Miten tehdään juustokastike polttamatta sitä pohjaan?
Kommentit (13)
Punaisesta maidosta äläkä laita levyä täysille missään vaiheessa.
Itse taidan kokeilla seuraavan kerran kun yritän tuota tehdä kerroskattilaa...
Minun äitini poltti aina juustokastikkeen pohjaan. Miksi? Koska hän oli malttamaton, eikä muutenkaan mikään hyvä kokki, joten hän veti aina levyn täysille. Ja seurauksena aina pohjaan palanut ruoka. Juustokastike, maitokastike, riisipuuro, tavallinen puuro, munakastike, pinaattikeitto, jne. Kaikki pohjaan palaneita. Ja kun yritin selittää että kyllä pienemmällä lämmölläkin homma hoituu, se kemiallinen reaktio kyllä tapahtuu ruoassa vähemmällä lämmöllä, niin ei hän kuunnellut. Edelleen tänä päivänä polttaa kaiken pohjaan samaan malliin.
Haudutuskqttila on ehdoton kapistus jokaisessa kotitaloudessa. Ei pala ruoka pohjaan.
Ei liian kuumalla ja hämmentämistä vähän väliä.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2015 klo 14:51"]
Haudutuskqttila on ehdoton kapistus jokaisessa kotitaloudessa. Ei pala ruoka pohjaan.
[/quote]
Metallikulho kattilassa ajaa saman asian. Kumpikaan ei tosin ole välttämätön hyvän juustokastikkeen valmistamisessa.
Riittävän paksupohjainen kattila on ensimmäinen edellytys. Toinen kohtuullinen lämpö ja kolmas se, että kastiketta hämmennetään valmistusvaiheessa koko ajan.
Mä teen omani (esimerkiksi lasagnea varten) teflonisessa paistokattilassa. Sekoitan koko ajan. Ei taatusti pala pohjaan.
Siten etta pysyt siina kattilan vieressa koko ajan ja lisaat maidon hiljalleen koko ajan vatkaten. Ei siina kovin montaa minuuttia kulu ja lopuksi lisaat juustorasteen. Kerro miten poltat pohjaan?
Aromipesä. Laitan maidon ja juuston pesään ja kannen kiinni ja viikon päästä kastike on valmis. Bonuksena kastike kävelee luoksesi itsekseen.
Yksi keino on valmistaa juustokastike mikrossa, ei pala pohjaan.
Oon siis tehnyt sen virheen, että olen pitänyt liettä liian kuumalla!
Kiitos AV, en kerrassaan ollut tiennyt, ettei levy saa olla kuumimmalla!
AP
Liesi keskilämmölle, joutuu koko ajan sekoittamaan kun odottaa että hitaasti kuumenee. Jos hätiköi liian kuumalla, palaa pohjaan.