Missä iässä ihminen muuttuu nuoresta vanhaksi?
Kommentit (38)
Ei ihminen muutu suoraan nuoresta vanhaksi. Siinä välissä on keski-ikä eli suunnilleen ikävuodet 40-60.
50 vuotiaana tulee stoppi kuvitelmaan olen vielä nuori ja kroppa muuttaa hormonit täysin . Sitten 55 olet vanha ja 60 vanhus 65-80 elät vanhuutta eli kaikki hidastuu paitsi aika menee nopeasti . Ainoa lohtu on että kaikki vanhenee .
Mihin unohtui keski-ikä? Ei kai ihminen muutu heti nuoresta vanhaksi?
Kaikki yli 25 on ikäloppuja. Väri muuttuu tuolla välillä asteittain valkoisesta mustaksi ihan asteittain.
Riippuisikohan vähän yksilöstäkin? Esim. osa kolmevitosista vaikuttaa vielä nuorilta, osa puolestaan jo keski-ikäisiltä. Myös kuusikymppisiä on hyvin erilaisia: toisia pidän vielä keski-ikäisinä, toisia puolestaan jo vanhoina.
45 on raja. 40-vuotiaana tuntee olonsa vielä nuoreksi, mutta kun 45 täyttyy, iskee paniikki vanhaksi tulemisesta.
Tarkkoja ikävuosia en osaa sanoa, mutta suunnilleen niillä paikkeilla kun monet alkavat tulla isovanhemmiksi, ja monien omat vanhemmat rupeavat tarvitsemaan apua.
40-vuotiaana muuttuu keski-ikäiseksi, 60-vuotiaana vanhaksi ja 80-vuotiaana vanhukseksi. Toki yksilöllisiä eroja on, mutta tuttavapiirini perusteella sanoisin, että pääsääntöisesti aikalailla noin on mennyt.
huomaa tulevansa vanhaksi kun synttärikortit muuttuvat hupikorteista virallisiksi kukkakorteiksi.
Nuoresta keski-ikäiseksi n. 40-vuotiaana, ja keski-ikäisestä vanhaksi silloin, kun saavuttaa vanhuuseläkeiän.
Muistan kun olin 20 v ajattelin, että 30- vuotiaat on vanhoja. Sukulaismies oli sairaalassa 85- vuotiaana ja sanoi, että hänellä on huonekaverina vanhuksia eli 90- vuotiaita.
No nyt olen itse 46 v enkä koe olevani vanha vaan elämäni vireessä. Eli kai se käsitys vanhasta muuttuu oman iän myötä.
35-vuotiaana alkaa olla jo keski-ikäinen. 35-vuotias ei ole kolmekymppinen eikä enää nuori aikuinen, joka tarkoittaa alle 30-vuotiasta.
35-39 = keski-iän alku
40-59 = keski-ikä
60-64 = varhaisvanhuus
65-75 = keskivanhuus
75+ = myöhäisvanhuus
Ei vanha tarkoita automaattisesti raihnaisuutta ja huonokuntoisuutta, vaan sitä että on elänyt pitkään. Tiedän monia nuorekkaita eläkeikäisiä ihmisiä, jotka ovat paremmassa kunnossa kuin osa keski-ikäisistä. Vanhus taas on hieman eri asia, ja siitä tulee ensimmäisenä mieleen sellainen, joka tarvitsee apua päivittäisissä asioissaan.
Kyllä siinä välissä on keski-ikä. Ei suoraan nuoresta vanhaksi.