Huomasin 37-vuotiaana, että liikkuminen alkaa vaikeutua ja esimerkiksi lattialta nouseminen tai sängystä ylös pääseminen on hankaloitunut
Kommentit (39)
Mulla sama. Tuntuu, että aika yhtäkkiä on kangistunut ja ikää 38v.
Teetkö staattista istumatyötä? Paikat jäykistyy todella nopsaan näin keski-ikäisyyden korvilla, ellei pidä huolta liikkuvuudesta. Eli tarpeeksi taukojumppaa kehiin ja lihaskuntoa ylös niin kyllä se siitä :-)
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä lisäys tuohon, että varmaan siis riippuu, että onko alun alkaen ollut kuinka notkea ja vetreä. Itse siis olin lapsena ja vielä nuorena aikuisenakin todella notkea, mutta nyt en enää...
Joskus vajaana nelikymppisenä jossain vaiheessa huomasin jäykkyyttä/kankeutta aamulla jaloissa sängystä noustessa, vaikka työni oli fyysistä. Se kumminkin meni ohi ja nyt vajaana viisikymppisenä liikkuvuudessa ei tunnu olevan mitään huomautettavaa.
Harrastatko liikuntaa/arkiliikuntaa?
Monella istumatyötä tekevällä alkaa 30+ selkeästi kertyä rasvaa vyötärölle ja kaksikymppisilläkin on some-niskaa. Ei se keho terveenä eläkkeelle asti pysy ellet sitä liikuta.
Ylipainoa todellakin on minulla paljon ja työttömyydestäni johtuen vietän aikaani istuen tietokoneella. Pitäisi kyllä alkaa venyttelemään ja pitämään huolta kunnosta sekä laihduttamaan. Nuoruudessa epäterveelliset elämäntavat eivät aiheuttaneet vielä ongelmia mutta nyt tuntuu, että lasku on tullut vihdoin maksettavaksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kangistumusen tunne johtuu yleensä lihasvoimien vähemisestä. Keski-ikäinen/keski-ikäistyvä nainen on juuri sitä ryhmää, joka hyötyy lihasvoiman harjoittamisesta eniten.
Aina ja jokaisessa elämänvaiheessa treenaamisen pitäisikin tietysti olla hyödyn, ei ulkonäön ehdoilla tehtyä.
Mä olen huomannut vuoden parin aikana: ei ole niin helppo mennä kyykkyyn ja nousta ylös. Olen nyt 54. Liikun kyllä ihan reilunlaiseen, enkä ole ylipainoinen.
Olen 65 eikä mitään mainittuja ongelmia,
Vierailija kirjoitti:
Minulla se alkoi 47-vuotiaana
Samoin, aloin jotenkin kompuroida enemmän enkä voinut luottaa vaikka polviini joltain kannolta hypätessä, tms., piti arvioida pudotus tarkemmin kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoa todellakin on minulla paljon ja työttömyydestäni johtuen vietän aikaani istuen tietokoneella. Pitäisi kyllä alkaa venyttelemään ja pitämään huolta kunnosta sekä laihduttamaan. Nuoruudessa epäterveelliset elämäntavat eivät aiheuttaneet vielä ongelmia mutta nyt tuntuu, että lasku on tullut vihdoin maksettavaksi.
Ap
Se saattaa vaikuttaa nyt paljonkin. Olen sinua kymmenen vuotta vanhempi, eikä mitään edes tuon tasoista ongelmaa. Olen myös normaalipainoinen, ja nykyään taas ennemminkin hoikka. Kymmenen vuotta sitten lihoin jonkin verran, ja kosto oli kyllä lähes välitön mm. siinä, missä kunnossa polvet olivat.
Hyvä uutinen on se, että työttömänäkin on varaa lisätä vähintään arkiliikuntaa, sekä järkevöittää ruokavaliotaan. Voi olla jopa helpompaa, kun ei ole säännöllinen lounasaika työkaverien kanssa, ja jos tulee miinuskaloreista vtutus, niin senkin voi hoidella omissa oloissaan.
Pystytkö näkemään jalkovälisi ilman peiliä? Se on hyvä testi kunnosta.
Olen 59 ja hankkinut korkean sängyn, että on helppo nousta. Polven nivelrikko vaivaa joskus ja penkit sekä pöntöt tuntuvat usein liian matalilta. Kyllä on syytä aloittaa lihaskuntoharjoittelu. Kyykkyyn en edes pääse.
Täällä jäykkis 48 vee. Olen ollut jo vuosia jäykkä enkä nuorenakaan olluterityisen venyvä ja liikkuva nivelistäni vaikka liikuin tidella paljon. Minulla on voimaa muttei notkeutta. Vaikka liikun päivittäin enkä omista autoa jne niin olen todella raihnainen. Vaikka venyttelen niin ei ole auttanut mitenkään. Joskus olen entistä jäykempi ja kipeämpi venyttelyistä.
Meillä on suvussa reumaa ja nivelrikkoa ja kulumia. Epäilen että minulla on vähän reumaattisia oireita. Ehkä se vaikuttaa että on niin raihnainen??
Mulla on kans lonkat tosi jäykät, ei voi lattialla istua ja kävellessä käy kipeästi. Ylipainoa ei ole ja olen vuosia jumpannut ym. Kävin toista lonkkaa jopa tutkituttamassa magneettikuvassa, mutta vikaa ei löytynyt. Ja ikää siis samat 37.
Minä olen 41, en ole huomannut mitään hankaluuksia.