Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUS:n neurokirurgi paljasti järkyttävän tiedon: Influenssan sairastaneilla PITKÄAIKAISIA AIVO-OIREITA, jopa aivovammoja. Hän on erittäin huo...

Vierailija
29.10.2021 |

https://nitter.allella.fr/MKorja/status/1419625046516060164

Hän varoittaa että useimmat meistä joutuvat sairastamaan elämänsä aikana influenssan. Influenssassa on riski että aivot vaurioituvat.

Kommentit (186)

Vierailija
141/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sairastanut influenssan ainakin 10 kertaa.

142/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi siihenkin on rokotus.

"Mikä on vallassamme tehdä, se on vallassamme jättää tekemättä." — Aristoteles

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija--- kirjoitti:

Minulla oli tänä vuonna sairaalassa testillä todettu A-influenssa. Oli paljon pahempi kuin korona. Yöllä ei voinut nukkua yhtään kun kuumetta oli melkeen 39 ja oksetti. Pitikin sitten istua yö pöntön vieressä ja oksentaa. Olin kuitenkin hyväkuntoinen ihminen, toki jo nelikymppinem muttei mitään perussairauksia ei edes ylipainoa ja silti oli henki mennä. Nukkua ei voinut, syödä ja juoda ei voinut, kuumelääkkeet eivät pysyneet sisällä.

Minä olen hoitanut influenssassa lapsetkin. Vaipanvaihtoalusta vain lattialle niin jos itse pyörtyy niin vauva ei tipu.

Norovirus on ollut silti pahin, kun on hoitanut lapsia.

Vierailija
144/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija--- kirjoitti:

Minulla oli tänä vuonna sairaalassa testillä todettu A-influenssa. Oli paljon pahempi kuin korona. Yöllä ei voinut nukkua yhtään kun kuumetta oli melkeen 39 ja oksetti. Pitikin sitten istua yö pöntön vieressä ja oksentaa. Olin kuitenkin hyväkuntoinen ihminen, toki jo nelikymppinem muttei mitään perussairauksia ei edes ylipainoa ja silti oli henki mennä. Nukkua ei voinut, syödä ja juoda ei voinut, kuumelääkkeet eivät pysyneet sisällä.

Minä olen hoitanut influenssassa lapsetkin. Vaipanvaihtoalusta vain lattialle niin jos itse pyörtyy niin vauva ei tipu.

Norovirus on ollut silti pahin, kun on hoitanut lapsia.

Kodinhoitoapua ei saanut eikä lapsilla ollut tarhapaikkaa.

Olisi pitänyt mennä lastensuojelun asiakkaaksi jotta olisi saanut kodinhoitaja apua joten en saanut apua mistään ja mies työmatkalla.

Vierailija
145/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa perustelee rokottamattomuutta sillä, että harva saa tartunnan ja harva sairastuu vaikeasti. Toivottavasti tämä tosiasia sitten lohduttaa sairastunutta vielä teho-osastolla.

Rokotus maksaa

Vierailija
146/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut influenssan monta kertaa ja yhtenä keväänä 2 kertaa: A-kanta ja B-kanta. Hoidin tuolloin vielä 2 - vuotiaan lapsenkin samalla.

Onhan meitä sankareita. Itsekin konttasin keittiöön, kun en jaksanut kävellä. Lapset oli hoidettava. Yksi pärjää lievempi oireisen taudin kanssa "tosta vaan".  Toisella käy enemmän voimille ja on rajumpi oireiltaan. Hyvä, että selvittiin. Ei se silti tarkoita sitä, että jos juuri sinä selviät vähemmällä ja hoidat vielä lapsenkin, joku toinen olisi sinua "huonompi" influenssan sairastaja.

Vierailija
147/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut ihan kuin influenssa olisi kaikille vakava ja jokaiselle aivovaurion tuottava. Mä sairastin influenssan parin päivän kuumeelle ilman minkäänlaisia jälkioireita.

Sikstoisekseen mitä tällä yrität sanoa? Ai, että ota rokotus vai? Influenssarokotteen suojateho on olematon, joten ei se sua influenssalta suojaa kuin psyykkisesti, eli: ”Olipas helppo influenssa, onneksi olin rokotettu, ilman rokotetta olisin varmasti kuollut”

Voi se olla sinullekin vaarallinen seuraavalla kerralla, jos vielä siihen sairastut. Influenssaviruksia on useita ja ne mutatoituvat jatkuvasti.

Olen sairastanut yli 10 kertaa elämäni aikana influenssan, suurimmaksi osaksi lapsena, eikä ole vielä kertaakaan vaarallinen ollut.

Vai olisivatko olleet kuitenkin tavallista räkätautia,  kausiflunssaa? Influenssa on eri juttu! Olitko kuitenkin niin sairas, että jouduit lääkärille ja sinusta otettiin näytteet, joista kaikki yli 10 influenssaa todettiin? Itse ole sairastanut myös kymmeniä flunssia ja yhden influenssan. Voin kertoa, että jälkimmäinen meinasi viedä hengen ja jätti pysyvän jäljen keuhkoihin.

Itse olen sairastanut influenssan ainakin 10 kertaa ja hoitanut lapsetkin. Influenssassa 39 asteen kuume on koko viikon ja nivelsärky, kyllä sen tunnistaa ja meillä lapsella todettiin influenssa kokeella, oli alle 3 - vuotias ja saanut rokotuksen niin sairaala otti testit.

Vierailija
148/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut influenssan monta kertaa ja yhtenä keväänä 2 kertaa: A-kanta ja B-kanta. Hoidin tuolloin vielä 2 - vuotiaan lapsenkin samalla.

Onhan meitä sankareita. Itsekin konttasin keittiöön, kun en jaksanut kävellä. Lapset oli hoidettava. Yksi pärjää lievempi oireisen taudin kanssa "tosta vaan".  Toisella käy enemmän voimille ja on rajumpi oireiltaan. Hyvä, että selvittiin. Ei se silti tarkoita sitä, että jos juuri sinä selviät vähemmällä ja hoidat vielä lapsenkin, joku toinen olisi sinua "huonompi" influenssan sairastaja.

Ei, mutta kun apua ei saa mistään, kun on ne lapset. Itse olen hoitanut influenssassa vauvan ja 3 - vuotiaan.

Vierailija
149/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkeläinen joutuu lonkkaleikkaukseen niin ei hänkään mitään ilmais apua saa. Kotihoitaja voi tulla auttamaan pukemisessa ja antamaan lääkkeet, mutta se maksaa 400-1000 euroa kuukaudessa riippuen eläkkeen suuruudesta. Kotihoitaja ei pese pyykkiä, ei siivoa eikä kanna lämmityspuita sisälle, ei käy kaupassa eikä tee lämmintä ruokaa eli nuo palvelut on ostettava sitten vielä erikseen.

Vierailija
150/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut influenssa kolme kertaa. Seköhän selittää, että olen vähän outo.

Vierailija
151/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole mitään ilmaisapu syysteemeitä. Jos vaikka kaadut ja jalka ja käsi murtuu niin joudut ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä tai sitten koti on siivoamatta.

Vierailija
152/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut influenssan kahdesti ja koronan kerran. Pahin oli korona.

Olisit rokottautunut sitä vastaan. Kaltaisesti antivaxerit saavat, mitä tilaavat.

Vierailija
153/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoitaja kirjoitti, että eläkeläisellä oli ulostetta lakanassa, mutta ei ollut puhdasta lakanaa tilalle.

Ei Suomessa kukaan tule pesemään eläkeläisen pyykkiä paitsi korkeintaan omainen.

Kunnilla ja kaupungeilla on pyykkihinnastot netissä, kaikki maksaa.

Vierailija
154/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut influenssan kahdesti ja koronan kerran. Pahin oli korona.

Olisit rokottautunut sitä vastaan. Kaltaisesti antivaxerit saavat, mitä tilaavat.

Rokotus on ilmainen vain alle 3-vuotiaille ja eläkeläisille ja riskiryhmille.

Vierailija
155/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssan vaikutukset aivoihin on tiedetty jo 100 vuotta. Suomessakin jopa lapsia on vammautunut pysyvästi.

Jep. Epäilen, että yksi influenssa jonka sairaatin ollessani 21, teki pysyviä vaurioita. Olen sairastanut 3 influenssaa elämäni aikana, tuosta 21-vuotiaana sairastetusta oli seurauksena myös kumeeton keuhkokuume.

Vierailija
156/186 |
15.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sairastanut influenssan ainakin 10 kertaa.

tuo määrä on kyllä ihan normaaleja kuumeflunssia. niin kuin eräs lääkäri sanoi että sen elämänsä ensimmäisen influenssan kyllä tunnistaa, jos sellaisen joutuu sairastamaan. on niin brutaali tauti.

Vierailija
157/186 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole mikään uusi juttu. Influenssaviruksessa on proteiinirakennetta joka muistuttaa ihmisen hermostossa olevia rakenteita. Kun elimistö tunnista influenssaviruksen, se tunnistaa myös näitä hermoston osia ja seuraukset eivät ole hyviä. Osalle influenssan sairastaneista jää huomattavia muutoksia elimistöön, toisilla influenssan jättämä tulehdus puhkaisee Parkinsonin taudin 10 - 15 vuoden sisällä sairastetusta influenssasta.

Vierailija
158/186 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sanovat kaikkia sairastamiaan kuumetauteja influenssaksi. Kuitenkin influenssa on melko harvinainen tapaus, koska valtaosa suomalaista on rokotettu influenssaa vastaan ja influenssan oireet alkavat niin nopeasti ja voimalla, että sairastunut ei ehdi kulkea maailmalla levittämässä sitä.

Itsekin olen näitä "influenssoja" sairastanut ja ovat ihan kuumetauteja, mutta yhden ainoan kerran influenssatesti näytti positiivista ja silloin tie vei lopulta osastolle ja sain lisähappea ja lääkkeitä suoraan suoneen. Se tauti olikin ihan ensihetkistä täysin erilainen kuin kaikki muuta korona mukaan luettuna. Ensin tuli tosi outo olo ja sitten hirveä horkka ja kuume. Influenssassa erikoista oli se miten nopeasti kaikki alkaa ja miten kauhea kuume ja kuolemansairas olo siitä tulee. Tauti kesti melkein kolme viikkoa ja toipuminen meni kesään. En yhtään ihmettele, että influenssaa vastaan kehitettiin rokote jo vuosikymmeniä sitten. On se sellainen tauti ettei halua kenellekään sitä.

Vierailija
159/186 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on lopultakaan koronalla ja influenssalla?

Influenssa on lähtökohtaisesti vaarallisempi.

Molemmat virukset ovat uusia vauvoille ja lapsille (ja myös joillekin aikuisille). Influenssa on heille paljon rajumpi ja vaarallisempi, kun taas korona on usein hyvin lievä. Suomessa ei ole kuollut lapsia koronaan, mutta influenssaan on.

Influenssa aiheuttaa Suomessa n 2000 kuolemaa vuodessa, vaikka on rokotukset.

Influenssa aiheuttaa hermo- ja auvovaurioita, koska influenssaviruksen proteiini muistuttaa ihmisen omia proteiineja näissä osissa ja elimistön hyökätessä tällaista proteiinia vastaa jälki on vakavaa.

HUS:n neurokirurgi kertoi että influenssan sairastaneilla on jäljet aivoissa.

Influenssa voi myös tulehduttaa hermoston mikä johtaa halvaantumiseen. Yleisiä ovat autoimmuunisairaudet.

Influenssarokotus on pakollinen hoitohenkilökunnalle ja harjoittelijoille, koronarokote ei ole.

Minulla korona oli lähes oireeton, mutta nuorempana A-influenssan saatuani olin sitten sairaalassa monta viikkoa.

Itsellänikin oli noin vuosi sitten korona enkä olisi edes tajunnut että minulla on korona jos ei työkaverit olisi kertoneet että heillä on ja teepä testi itsekin. xD Ja kahdesti siis rokotettu kylläkin.

Vierailija
160/186 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että nyt vihdoin myönnetään influenssan vaarallisuus ja sen jälkihaitat? Oli omalla kohdalla ihan kamala tauti. Meni 6-8kk että pystyin edes urheilemaan, tosin en entiseen malliin. Keuhkot olivat ihan p*skoina sen taudin jäljiltä. Sama oli myös muilla perheenjäsenillä. Kyllä suututti koronan aikaan se vähättely: kukaan ei välittänyt kun oli influenssa ja 40 astetta kuumetta ("se on vaan influenssa, onneksi ei koronaa") mutta sitten kun oli korona (ei kuumetta ja muutaman kerran yskitti) niin jo oli kaikki täysin paniikissa. Kyllä tulee yllätyksenä joillekin, miten rankka/vaarallinen tauti influenssa voi olla.