Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana oleva hermoraunio tarvitsee, tukea, sikiöseulan tulos 1:100!

Vierailija
05.01.2015 |

Voisihan se luku pahempikin olla, mutta onhan tuo jo niin että jos sata naista synnyttää niin yhden lapsi olisi vammainen, ja yksi voisi hyvinkin olla minä.... 
Yksi kymmenestä nyt olisi pahempi, mutta se jälkeen kun soitto tuli puoli tuntia sitten olen suurinpiirtei vain itkenyt. Keskiviikkona mennään lapsivesitutkimukseen vaikka siinäkin on omat riskinsä... Ja sitten saa kolme viikkoa jännittää tuloksia. 
Mies nyt yrittää lohduttaa että ei ole varmaan mitään todellista hätää, iästäni varmaan vain johdu tuo että seula nyt hälytti (olen 32v.). 
Tämä on nyt kolmas raskaus, on muutenkin ollut kaikista vaikein, ollut yhteensä 5vkoa sairaslomalla oksentelun ja pahoivoinnin takia, pariin otteeseen tiputuksessa. 
Nyt on siis rv18+3, en tiedä olisiko seula hälyyttänyt aikaseminkin mutta meni kaikki vähän perseelleen muutenkin...
Eli kävin verikokeissa periaatteessa ihan oikeaan aikaan np-ultraa ajatellen, mutta siinä ultrassa ultraaja olikin sitä mieltä että sikiö olisi viikon vanhempi kuin kuukautisista laskettua joten olinkin hänen mielestään siinä ultrassa jo rv13+3 eikä 12+3, ja verikokeet oli sitten otettu liian myöhään, 12+2 eikä 11+2 niin kuin oletin. 
Oli siis pakko käydä uudestaan verikokeissa koska toisen trimesteri verikokeet ovat sitten jotenkin erilaisia ja ekan trimesterin verikokeita ei voinut käyttää sitten enää.
Sori, taisi mennä vähän sekavaksi tuo teksti =)

Mahdollisimman paljon tukea ja tsemppiä nyt haluaisin kuitenkin jos saan pyytää...
Ja kertomuksia siitä miten muilla onkin kaikki ollut loppujen lopuksi hyvin vaikka seula on hälyttänyt !

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se punktio ole paha. Siitä sain itse mielenrauhan. Muuten olisin huolehtinut koko raskauden.

Vierailija
2/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla luku oli 1:50.Ikää tosin oli 39v.Lapsi syntyi nk.myöhäiskeskosena, mutta terveenä.Ikä taisi nostaa tuota lukua.Eli aivan hyvin voi käydä parhain päin.Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukea ja tsemppiä haluan antaa. Valitettavasti neuvoja en osaa jakaa. Voimia.

Vierailija
4/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeytätkö jos on sairas?

Vierailija
5/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa vain ihan kamalasti... Jo kun esikoista odotettiin päätimme että jos selviäisi että lapsi olisi vammainen, päätyisimme abottiin. Yh:na en  jaksaisi, enkä voi pakottaa miestä vammaisen lapsen isäksi.
Asiasta on siis keskusteltu paljon.....

Toisaalta, jos Lottovoiton mahdollisuus olisi 1:100, ja lottoaisin 99 kertaa ja sadas jäisi lottoamatta, niin en kyllä ikinä voittaisi....

Vierailija
6/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen kohdalla kävin kans lapsivesitutkimuksessa juurikin tuon sikiöseulan tuloksen takia. Ultrat oli normaaleja eli niissä ei mitään hälyttävää, mutta seulassa oli kohonnut riski, suhdelukua en muista mut varmaan samaa luokkaa. Olin juuri samanikäinen kuin sinä nyt. Lapsivesitutkimus meni hyvin ja siinä kun vielä ultrattiin, sanoivat hoitaja ja lääkäri, että usein näkyisi poikkeavaa myös ultrassa, jos esim. kromosomipoikkeamaa olisi. Tutkimuksen tulos oli normaali.  Terve tyttö syntyi täysaikaisena, täyttää kohta 18v. Olihan se hirveää tunnemylläkkää, varsinkin siinä kun neuvolasta soitettiin ja sitten kun tutkimuksen tuloksia odotteli. Tsemppiä sinne! 

Vierailija
7/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Relaa! se lapsi voisi olla vammainen vaikka ei seula hälyyttäisi mitään. tai suurella todennäköisyydellä on terve nytkin. ikäsi vuoksi tuo todennäköisyys. elämässä ei koskaan tiedä mitä tulee, ota vastaan se mitä annetaan ja opettele elämään sen kanssa!

T: 1 vuotiaan pitkäaikais sairaan lapsen 24v mamma. (enkä käynyt mitään seulontoja läpi muuta kuin rakenneultran, koska mulle sama onko lapsi terve vai ei, silti äärettömän rakas)

Vierailija
8/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla suhdeluku oli 1:76, kolmas lapsi. lapsivesipunktioon mentiin ja unohtivat ilmoittaa minulle tuloksen, joten sain vasta raskausviikolla 22 tietää, että tulossa on tutkittujen asioiden osalta terve poika. Pari kertaa soittelin vastausten perään, mutta vastaus oli aina, että "lääkäri sitten kertoo".

Vierailija
9/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:23"]

Relaa! se lapsi voisi olla vammainen vaikka ei seula hälyyttäisi mitään. tai suurella todennäköisyydellä on terve nytkin. ikäsi vuoksi tuo todennäköisyys. elämässä ei koskaan tiedä mitä tulee, ota vastaan se mitä annetaan ja opettele elämään sen kanssa!

T: 1 vuotiaan pitkäaikais sairaan lapsen 24v mamma. (enkä käynyt mitään seulontoja läpi muuta kuin rakenneultran, koska mulle sama onko lapsi terve vai ei, silti äärettömän rakas)

[/quote]
Nostan hattua sinulle.
Kunpa minäkin voisin ajatella niin että aivan sama onko terve vai ei... 
Oen vain ollut liian paljon töissä kehitysvammaisten parissa ja nähnyt liikaa, ja tiedä että vaikka lapsi varmasti rakas olisi, niin en vain pystyisi siihen. 
Ja kyllä, mitä vain voi tapahtua vaikka lapsi syntyisikin terveenä enkä veisi lasta piikille kuin koiraa jos vammautuisi myöhemmin, en vain haluaisi synnyttää valmiiksi vammaista lasta. 

Vierailija
10/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:25"]

Minulla suhdeluku oli 1:76, kolmas lapsi. lapsivesipunktioon mentiin ja unohtivat ilmoittaa minulle tuloksen, joten sain vasta raskausviikolla 22 tietää, että tulossa on tutkittujen asioiden osalta terve poika. Pari kertaa soittelin vastausten perään, mutta vastaus oli aina, että "lääkäri sitten kertoo".

[/quote] Aika karmeaa varmaan odotella vastauksia tuossa tilanteessa =( Onneksi kaikki oli hyvin!

Vierailija
11/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:21"]

Kuopuksen kohdalla kävin kans lapsivesitutkimuksessa juurikin tuon sikiöseulan tuloksen takia. Ultrat oli normaaleja eli niissä ei mitään hälyttävää, mutta seulassa oli kohonnut riski, suhdelukua en muista mut varmaan samaa luokkaa. Olin juuri samanikäinen kuin sinä nyt. Lapsivesitutkimus meni hyvin ja siinä kun vielä ultrattiin, sanoivat hoitaja ja lääkäri, että usein näkyisi poikkeavaa myös ultrassa, jos esim. kromosomipoikkeamaa olisi. Tutkimuksen tulos oli normaali.  Terve tyttö syntyi täysaikaisena, täyttää kohta 18v. Olihan se hirveää tunnemylläkkää, varsinkin siinä kun neuvolasta soitettiin ja sitten kun tutkimuksen tuloksia odotteli. Tsemppiä sinne! 

[/quote] Meilläkin ulra oli normaali, niskaturvotusta oli 1,3mm. Rakenneultran on aika 21.1, mutta nyt ylihuomennakin tietty ultraavat myös. Ihanaa kuulla että teill meni kaikki hyvin =)

Vierailija
12/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:03"]

Ei se punktio ole paha. Siitä sain itse mielenrauhan. Muuten olisin huolehtinut koko raskauden.

[/quote] Oletan siis että että tuloksena oli terve lapsi =)

Vierailija
13/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut 5 lasta 31-41-vuotiaana. Kahden nuorimman raskaudessa teetätin lv-punktion, ei mitään vikaa. Kannatan punktiota, saa mielenrauhan ja on turvallinen kunvoi ultralla seurata neulan kulkua.

Vierailija
14/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:10"]

Tukea ja tsemppiä haluan antaa. Valitettavasti neuvoja en osaa jakaa. Voimia.

[/quote] Kiitos =)

Vierailija
15/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on yhtä suuri riski saada keskenmeno punktion takia.

Vierailija
16/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.01.2015 klo 13:38"]

Sinulla on yhtä suuri riski saada keskenmeno punktion takia.

[/quote] Niin on. Kiitos tuestasi Captain Obvious.

Vierailija
17/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tsemppiä sinulle! Olet vahva ja tulet varmasti pärjäämään. Jos yhtään lohduttaa kuulla, niin minulla oli tulos 1:40 ja siitä huolimatta kalleimmaksi aarteekseni sain täysin terveen tyttölapsen, joka on tällä hetkellä 5-vuotias ja katselee tuossa vieressä elokuvaa. :-) 1:100 on kuitenkin vain 1% riski ja sikiöseulan tuloksiin ei kannata koskaan luottaa täysin. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi. Jokaisella tarinalla on onnellinen loppunsa. Parasta on ajatella positiivisesti tämänkin asian kannalta. ♥

Vierailija
18/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punktio ei liene montaakaan keskenmenoa nykyäån aiheuttanut.

Vierailija
19/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaikki kunnossa... Tsemppiä!

Ei se ikä aina nosta, mä olen tehnyt lapset 36- ja 38-vuotiaana, ja jälkimmäisen tulos oli 1:36000. Ekassa suunnilleen sama.

Vierailija
20/111 |
05.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä.
Nyt yritän olla stressaamatta asiaa, ylihuomenna ole jo ehkä vähän viisaampi kuitenkin ultran jälkeen vaikka nätteen tuloksia saa odottaa kolme viikkoa.
Mies ei voi mitenkään uskoa että tässä todella olisi mitään syytä huoleen, kun np-ultrassa kaikki oli kuitenkin hyvin. Hän on jo päättänyt että tuo riskiluku tulee siitä että ikää on enemmän, ja siitä että verikokeet ei välttämättä sovi nytkään yhteen np-ultran tulosten kanssa jos ultraaja olikin väärässä koon määrittelyn kanssa ja se toisen trimesterin verikoe oli turha eikä näytä nyt oikeita tuloksia. 

Mies nyt pääsee kuitenkin mukaan myös ylihuomenna, joten yksin en joudu siellä jännitämään näkyykö jo ultrassa jotain.... Vaikka hänellä on järkyttävä neulakammo, ja häntä hermostuttaa se itse punktio kaikista eniten vaikka itse en taas jännitä sitä ollenkaan. (Tai no vähn, mutta lhinnä sen 1% keskenmenoriskin takia eikä mahdollisen kivun takia).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme