällä?

Vierailija
29.10.2021 |

Osaako kukaan kertoa syytä tähän miksi muoto ei ole Venäjässä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana venjä ei ole kovin tunnettu sillä nimellä ulkomailla . Roos , rossija. Ruski . Ryysyranta. Neukku. CCCP. Roos on Libyan nimi myös. Venäjästä. Venäjässä. Valkoisia arabeja tataareja .

Vierailija
2/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla - Espoossa

Vaikka ihan sama rakenne näillä nimillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olla verbi.

Vierailija
4/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomen kielessä paikannimet eivät taivu kaikki samalla kaavalla. 

Vierailija
5/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata. Itse olen aina ihmetellyt esim. Suomi-suomalainen vs. Japani-japanilainen. Johtuuko tavujen määrästä?

Vierailija
6/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyproksella - saarella

Kyproksessa - valtiossa (poliittisesti jne).

Joitain suuntaviivoja on, mutta kaikkeen ei ole kieliopillista syytä, ovat vain vakiintuneita tapoja sanoa.

Venäjällä - Venäjän maalla, kuvaa hyvin laajuutta. Mutta tosiaan nimistä ei kannata hakea logiikkaa.

Vierailija
7/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat sellaisia asioita, jotka pitää vaan opetella ulkoa.

Keravalla, Lohjalla, Imtralla, mutta Liperissä, Porvoossa, Järvenpäässä.

Näissä ei logiikkaa, ne vaan pitää opetella.

S2-opeopiskelija

Vierailija
9/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viroksi Venäjä on Venemaa, olisikohan suomessakin muinaisuudessa käytetty tuontyylistä termiä Venäjästä, joka sitten myöhemmin on lyhentynyt sanaksi Venäjä. Siinä mielessä olisi loogista että oltaisin Venemaalla (= Venäjällä), vrt. Uudellamaalla

Vierailija
10/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon miettiny tuota samaa. Sen ymmärrän että esim. Rantasalmi on Rantasalmella, kun eihän kukaan siellä salmessa asu, mutta esim Tampere, mikä ei tarkoita mitään, niin taipuu kans Tampereella.

Vierailija
11/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon miettiny tuota samaa. Sen ymmärrän että esim. Rantasalmi on Rantasalmella, kun eihän kukaan siellä salmessa asu, mutta esim Tampere, mikä ei tarkoita mitään, niin taipuu kans Tampereella.

Tampereen kaupungin nimi tulee Tammerkoskesta. Tammerkoskella -> Tampereella

Vierailija
12/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viroksi Venäjä on Venemaa, olisikohan suomessakin muinaisuudessa käytetty tuontyylistä termiä Venäjästä, joka sitten myöhemmin on lyhentynyt sanaksi Venäjä. Siinä mielessä olisi loogista että oltaisin Venemaalla (= Venäjällä), vrt. Uudellamaalla

tuomassani linkissä luki näin: Poikkeuksellisen Venäjällä-taivutuksen taustalla on arveltu olevan Venäjän suuri koko. Rajantakainen Venäjä on ehkä suomalaisten mielikuvissa ollut laajaa, jatkuvaa maata.

Vierailija
13/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa vastata. Itse olen aina ihmetellyt esim. Suomi-suomalainen vs. Japani-japanilainen. Johtuuko tavujen määrästä?

Villi veikkaus: Suomi on suomen kielessä niin vanha sana, että sen taivutteluun on kertynyt historian painolastina epäsäännöllisyyttä. Mutta Japani on "uusi" sana, joten sen taivutus menee säännön mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi