Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokin on perustavanlaatuisesti vialla kun lukiossakin voi saada musiikista kympin osaamatta edes nuotteja!

Vierailija
26.10.2021 |

Tämä kyllä selittää monen asian.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaa jos äidinkielestä voisi saada kympin osaamatta lukea...

Vierailija
2/16 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nuottikorvaa ja rytmitajua ilmankin nuottien osaamista niin mikäs siinä. Ihminen voi olla tosi lahjakas musikaalisesti osaamatta nuotteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa jos äidinkielestä voisi saada kympin osaamatta lukea...

Tämä taisi olla kuitti ap:lle...

Vierailija
4/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnastakin voi saada kympin vaikka ei osaa kaikkia maailman lajeja :O voi kauheeta

Vierailija
5/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä nuotteja ole koskaan opetettu lukemaan koulussa. Niin että aika outoa, jos sitä kiitettävään vaadittaisiin.

Vierailija
6/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä nuotteja ole koskaan opetettu lukemaan koulussa. Niin että aika outoa, jos sitä kiitettävään vaadittaisiin.

Onko nykyään lukiossa musiikkia?

Mulle kyllä vanhassa oppikoulussa opetettiin nuottien lukua, osaan vieläkin.

Vierailija
7/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama nuottihullu kuin eilen? Murehditko koko yön nuotteja ja niiden lukutaitoa?

Vierailija
8/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, edes opettajankoulutuksessa ei enää opeteta nuotteja. Sointumerkit vaan.

Vierailija
9/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap pitää nuottienlukutaitona? Pitääkö partituurista nähdä, miten sinfoniaorkesteri soi, vai riittääkö, että pystyy hahmottamaan Für Elisen oikean käden kuvion?

Vierailija
10/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, muuten paha mieli piltillä

Vierailija
11/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin kahdeksan kurssia musiikkia. Osasin lukea nuotteja, osasin soittaa vähän pianoa, kitaraa, siitä melko luontevasti bassoa, ja opin uusia soittimia helposti.

Mutta en osannut laulaa, enkä toki edelleenkään osaa. Laulutaidon puute vaikutti siihen, että välttelin laulamista esimerkiksi kuorossa. Saatoin lintsata tunneilta ja olla muutenkin epäaktiivinen, vaikka toisaalta osallistuin monenlaisiin projekteihin, joissa taas ei tarvinnut laulaa.

Sain kasin todistukseen, ja aivan ansaitusti.

Nuotit ovat aika sivuseikka sillä yhdellä lukion kurssilla, jos sekään on pakollinen (?). Luulen, että aktiivisuus ja into ja ehkäpä vähän se musikaalisuuskin määräävät enemmän.

Tämä on vain minun ja minun lukion musiikin opettajan välinen kokemus.

Vierailija
12/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoritin kahdeksan kurssia musiikkia. Osasin lukea nuotteja, osasin soittaa vähän pianoa, kitaraa, siitä melko luontevasti bassoa, ja opin uusia soittimia helposti.

Mutta en osannut laulaa, enkä toki edelleenkään osaa. Laulutaidon puute vaikutti siihen, että välttelin laulamista esimerkiksi kuorossa. Saatoin lintsata tunneilta ja olla muutenkin epäaktiivinen, vaikka toisaalta osallistuin monenlaisiin projekteihin, joissa taas ei tarvinnut laulaa.

Sain kasin todistukseen, ja aivan ansaitusti.

Nuotit ovat aika sivuseikka sillä yhdellä lukion kurssilla, jos sekään on pakollinen (?). Luulen, että aktiivisuus ja into ja ehkäpä vähän se musikaalisuuskin määräävät enemmän.

Tämä on vain minun ja minun lukion musiikin opettajan välinen kokemus.

Lintsaamista lukuunottamatta sama. Teorioista täydet kaikista, laulutaidon puutteen vuoksi kasi. Soittamaan kyllä opin peruskappaleita, mekaanisesti, pianolla, ei siinä paljon tarvittukaan, joku ylihelppo Kalle katsoi taivahalle ja joku muu vastaava, en muista enää mikä. 

Vierailija
13/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki on on auraalista, joten ymmärrän hyvin musiikin numeroarvostelun painottumisen musikaalisuuden  puolelle eikä nuottilukutaitoon. Musiikin äänittäminen keksittiin vasta 1800-luvun lopulla (Edisonin vaharullafonografi), kun taas nuottikirjoitus tunnettiin jo antiikin Kreikassa, ehkä jopa aiemminkin. Jos musiikin tallentaminen olisi keksitty ennen nuottikirjoitusta, niin nuottikirjoitusta ei ehkä olisi koskaan kehitetty vaan musiikki-informaatio opeteltaisiin silloin aina joltain nauhalta, äänilevyltä tai vaikkapa USB-tikulta mp3 pakattuna.

Vierailija
14/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, edes opettajankoulutuksessa ei enää opeteta nuotteja. Sointumerkit vaan.

Meillä tahkottiin kolmosen keväällä nuottiavainta kevään viimeiset neljä viikkoa, eikä aiheeseen palattu sen jälkeen enää missään koulussa.

M28

Vierailija
15/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama nuottihullu kuin eilen? Murehditko koko yön nuotteja ja niiden lukutaitoa?

Ei persana että repesin tälle viestille :D

Vierailija
16/16 |
27.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Beatles nousi maailman suosituimmaksi orkesteriksi, eikä kukaan niistä osannut nuotteja...