Työnantaja ja sairauspäiväraha
Haluaisin tietää kärsimättömänä ihmisenä nyt, et viilaako työnantaja mua linssiin. Oon huomenna varmasti yhteydessä ihmiseen, jolta saan varman vastauksen mutta kärsimättömänä ja epävarmana kysyn täältä vielä etten tee itsestäni ihan idioottia.
olen pitemmällä sairaslomalla. Kela maksaa mun sairauspäivärahan työnantajalle ja työnantaja maksaa palkkapäivänä eli perjantaina mulle tän sairauspäivärahan.
Kelan päätöksessä oleva summa sairaspäivärahasta on kuitenkin suurempi, mitä palkkalaskelmassa lukee ennakonpid. Alaisena tulona.
Kelan päätöksessä lukee, että maksetaan summa x. Oletan siis, että siitä on silloin jo verot otettu?
Heitto Kelan päätöksessä ja työnantajan ilmoittamassa summassa on kuitenkin satasia ja palkanmaksussa ollut ennenkin häikkää, joten kertokaa mulle enkö tajua jotain vai viekö työnantaja jotain välistä?
Kommentit (4)
Työnantajan sinulle maksama sairausajan palkka, ja Kelan työnantajalle korvaama summa ovat kaksi täysin eri asiaa. Työnantaja maksaa sairausajan palkan niin kuin tessissä on määrätty.
Oletko työpaikassa, jossa aluksi maksetaan täyttä palkkaa sairaslomalta ja sitten (esim 3 kk jälkeen) pienempää palkkaa?
Vastaako sairauspäivärahan päivämäärät niitä päiviä, jolta sulle maksetaan palkkaa? Eli siis esim. sairauspäiväraha on ajalta 1.-30.9.2021 ja sulle maksettaisiin palkka ajalta 1.-30.9.2021?
Kela maksaa työnantajalle verottomana ja kun ta maksaa sinulle, niin siitä tietysti täytyy vähentää verot ja muut maksut.