Missä iässä ihminen muuttuu nuoresta vanhaksi?
Tiedän että se on suhteellista mutta jos katsotaan asiaa yleisesti
Kommentit (38)
Verrattain pian elämän muututtua tasalaatuiseksi huljutteluksi etenkin henkisten haasteiden jäätyä taka-alalle. Tämä meidänkin itäviritteinen länsimaamme on esimerkiksi täynnä jo lievästi dementoituneita kolmikymppisiä akateemisia, jotka elävät lähinnä vain seuraavaa väsähtänyttä liukuhihnamatkaelämystä varten.
Vierailija kirjoitti:
35-vuotiaana alkaa olla jo keski-ikäinen. 35-vuotias ei ole kolmekymppinen eikä enää nuori aikuinen, joka tarkoittaa alle 30-vuotiasta.
35-39 = keski-iän alku
40-59 = keski-ikä
60-64 = varhaisvanhuus
65-75 = keskivanhuus
75+ = myöhäisvanhuus
30-40v on vaan aikuisia. Ei sillä välillä vielä olla keski-ikäisiä. Keski-ikä on 40-55(60). Sen jälkeen alkaa (nykyään) ns. kolmas ikä jolloin ei olla keski-ikäisiä muttei myöskään vanhuksia. Vanhus on vanha ihminen (75v+) jolla alkaa olla jo kaikenlaista kremppaa.
Moni 50v ei enää tervettä päivää näe.
Nainen vähän yli kolmekymppisenä kun aineenvaihdunta muuttuu ja ruvetaan lihomaan mummo mittoihin. Mies 50-55v.
Minulle lääkäri vastadi 30-vuotiaans, kun niskassa oli kulumia, että ihminen alkaa kulua ja vanheta heti synnyttyään. Puhutaanhan jo että vuoden vanha, kaksi vuotta vanha jne. Takuu säilyy kuitenkin 34 vuotiaaksi, loppu on sitten tuuria ja plussaa.
Itse huomasin 43 vuotiaana, että jotain muutosta tapahtui.
Nuori= pikkarinsuoja
Vanha= tenalady/kustos
Keski-ikäisenä. Silloin yleensä omat lapset aikuistuvat, alkaa tulla lastenlapsia, omat vanhemmat alkavat sairastella ja kuolla jne.
Vierailija kirjoitti:
45 on raja. 40-vuotiaana tuntee olonsa vielä nuoreksi, mutta kun 45 täyttyy, iskee paniikki vanhaksi tulemisesta.
Raja meni siinä, kun hoitavat lääkärit alkoivat olla itseä huomattavasti nuorempia...toinen raja taas siinä, kun entisten oppilaiden lapsia tuli opetettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulle lääkäri vastadi 30-vuotiaans, kun niskassa oli kulumia, että ihminen alkaa kulua ja vanheta heti synnyttyään. Puhutaanhan jo että vuoden vanha, kaksi vuotta vanha jne. Takuu säilyy kuitenkin 34 vuotiaaksi, loppu on sitten tuuria ja plussaa.
Itse huomasin 43 vuotiaana, että jotain muutosta tapahtui.
Niinpä, en tiedä,kuka on sanonut, että kaikki vuodet yli 50 -vuotispäivien ovat lainaa.
Olen nyt 54 ja mun tavoite on jouluna saada yksi leuka.
Itseäni en vanhaksi vielä koe ja jonkun mielestä olen jo tosi vanha. Kuopus täytti juuri 13v. Joillakin on jo samanikäiset lapsenlapset.
Ei sellaista vanha_nuori - rajaa ole olemassa.
Kaikki on niin suhteellista.
Siinä kuudenkympin paikkeilla aloin itse tuntea itseni ensimmäistä kertaa oikeasti vanhaksi. Viisivitosena sitä tunsi olevansa vielä nuorekas keski-ikäinen.
Riippuu ihan yksilöstä ja elintavoista.
Riippuu hieman yksilöstä, mutta sanoisin että nuoresta keski-ikäiseksi n. 35-40-vuotiaana, ja keski-ikäisestä vanhaksi suunnilleen silloin, kun jäädään vanhuuseläkkeelle.
Ensimmäisen kerran tunsin itseni oikeasti vanhaksi silloin, kun molemmat vanhempani olivat kuolleet, ja tulin siten lähisukuni vanhimmaksi.
45 alkaa olla sellainen ikä, jolloin todennäköisimmin elämää on vähemmän edessä kuin takana. Toki yli 90-vuotiaitakin on paljon, mutta suurin osa ihmisistä ei taida kuitenkaan ihan noin iäkkääksi elää.
Ihmisen keskimääräinen elinikä on n. 80 vuotta, joten:
alle 20: lapsi/nuori
20-40: "ruuhkavuosiaikuinen"
40-60: keski-ikäinen
60-80: vanha
yli 80: vanhus
Mistä lähtien ihminen on muuttunut suoraan nuoresta vanhaksi? Eikö siinä välissä pitäisi olla keski-ikä?
30-35v ei ole enää "nuori" aikuinenkaan minun mielestäni.