lähete sairaalaan, onko sen katsoja leikkaava lääkäri?
Minulle teki yksityinen kirurgi (työskentelee kys. sairaalassa myös) lähetteen leikkaukseen. Olen ollut hänen potilaansa 4 vuotta ja hän leikannut aikaisemminkin. Hänen piti tämäkin leikkaus suorittaa.
Huomasin kannasta, että lähetteen oli katsonut sairaalassa eri kirurgi. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että on sattunut joku sekaannus ja olen menossa lähetteen katsoneen tuntemattoman kirurgin leikkauslistalle?
Aikaa toimenpiteeseen ei ole vielä tullut ja olen paniikissa asiasta. Miten voin selvittää asian ja päästä oikean henkilön listalle?? Vai onko tämä toinen vain laittanut lähetteen eteenpäin hoidonjärjesteloijälle eikä tarkoittanutkaan ottaa sitä itselleen?
Onko täällä ketään sairaalassa työskenteleviä, jolta saisi apua mitä teen?!
Kommentit (23)
Lähetteet menee keskitetysti ylilääkärille tarkastettavaksi ja hyväksyttäviksi. Sen jälkeen ne jaetaan leikkaaville lääkäreille. Lähetteen laatija on todennäköisesti kirjannut siihen kuka leikkaa, jolloin sinut laitetaan hänen jonoonsa potilaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lähetteet menee keskitetysti ylilääkärille tarkastettavaksi ja hyväksyttäviksi. Sen jälkeen ne jaetaan leikkaaville lääkäreille. Lähetteen laatija on todennäköisesti kirjannut siihen kuka leikkaa, jolloin sinut laitetaan hänen jonoonsa potilaaksi.
Lisään vielä että kun saat ajan toimenpiteeseen, siinä on numero johon voit olla yhteydessä ja kysyä silloin kenelle lääkärille toimenpide on suunniteltu.
Ei voi sanoa mitään varmaa (kaikki riippuu sairaalan omista käytännöistä, kiirellisyydestä ja sitten polin omista käytännöistä), omalla kohdallasi vastauksen saat siten, että soitat polille, jonne lähetteesi meni ja kysyt asiaa tai laitat omakantaan tiedustelun asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi sanoa mitään varmaa (kaikki riippuu sairaalan omista käytännöistä, kiirellisyydestä ja sitten polin omista käytännöistä), omalla kohdallasi vastauksen saat siten, että soitat polille, jonne lähetteesi meni ja kysyt asiaa tai laitat omakantaan tiedustelun asiasta.
Miten omakannassa laitetaan tiedustelu? Anteeksi, olen täysin tietämätön näistä asioista...
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että kun saat ajan toimenpiteeseen, siinä on numero johon voit olla yhteydessä ja kysyä silloin kenelle lääkärille toimenpide on suunniteltu.
Ja jos jostain syystä olisinkin vieraan lääkärin listalla, mitä en halua, voinko vain pyytää hoidonjärjestelijää vaihtamaan toimenpidepäivää?
Julkisella puolella sinä et valitse hoitavaa kirurgia
Käytännöt vaihtelevat. Meillä erikoislääkärit (ko alan kirurgit) käsittelevät lähetteet ja aikanaan leikkauslistat tekee hoidonsuunnittelija (joka tuntee ja tietää, mitä leikkauksia kukin kirurgi tekee) ja ylilääkäri määrää leikkaajat lopullisesti ja hyväksyy listat. Joskus on leikkaajasta toiveita, joita toteutetaan mahdollisuuksien rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä kirurgi itse lupasi leikata vaikavn, jota on hoitanut 4 vuotta ja leikkasi myös edellisenkin vaivan ongelmitta itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä kirurgi itse lupasi leikata vaikavn, jota on hoitanut 4 vuotta ja leikkasi myös edellisenkin vaivan ongelmitta itse?
Luuletko, että asiasi selviää tällä palstalla? Eikö olisi helpompi ottaa yhteyttä sinne polille ja kysyä heiltä? Heillä kuitenkin olisi pääsy tietoihisi. Se kirurgi sitten, joka lupauksen teki, niin hän toki tietää parhaiten. Ehkä hän on sairaalassa sellaisessa asemassa, että voi valita potilaansa, me emme sitä tiedä, koska emme tuo kirurgi ole
No julkisella ei voi itse valita kirurgia. Toki jos kyseinen kirurgi tekee muutenkin näitä spesiaalihommia, ne ehkä keskitetään hänelle (esim. vaikka jalkateräortopedi). Mutta itse ei voi valita, että haluan, että umpparini tai tyräni tai rintasyöpäni leikkaa se ja se. Se leikkaa, kenen listalle potilas laitetaan jonojärjestyksen ja paikalla olevien lääkärien mukaan. Osa voi olla lomalla, päivystysvapaalla, pitää polia tms. Jos haluaa itse valita kirurginsa, täytyy mennä privaattiin omilla rahoilla maksajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten omakannassa laitetaan tiedustelu? Anteeksi, olen täysin tietämätön näistä asioista...
-ap
Siinä on varmaan erilaiset käytännöt eri piirien mukaan. en siis voi vastata, kun en tiedä missä asut eikä sinun sitä tietoa kannata täällä kertoa. suosittelen, että menet oman kuntasi webisvuille, sieltä terveydenhuollon sivuille ja lueskelet niitä ja etsit itse sieltä tiedon
turussa asia menee näin:
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/eterve…
tampereella näin
https://www.tampere.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/verkkoasiointi/viest…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että asiasi selviää tällä palstalla? Eikö olisi helpompi ottaa yhteyttä sinne polille ja kysyä heiltä? Heillä kuitenkin olisi pääsy tietoihisi. Se kirurgi sitten, joka lupauksen teki, niin hän toki tietää parhaiten. Ehkä hän on sairaalassa sellaisessa asemassa, että voi valita potilaansa, me emme sitä tiedä, koska emme tuo kirurgi ole
Ei tietenkään selviä, aamulla olen soittamassa sairaalaan, piti vain purkaa ahdistusta ja saada tietoja miten toimia.
Vierailija kirjoitti:
No julkisella ei voi itse valita kirurgia. Toki jos kyseinen kirurgi tekee muutenkin näitä spesiaalihommia, ne ehkä keskitetään hänelle (esim. vaikka jalkateräortopedi). Mutta itse ei voi valita, että haluan, että umpparini tai tyräni tai rintasyöpäni leikkaa se ja se. Se leikkaa, kenen listalle potilas laitetaan jonojärjestyksen ja paikalla olevien lääkärien mukaan. Osa voi olla lomalla, päivystysvapaalla, pitää polia tms. Jos haluaa itse valita kirurginsa, täytyy mennä privaattiin omilla rahoilla maksajaksi.
Kyseessä spesifi erikoisala, käsikirurgia
Potilaan tehtävä ei ole valita leikkaavaa kirurgia.
Saattaapa kirurgina toimia nuori erikoistuvakin.
Huh!
Ihan kirurgin kommenttina, että läheskään aina potilaiden mielipide "alansa parhaasta" ei vastaa ammattilaisten mielipidettä. On tiettyjä kollegoita, joilla on tosi hyvä maine potilaiden keskuudessa, mutta joiden potilaaksi en itse hakeutuisi.
Se voi olla kuka vaan jarimatti, joka tumputtaa samalla. Kiitä sote uudistusta.
Voi olla myös että julkinen hylkää sun lähetteen kokonaan koska korona
Ja joo voit joutua kenelle tahansa, odota ensin kutsus ennen kysymyksiä
Voi olla että katsovat että vaiva ei ole vakava jos olet että kaikki kirurgit ei kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Ihan kirurgin kommenttina, että läheskään aina potilaiden mielipide "alansa parhaasta" ei vastaa ammattilaisten mielipidettä. On tiettyjä kollegoita, joilla on tosi hyvä maine potilaiden keskuudessa, mutta joiden potilaaksi en itse hakeutuisi.
Alkaa mennä off-topiciksi, mutta en mitenkään "ihannoi" häntä ja siksi välttämättä päästävä. Jos joku lääkäri hoitanut vaivaa useamman vuoden, en halua että sittenoman kirurgini kriteereiden täytyttyä leikkauksen sotkee joku muu asiasta aivan tietämätön henkilö.
Itsekin hoitoalalla työskentelevänäö (eri kenttä) törmännyt kyllä samaan tietämättömyyteen potilaiden keskuudessa mistä mainitsit. Kyse ei siis ole siitä vaan puhtaasta talentista.
up!