Tein maanantaina lihasoppaa ja syön vielä tänäänkin sitä
Iso 5 litran vetoinen kattila ja hyvin riitti 1 henkilölle tuo satsi lähes koko viikoksi. Tässä vinkkinä muilekkin
Kommentit (28)
Minä tein nakkikeittoa 3 litraa tiistaina jonka jämät just lämpenevät kattilassa.
Huomenna päiväytyy jauheliha jääkaapista, taidan ruskistaa sen ja pistää myös keitoksi, sekaan vettä, perunaa ja porkkanaa sekä lihaliemikuutio, ei kai se muuta tarvi, en ole koskaan tehnyt. Antakaas muuten vinkkejä miten keittoihin saa makua, olen nyt puoli vuotta elänyt puolittain keitoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein nakkikeittoa 3 litraa tiistaina jonka jämät just lämpenevät kattilassa.
Huomenna päiväytyy jauheliha jääkaapista, taidan ruskistaa sen ja pistää myös keitoksi, sekaan vettä, perunaa ja porkkanaa sekä lihaliemikuutio, ei kai se muuta tarvi, en ole koskaan tehnyt. Antakaas muuten vinkkejä miten keittoihin saa makua, olen nyt puoli vuotta elänyt puolittain keitoilla.
Laita nyt ainakin keittovihannespussi. On lanttua, purjoa jne. Porkkanan lisäksi. Lisäksi voi laittaa sipulia
Kyllä mua alkaa jo kolmantena päivänä tökkiin oli ruoka mitä hyvänsä.
Ei yntään paha. Soppa paranee aina.
Vierailija kirjoitti:
Ei yntään paha. Soppa paranee aina.
Siis yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Viikon päästä tökkis pahemmin, jos ei olis mitään syötävää.
Lapsuudessani lihasopan lopusta tehtiin klimppisoppa. Hyvältä sekin sillon maistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon päästä tökkis pahemmin, jos ei olis mitään syötävää.
Totta. Tiedän olevani ihan liian nirso ruuan suhteen. Meidän ruokahävikki hävettää välillä.
Tarkoittaako tämä nyt ettei ruokaan jollain olisi varaa? Itsekin työtön. Ollut jo vuosia. Koskaan ollut nälkä sen takia, etteikö kaapista evästä löytyisi. Juotteko? poltatteko? Siinä se vastaus. Lopettakaa ja on varaa vaikka hanhenmaksaan! Tosin se pahaa ja en syö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita nyt ainakin keittovihannespussi. On lanttua, purjoa jne. Porkkanan lisäksi. Lisäksi voi laittaa sipulia
purjoa ja persiljaa myös
Kokonaisia maustepippureita voi lisätä melkein mihin tahansa soppaan, ne antaa kivan maun. Lihasoppaan sopii myös laakerinlehti..
Vappuna silloisen miesystävän vanhempien luona hänen äiti pisti mukaan pakasteesta lampaanlihaa, heillä on oma tila. Siellä on ainakin paisti ja jotain, onko se kylkeä. Mies on häipynyt, mutta lihat ovat edelleen pakastimessa. Saan kuulemma tehdä niille mitä haluan. En halua heittää pois. Millainen keitto tuosta tulee? Paistista tuskin käristystä saa, on aika rasvaista. Mutta kohta on puoli vuotta, pitää varmaan käyttää pois, ei tuolla ainakaan parane.
Muuten keittoruuista pitää sanoa, että sopivasti maustettu keitto yleensä paranee maultaan lämmitettynä, muistan omasta lapsuudesta hk-makkarakeiton, jota äiti teki paljon, se oli yleensä sitä parempaa mitä useammin sen lämmitti. Vetisestä liemestä saa vähän "tuhdimpaa" ruokalusikallisella-kahdella jauhoja.
En tykkää syödä kahta päivää enempää samaa ruokaa, yleensä teen joka päivä eri ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki tehdä keitto pelkästä perunasta, jauhelihasta ja porkkanasta? Ei ihme että kyselet maun perään. Noista aineista tekisin mielummin vaikka jauhelihakastikkeen, keittäisin perunat ja porkkanaraasteen.
Vierailija kirjoitti:
Vappuna silloisen miesystävän vanhempien luona hänen äiti pisti mukaan pakasteesta lampaanlihaa, heillä on oma tila. Siellä on ainakin paisti ja jotain, onko se kylkeä. Mies on häipynyt, mutta lihat ovat edelleen pakastimessa. Saan kuulemma tehdä niille mitä haluan. En halua heittää pois. Millainen keitto tuosta tulee? Paistista tuskin käristystä saa, on aika rasvaista. Mutta kohta on puoli vuotta, pitää varmaan käyttää pois, ei tuolla ainakaan parane.
Muuten keittoruuista pitää sanoa, että sopivasti maustettu keitto yleensä paranee maultaan lämmitettynä, muistan omasta lapsuudesta hk-makkarakeiton, jota äiti teki paljon, se oli yleensä sitä parempaa mitä useammin sen lämmitti. Vetisestä liemestä saa vähän "tuhdimpaa" ruokalusikallisella-kahdella jauhoja.
Kotimainen liha on tosiaan käytettävä puolessa vuodessa
Ulkomailta tuleva myyntiaika on kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Hk:n jauhomakkaraa ja liemeen lisätään vielä erikseen jauhoja🍲
Itse tein karjalanpaistia ja lihaa oli kilon verran, että kyllä siitäkin yhdelle ihmisille riittää joksikin aikaa. En tosin viitsi monta päivää peräkkäin syödä samaa ruokaa joten osan pakastan.
Litra soppaa päivässä? Etkö siis syö mitään muuta? Soppaa monta kertaa päivässä?