Kuinka kauan odottaa tässä tapauksessa?
Kuinka kauan odotan, että naapurini saa koiransa koulutettua olemaan haukkumatta? Eli mikä on kohtuullinen aika odottaa tässä tapauksessani, ennen kuin teen uuden valituksen isännöitsijälle sekä toisen eläinsuojeluilmoituksen? Vain asialliset vastaukset huomioidaan.
Tässä vähän taustatietoja keissiin:
Kuukausi sitten tein valituksen isännöitsijälle naapurin koiran haukunnasta, sitä ennen toki yritin tuloksetta ratkaista tämän asian suoraan kyseisen naapurini kanssa. (Kyseinen naapuri on reaktioistaan päätellen ilmeisesti jonkin sortin persoonallisuushäiriöinen tai vähintäänkin hieman vainoharhainen; hän muun muassa syytti minua valehtelijaksi ja koiransa provosoimisesta kun kävin hänen kanssaan tästä asiasta juttelemassa.)
Ymmärsin, että isännöitsijä kehotti koiran omistajaa kouluttamaan koiransa hiljaiseksi. En onneksi ole ainoa tästä samasta asiasta valittaja, ainakin yksi toinen naapurini on tehnyt valituksen samasta asiasta myös. (Olen useamman naapurini kanssa käynyt juttelemassa asiasta, kuusi naapuriani on sitä mieltä että kyseisen koiran haukunta on häiritsevää. Moni on kertonut harkitsevansa valituksen tekemistä.)
Kyseinen koira on joku chihuahuan näköinen pikkukoira, käsittääkseni aika vanha jo (eli tämä ongelmani saattaa ratketa itsestään piankin). Jos naapurini oli rehellinen, kyseisen koiran koirakaveri on kuulemma kuollut vajaa puoli vuotta aiemmin. Lisäksi muutto on saattanut rasittaa koiraa tietenkin. Kyseinen naapuri on asunut talossa elokuun alusta lähtien, en tiedä alkoiko ongelma saman tien koska itse tulin mökiltäni kotiin vasta elokuun lopussa. Eläinsuojeluilmoituksen tein myös samalla kun tein valituksen isännöitsijälle, ei ole normaalia että koira haukkuu parikin tuntia lähes yhteen putkeen yksinäisyyttään tai virikkeettömyyttään.
Kommentit (17)
Nosto. Luulisi täällä jonkun tietävän kuinka kauan kestää koira kouluttaa uusille tavoille.
Ei varmaan ole yksiselitteistä vastausta. Minun koirani ei oppinut. Sitruunapannalla oppi olemaan haukkumatta silloin, kun en ole kotona. Toki välillä haukkui esim. innostuessaan silloin, kun pantaa ei ollut. Pidin sitä vain siis silloin, kun oli ihan pakko. Ääniyliherkkänaapurini llmoitti joka päivä montako kertaa koirani oli haukkunut työpäiväni aikana. Kolme kertaa oli jo liikaa. Koskaan ei valittanut, jos tiesi, että olen itse kotona ja vaikka pari kertaa haukahtikin.
Vanha koira ei välttämättä opi. Koiran kuuluu ilmoittaa laumatovereilleen/ isäntävelleen liikkujat haukkumalla ja liikkujia ja muuta ääntähän talossa riittää.
Haukunestopanta eli sitruspanta.
Tai haukunestolaite, joka laukeaa haukkumisesta ja tuottaa koiralle erittäin epämiellyttävän äänen, jota ihminen ei pysty kuulemaan.
Kolmas vaihtoehto on vain hyväksyä elämisen äänet, eli lapset, rakastelu, veden juoksuttaminen, pianonsoitto ja kotieläimet osana kerrostalon normaalia elämää.
Sunnuntaipäivän ratoksi vielä nosto tälle ketjulle.
Ilmeisesti ei ole osunut tämä kysymykseni sellaisten ihmisten silmiin, jotka koirankouluttamisesta jotain ymmärtäisivät.
Muotoillaan kysymys sitten vaikka seuraavanlaiseen muotoon, jos nyt saisin enemmän vastauksia:
Kuinka kauan sinä odottaisit minun tapauksessani, ennen kuin tekisit uuden valituksen isännöitsijälle ja uuden eläinsuojeluilmoituksen?
En odottelisi, vaan antaisin koiralle "herkkupaloja".
Kehoitaisin naapuriasi menemään koira koulu ! Sen lisäksi jos jätää koiran yksin,hankimään koiralle, koirien päiväkoti paikan.Niitä on !Jos on varaa hankia koira,on varaa maksaa sen hoidosta ja kuin koulutuksesta!
Päivässä oppi, kun vein piikille.
Nosto tälle ketjulle, AP tässä.
Nyt on naapurini saanut viimeinkin ensimmäisen varoituksen tässä tapauksessa, epäilen että sai sen juuri ennen joulua. Isännöitsijä ei tästä tietenkään ole minulle suoraan kertonut (nykyinen GDPR-asetus kieltää tämän), mutta rivien välistä luin että näin on tapahtunut. Lisäksi kyseisen koiranomistajanaapurin satuin muutama päivä sitten tapaamaan taloyhtiömme porrashuoneessa, hän suhtautui minuun erittäin vihamielisesti joten tästä voi helposti päätellä että varoitus on tullut. ("Keskustelin" kyseisen naapurin kanssa ja minulle selvisi että ilmeisesti kotikaupunkimme valvontaeläinlääkärikin oli käynyt hänen kotonaan sen jälkeen kun tein koirasta myös eläinsuojeluilmoituksen. Uhkasi tehdä minusta huoli-ilmoituksen kostoksi, eli sekaisin kyseinen henkilö selvästikin on.)
Nyt tässä mietin, että koska teen seuraavan valituksen isännöitsijälle tästä samasta aiheesta, koiran haukunta ei ole vieläkään loppunut. Eli kysymys kuuluu vieläkin että kuinka kauan on kohtuullista odottaa tässä tapauksessa eli pitäähän koiran omistajalle antaa mahdollisuus ratkaista ongelma. Mielipiteitä tai kokemuksia tällaiseen?
Yritetään vielä, eli nosto. Kai täällä nyt joku on joskus ollut samanlaisessa tilanteessa? Tai muuten vain tietää näistä asioista jostakin syystä?
Nosto.
Jostain syystä en tähän ihan arkiseen kysymykseeni meinaa saada vastauksia teiltä rakkaat palstalaiseni, mikä on mielestäni todella erikoista koska kyllä täältä yleensä saa edes vi ttu ilua osakseen jos tänne jotain postaa.
Aivan varmasti en ole ensimmäinen ihminen, jolle tällaista on sattunut.
Muuta toiseen vuokrakämppään, jossa asuu vain vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Muuta toiseen vuokrakämppään, jossa asuu vain vanhuksia.
Se ei nyt ole minun suunnitelmissani. Minun suunnitelmissani on se, että koiran haukunta loppuu tavalla tai toisella. Häätö, koira kuolee vanhuuteen tai johonkin sairauteen, koiran omistaja tulee järkiinsä ja kouluttaa koiransa olemaan hiljaa tai jos ei osaa niin keinoja kyllä löytyy kuten haukunestopanta, koirien mielialaläökitys jne... Eli minua ei kiinnosta miten haukunta loppuu, kunhan se vain loppuu.
Kiitos kommentista, minun elämäni helpottuu jokaisen noston myötä jonka tämä topikki saa.
Lisää hyviä ideoita?
Et saa kommentteja, koska haukunnasta kärsivillä ei ole ratkaisuja ongelmaan. Koiran omistaja on se, jota joko kiinnostaa tai ei kiinnosta ratkaista haukkuongelmaa, ja yleensä ei kiinnosta, koska tilalle tulee puolustusreaktio: koirani haukahtaa vain pari kertaa päivässä, haukku on koiran työ, ei se ainakaan silloin hauku kun olen kotona, naapuri itse jotenkin ärsyttää koiran haukkumaan...
Valitettavasti, varsinkin vanhan koiran kanssa, tilanne ei tule muuttumaan, ennen kuin koira vaihtaa maallista majaansa.
Se, kauanko odotat ennen uuden valituksen tekemistä, riippuu siitä, kuinka pitkät hermot sinulla on (mitään ei tapahdu sillä välin koiran olojen parantamiseksi) ja siitä, haluatko pysyä väleissä naapurisi kanssa kuinka pitkään.
Kokemusta on.
Minun koira oppi viikossa olemaan haukkumatta, yläkerran koira ei ole oppinut vieläkään ja haukkuu jo toista kuukautta.
Nosto.