7. -luokalla joka viikko kokeita ja paljon läksyjä. Hyvin hommansa hoitava lapsella menee paljon aikaa kouluhommiin iltaisin, kokemuksia?
Seiskan aloittanut lapsi on aina tehnyt kouluhommat huolella, saa hyviä numeroita ja pärjää koulussa. Nyt seiskalla kokeita on viikoittain, useampikin koe per viikko. Joka asiasta on koe, joka aineesta, myös ns. taideaineista. Olen kehottanut lasta panostamaan ns. akateemisiin aineisiin taideaineiden sijaan, ettei olisi liian paljon hommaa ja keskittyisi vain olennaiseen. Lisäksi on paljon läksyjä ja Powerpointilla tehtäviä esitelmiä. Illat tuntuu menevän kouluhommissa, vapaa-aikaa ei jää paljoa. Lisäksi on joukkuelahiharrastus, joka vie paljon aikaa. On hyvä että lapsi harrastaa, mutta tuntuu ettei hyvän koulunkäynnin lisäksi 5 iltaa viikossa vievä harrastus on paljon. Koko ajan on kiire harrastukseen, kiire tehdä kouluhommat, kiire syödä ja kiire käydä nukkumaan. Tuntuu ettei lapsella ole leppoisaa joutenoloa lainkaan.
Lapsi ei halua luopua harrastuksesta ja koulua haluaa käydä tunnollisesti, lukea kokeisiin ja tehdä läksyt.
Onko muilla tullut sama eteen yläkoulun alettua?
Kommentit (16)
Koulu ja lepo on nuorelle tärkeintä. Harrastus riittää 1-2 iltana viikossa.
Läksyjä tulee nykyään paljon, kun tunnilla ei ole aikaa käydä asioita läpi ja tehdä tehtäviä. Kiitos siitä, että kaikki erityistuen tarpeessa olevat ängetään normiluokkiin. Ei opettaie jää aikaa opettaa.
1 - 2 iltaa harrastusta ja ysillä molemmat jätti senkin pois. 5 harrastusiltaa viikossa on täysin ylimitoitettua.
t. kahden lukiolaisen äiti
Harrastukset ei vie vaan parhaimmillaan tuo energiaa, kunhan yöunet on riittäviä ja ajanhallinta kunnossa.
Muutenhan kukaan ei voisi harrastaa mitään pidemmälle edennyttä harrastusta.
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset ei vie vaan parhaimmillaan tuo energiaa, kunhan yöunet on riittäviä ja ajanhallinta kunnossa.
Muutenhan kukaan ei voisi harrastaa mitään pidemmälle edennyttä harrastusta.
5 iltaa on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset ei vie vaan parhaimmillaan tuo energiaa, kunhan yöunet on riittäviä ja ajanhallinta kunnossa.
Muutenhan kukaan ei voisi harrastaa mitään pidemmälle edennyttä harrastusta.
5 iltaa on liikaa.
Sanoo kuka? Urheilua harrastavalle normaali määrä.
Vaikka arvosanat ovat toki tärkeitä 2. asteen opintoja varten, niin ei niitä 9-10 tarvii vetää kokeista aina. Vähempikin kyllä riittää.
Mietin, onkohan koulun vaativuudessa paljon paikkakuntakohtaisia eroja. Omilla lapsillani ei mielestäni ole ollut mitenkään hirveästi läksyjä. Jos haluaa oikeasti hyvät arvosanat, työtä täytyy tietysti tehdä, mutta mietin, onkohan lapsi liiankin tunnollinen, eikä enää erota mikä on olennaista tehtävissä? Jossain vaiheessa pitää oppia sekin, mitä voi tehdä ns. huonommin, jotta jaksaa.
Harrastuksesta sanoisin, että paljoltahan tuo kuulostaa, mutta joillekin harrastaminen voi olla se henkireikä, jossa ennemmin palautuu ja mieli kevenee, eikä se ole vain lisää kuormitusta edellisen päälle. Nuoren pitäisi saada tämä päättää. Jos on kovin tunnollinen luonne, pelkään kyllä, ettei välttämättä osaa enää edes itse sanoa, rakastaako koko hommaa vai tekeekö jostain velvollisuudentunnosta. Viestittäkää, että jos haluaa, on ihan ok luopua harrastuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset ei vie vaan parhaimmillaan tuo energiaa, kunhan yöunet on riittäviä ja ajanhallinta kunnossa.
Muutenhan kukaan ei voisi harrastaa mitään pidemmälle edennyttä harrastusta.
5 iltaa on liikaa.
Sanoo kuka? Urheilua harrastavalle normaali määrä.
Minä.
Lue aloitus.
Teini ei ehdi hoitaa kouluaan eikä palautua.
Läksyt hoitaa koulupäivän aikana läksyparkissa. Koealueet lukee ääneen nauruhiin ja kuuntelee esim matkalla harrastukseen.
Jotkut joutuu tekemään paljon töitä koulussa niiden 9 eteen, joillekin tulee lähes lukematta.
Omat teinit veti ylä asteen läpi juuri liiemmin lukematta, toinen sai stipendinkin.
Pääkaupunkiseudulla on ihan eri tavalla koulutyötä ja vaaditaan enemmän, kuin monessa maalaispitäjän yläkoulussa. Kokemusta on.
Nykyisin digitalisaatio on lisännyt koulutyötä ja läksyjä. Digitalisaatio ulottuu taideaineisiin asti. Kaikki aineet teettää yhä enemmän työtä lapsille. Ei ihme, että osa koulu-uupuu.
Myös PK-seudulla on koulujen välillä eroja. Meillä esikoinen oli tavallisessa lähiökoulussa, siellä ei hirveästi läksyjä annettu. Nuorempi on eri koulussa painotetussa opetuksessa ja heille tulee läksyjä selvästi enemmän ja opetus on sisällöllisesti vaativampaa (mm. teetetään laajoja esseitä ja esitelmiä) sekä painotusaineessa että useimmissa muissakin aineissa. Nuoremmalla menee selvästi enemmän aikaa läksyihin kuin esikoisella.
Harrastusten määrä on oikea silloin, kun harrastus antaa nuorelle lisää energiaa ja hyvää oloa. Jollekin se on kerran viikossa höntsäilyä, toiselle 6 kertaa viikossa tosissaan treenaamista. On tärkeää keskustella lapsen kanssa ja varmistua siitä, että kyse on aidosti nuoren omista tavoitteista ja tahdosta. Ja pitää antaa nuorelle mahdollisuus myös lopettaa harrastus ilman, että hän tuntee pettävänsä odotukset tai leimautuvansa laiskuriksi tms.
Tavoitteellinen harrastaminen vaatii paljon aikaa ja yhteensovittelua koulun kanssa. Oma lapseni suoritti osan yläkoulun kursseista itsenäisesti, jotta ehti treeneihin. Näistä asioista voi yleensä sopia koulun kanssa.
5 iltaa harrastusta on liikaa