Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KYS-synnytyskokemuksia

Vierailija9393944
29.10.2021 |

Onko muilla viime vuosilta tuoreita kokemuksia KYSistä synnytyssairaalana ja lapsivuodeosastolta?

Olen itse synnyttänyt siellä kahdesti viisi ja seitsemän vuotta sitten. Ensimmäinen kerta jäi aika ahdistavana mieleeni. Olin nuori äiti, yli kaksikymppinen kuitenkin ja minut otti vastaan aika nuivan oloinen kätilö. Ensin tivasi että miksen voinut odotella kotona vielä kipujen kanssa, kun naamasta näkee ettei ole kovin voimakkaat. Tietoja kirjatessa ylös alkoikin kysellä perhesuhteista, että miksi lapsen isö ei ole mukana, asummeko yhdessä, kauanko olemme olleet yhdessä (tällöin 5 vuotta, johon kätilö naurahti että vai niin, luulin että 9 kuukautta), miksi raskautta ei keskeytetty, oliko vauva vahinko, osattiinko käyttää ehkäisyä...
Olin tässä vaiheessa niin kipeä, etten pystyynt enää vastaamaan kysymyksiin, johon kätilö sitten tokaisi että antaapa olla, mutta asiaan palataan vielä.

Synnytys meni itsessään ihan mukavasti, mutta synnytyksen jälkeen vauvan hoitotilanteissa saatettiin esimerkiksi vähätellä kipua (väliliha repesi 2. astetta, sain tikit ja en pystynyt istumaan kunnolla).

Vauvan täti toi vauvalle yhden vaatteen sairaalaan myöhemmin, jonka ajattelin pukea päälle. Hoitaja seurasi taustalla ja tokaisi kesken kaiken: "taitaa nuo hienommat vauvan vaatteet teillä mennä lapsen hyvinvoinnin edelle". En osannut kuin tuijottaa mykistyneenä.

Kotiinlähtöpäivänä kätilöt keskustelivat kovaan ääneen, uskaltaako minua päästää kotiin vauvan kanssa, asiaa kanssani mitenkään ihmeemmin perustelematta.

Toisen lapsen syntymä meni ihanasti, kätilöt olivat mukavia. Paitsi lapsivuodeosastolle mahtui tottakai se yksi hapannaama. Minulle ei edes esittäydytty vaan kädet puuskassa tivattiin, että taas täällä, onkos lapsi edes saman.miehen kanssa tehty.

Sitten väitettiin että olen kuulemma "liian iloinen vauvasta", että saattaa olla synnytyksen jälkeisen masennuksen oireilua.

Tämä siis vain yhden kätilön suusta. Muut käyttäytyivät ihanasti.

Nyt olisi kolmas mahassa tulossa ja vähän mietityttää nämä jo valmiiksi. Sanavalmiutta löytyy jo toki enemmän ja tuntuu vähän nurinkuriselta "vaatia" itselleen asiallista ja hyvää kohtaamista, kun se olisi itsestäänselvää.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala mitä oot joutunut kokemaan! Siis ihan uskomatonta! Vain raukat mollaa synnyttävää / juuri synnyttänyttä naista, siinä tilassa kun moni itsevarma ja sanavalmiskin henkilö jää helposti sanattomaksi....

Ei oo kokemusta KYSsistä itellä, tulinpahan vaan kertomaan että sympatiseeraan!

Vierailija
2/5 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyviä ja huonoja kokemuksia, ensimmäisellä kerralla olin pari päivää siinä akuuttiosastolla ennen kuin pääsin saliin ja yksi yövuoron kätilö oli niin tympeä että aloin itkemään (vaikka jälkeenpäin hän oli ihan oikeassa ja hänen neuvoaan noudattamalla synnytys lopulta käynnistyikin kunnolla). Lapsivuodeosastolla oli toinen aika tympeä työntekijä, hän tosin oli muistaakseni lastenhoitaja, ei kätilö. Toisen kohdalla synnytys meni nopeasti ja kotiuduttiin nopeasti, ja kohdalle osuneet kätilöt oli tosi kivoja. Varsinkin synnytyksessä mukana ollut opiskelija oli tosi ihana! Harmi ettei tullut annettua palautetta silloin heti.

Nykyään siellä on töissä kaksikin kaveriani, hyviä tyyppejä molemmat. Toki en tiedä millaisia töissä ja ymmärrän kyllä hyvin että joskus kiireessä ja paineessa saattaa tulla oltua vähän tylympi kuin olisi tarkoitus. Ihmisiä ne kätilötkin vain on. Ilmeisesti siellä mennään välillä aika minimi resurssilla, joten täysin mahdollista että synnyttämään mennessä on vastassa väsynyt ja kiireinen kätilö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla on oikeasti kiusaajaluonteita töissä. Ilmeisesti voivat myös työkavereita kiusata. Olen puhunut monen ystäväni kanssa ja heillä on myös tällaista kokemusta. 

>Tästä asiasta puhutaan mielestäni liian vähän. Joskus nämä tyypit toimivat jopa hoitotoimenpiteissä sadistisesti. Tässä olisi jollekin toimittajalle jutunaihe.

Vierailija
4/5 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kokemus vajaa 2 v sitten. Aiemmin olin ollut HUS alueen sairaaloissa ja minulle KYS oli ihana kokemus. Tosin suunniteltu sektio aiempien kiireellisten sektioiden takia ja jouduin olemaan siellä 5 päivää, mutta henkilökunta oli ihanaa. Ei mitään valittamista. Imettämisen onnistumiseen oli satsattu paljon koulutuksella. Minua kuunneltiin ja olo oli hyvä, vaikka jouduin olemaan kipupumpun kanssa yksin huoneessa.

Vierailija
5/5 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas lapsi olisi tulossa kesällä nyt, toivottavasti asenteet ja tuleva kokemus ovat parempia. Muistan kanssa esikoisesta kun kotiuduttiin ja lapsen isän sisko tuli meitä hakemaan niin minun olisi pitänyt kätilön kanssa vielä lähtiessä keskustella, niin minulle ei puhuttukaan mitään vaan tälle tädille kerrottiin ongelmistani imetyksen kanssa ja jotenkin sanottiin että te sitten valvotte että vauva tulee hoidetuksi. Tästä kieltämättä loukkaannuin, kun en olisi halunnut että imetystäni kommentoidaan muille kun se oli kieltämättä aika arka aihe itsellekin... täytyisi varmaan päästä näistä puhumaan ennen synnytystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän