Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moottori: Suomi käyttää 16% autoilun veroista tienhoitoon/tieinvestointeihin, Ruotsi 50%

Vierailija
29.10.2021 |

Uusimassa lehdessä luki, ei vielä löytynyt verkkolinkkiä.

Vaikka välillä syytellään nastoja, suolaa, raskasta liikennettä jne, niin oikea syyllinen on kuitenkin perinteiset puolueet jotka ovat Suomessa hyvin autoiluvihamielisiä.

Ironista tässä on se, että Suomi pilaa keskiluokan ostovoiman autoilun veroilla, kotimaisten tuotteiden/palvelujen kysyntä vähenee ja silloin veroja tarvii kerätä entistä enemmän, kierre on valmis. Talousasijantuntijatkin ovat yhtä mieltä että (autoilevan) keskiluokan ostovoima on yksi suurimmista syistä miksi Ruotsin talous niin paljon parempi.

Esimerkkinä kun punavihreä hallitus teki viime vuonna vuosituhannen suurmman korotuksen polttoaineveroihin (bensa +7c ja diesel +8c), erityisesti punavihreät Keskustan tukemana erittäin autoiluvihamielisiä. Näkee nyt pumppuhinnoissa.

Jos täällä käytettäisiin 50% autoilun veroista tiestöön, tiet olisivat huomattavasti paremmassa kunnossa koko maassa. Eli miettikää ketä äänestätte eduskuntavaaleissa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne nastat olekaan syy teiden kuntoon, vaan se ettei täällä käytetä rahaa teiden hoitoon.

Vierailija
2/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on Euroopan kommunistisin maa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomessa päällystetään ihan ok teitä, eikö kenellekään tule päähän säästää niissä kuluissa. Meilläkin päin tehtiin uusi kaksikaistainen tie pari vuotta sitten ja nyt siihen vedettiin uusi pinta - ei järjen hiventä, ssitäpaitsi tuo kaksikaistaisuus oli täysin ilman suunnittelua, sillä ohi toki pääsee, mutta hetken kuluttua taas ajetaan  peräkkäin ja ohitusmahdollisuudet nolla.

Vierailija
4/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne nastat olekaan syy teiden kuntoon, vaan se ettei täällä käytetä rahaa teiden hoitoon.

Paljon ajetuilla teillä nastat syö urat tiehen yhdessä talvessa. Kun kaikki kuskit ajaa samaa uraa, tie menee paskaksi. Nastarenkaat täyskieltoon ja ajo-opetusta änkyröille.

Vierailija
5/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne nastat olekaan syy teiden kuntoon, vaan se ettei täällä käytetä rahaa teiden hoitoon.

Paljon ajetuilla teillä nastat syö urat tiehen yhdessä talvessa. Kun kaikki kuskit ajaa samaa uraa, tie menee paskaksi. Nastarenkaat täyskieltoon ja ajo-opetusta änkyröille.

Suola yhtä suuri syyllinen, tiesitkö että suola murentaa asvaltttia hyvin tehokkaasti? Jos vaikka betoniportaalle levitätä talven suolaa, on ihan murentunut keväällä vaikkei yksikään nasta ajanut siitä.

Suolaa persutellaa usein raskaan liikenteen takia, tiesitkö että Suomessa on kaikista lepsuimmat vaatimukset raskaan liikenteen talvirenkaille? Ruotsissa, Norjassa ja jopa Venäjällä raskaalle liikenteelle paljon tiukemmat talvirengasvaatimukset ettei tarvisi niin paljon suolata.

Vierailija
6/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollainhan ne äbdyllähit sun muut on elätettävä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne nastat olekaan syy teiden kuntoon, vaan se ettei täällä käytetä rahaa teiden hoitoon.

Paljon ajetuilla teillä nastat syö urat tiehen yhdessä talvessa. Kun kaikki kuskit ajaa samaa uraa, tie menee paskaksi. Nastarenkaat täyskieltoon ja ajo-opetusta änkyröille.

Tuo samassa urassa ajaminen on ihan outo ilmiö. Kaistat ovat kuitenkin sen verran leveät, että ihan hyvin pystyy ajamaan hieman eri linjaa. Silti noin 95% autoilijoista ajaa sitä samaa linjaa pitkin ja sitten kun tiessä on jo urat, niin siinä urassa sitten ajellaan ja näin entisestään pahennetaan tien kuntoa. 

Vierailija
8/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomessa päällystetään ihan ok teitä, eikö kenellekään tule päähän säästää niissä kuluissa. Meilläkin päin tehtiin uusi kaksikaistainen tie pari vuotta sitten ja nyt siihen vedettiin uusi pinta - ei järjen hiventä, ssitäpaitsi tuo kaksikaistaisuus oli täysin ilman suunnittelua, sillä ohi toki pääsee, mutta hetken kuluttua taas ajetaan  peräkkäin ja ohitusmahdollisuudet nolla.

Älä sinä siellä huutele, kun et mitään tiedäkään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne nastat olekaan syy teiden kuntoon, vaan se ettei täällä käytetä rahaa teiden hoitoon.

Paljon ajetuilla teillä nastat syö urat tiehen yhdessä talvessa. Kun kaikki kuskit ajaa samaa uraa, tie menee paskaksi. Nastarenkaat täyskieltoon ja ajo-opetusta änkyröille.

Suola yhtä suuri syyllinen, tiesitkö että suola murentaa asvaltttia hyvin tehokkaasti? Jos vaikka betoniportaalle levitätä talven suolaa, on ihan murentunut keväällä vaikkei yksikään nasta ajanut siitä.

Suolaa persutellaa usein raskaan liikenteen takia, tiesitkö että Suomessa on kaikista lepsuimmat vaatimukset raskaan liikenteen talvirenkaille? Ruotsissa, Norjassa ja jopa Venäjällä raskaalle liikenteelle paljon tiukemmat talvirengasvaatimukset ettei tarvisi niin paljon suolata.

Tämä on oikeasti yllättävää että Suomi ainoa pohjoinen maa missä rekkojen etuakselille ei ole talvirengasvaatimusta. Suomi myös ainoa pohjoinen maa jossa peräkärryssä saa olla tavalliset kesärenkaat ympäri vuoden.

https://www.autonrengasliitto.fi/fi/raskaan-kaluston-talvirengasvaatimu…

Ei ihme että sitä autoja ruostuttavaa ja asvalttia murentavaa suolaa pitää niin kylvää täällä.

Vierailija
10/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten tosi jännää, että nimenomaan Etelä-Suomessa tiet ovat järkyttävän huonossa kunnossa. Kun ajelee keski-suomeen, tiet ovat paljon paremmassa kunnossa eikä sellaista perunapeltoa löydy oikein mistään, mikä on ihan normaalia vaikka Helsingissä/Vantaalla isoillakin väylillä.

Olisiko tuossa joku kuntakohtainen ero, paljonko kunta laittaa tienhoitoon rahaa? Keski-Suomessa ollaan järjissään ja pidetään tiet kunnossa, mutta Etelä-Suomessa vastustetaan autoilua laiminlyömällä teiden hoito. Se tulee ekana mieleen.

Ajakaa vaikka Helsingistä Kainuuseen. Lupaan, että yllätytte, miten teiden kunto paranee Kainuun lähestyessä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten tosi jännää, että nimenomaan Etelä-Suomessa tiet ovat järkyttävän huonossa kunnossa. Kun ajelee keski-suomeen, tiet ovat paljon paremmassa kunnossa eikä sellaista perunapeltoa löydy oikein mistään, mikä on ihan normaalia vaikka Helsingissä/Vantaalla isoillakin väylillä.

Olisiko tuossa joku kuntakohtainen ero, paljonko kunta laittaa tienhoitoon rahaa? Keski-Suomessa ollaan järjissään ja pidetään tiet kunnossa, mutta Etelä-Suomessa vastustetaan autoilua laiminlyömällä teiden hoito. Se tulee ekana mieleen.

Ajakaa vaikka Helsingistä Kainuuseen. Lupaan, että yllätytte, miten teiden kunto paranee Kainuun lähestyessä!

Ei se nyt ihan noin ruusuista ole pk-seudun ulkopuolella. Heti kun menet pääväylien ulkopuolelle niin järkyttävää perunapeltoa. Eikä kaikki pääväylätkään ole keskisuomessa hyväkuntoisia, esim 8-tie länsirannikolla paikoin niin huono että yritykset pitävät sitä riskinä liiketoiminnalle. Yksittäisiä hyviä pätkiä löytyy mutta paljon myös surkeassa kunnossa olevia osuuksia.

Vierailija
12/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne nastat olekaan syy teiden kuntoon, vaan se ettei täällä käytetä rahaa teiden hoitoon.

Paljon ajetuilla teillä nastat syö urat tiehen yhdessä talvessa. Kun kaikki kuskit ajaa samaa uraa, tie menee paskaksi. Nastarenkaat täyskieltoon ja ajo-opetusta änkyröille.

Tuo samassa urassa ajaminen on ihan outo ilmiö. Kaistat ovat kuitenkin sen verran leveät, että ihan hyvin pystyy ajamaan hieman eri linjaa. Silti noin 95% autoilijoista ajaa sitä samaa linjaa pitkin ja sitten kun tiessä on jo urat, niin siinä urassa sitten ajellaan ja näin entisestään pahennetaan tien kuntoa. 

Jos sinä ajat urien ulkopuolella, eikö se ole sinulle hyvä sitten ettei muut aja siinä niin pysyy sinulle parempana? Vai ehkä itsekään et halua ajaa ihan kaistan reunalla, vaadit vain muita tekemään niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo järkyttävää miten Suomen valtio ei käytä juuri ollenkaan autoilijoilta kerättyä rahaa tieverkostoon. Siksi autoilijan äänestän ehdottomasti PS, ihan sama muiden asioiden kanssa mutta autoilupolitiikassa minulla on mitta täynnä. Olkoon vaikka protestiääni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi